Hlavní obsah

Vyhlédl si plný vlak a vytáhl nůž. Japonec útočil, protože chtěl sám zemřít

Podívejte se na záběry z útoku ve vlaku v japonském Tokiu.Video: AP

 

Reklama

24letému Japonci se před několika měsíci zhroutil svět. Oblékl tak masku Jokera a vyhlédl si frekventovaný vlakový spoj. S vidinou „zabít nejméně dva lidi“ ve vagonu zapálil sedačky a vytáhl nůž.

Článek

Lidé cestující nedělním spojem v hlavním městě Japonska zažili příliš reálný halloweenský horor. Muž převlečený za Jokera nečekaně zapálil sedačky, vytáhl nůž a na nic netušící cestující zaútočil. Pobodal 17 lidí, jedna z jeho obětí, 70letý muž, po bodné ráně do hrudi v nemocnici bojuje o život. Vedle samotné brutality činu rozsah jeho řádění poukázal na to, jak jsou prostředky hromadné dopravy náchylné k násilným útokům.

Japonská média v pondělí odhalila totožnost útočníka i jeho nečekaný motiv. 24letý Kyota Hattori nejdřív polil sedadla vlaku tekutinou a následně je zapálil. Ve chvíli, kdy vlakovou soupravu zaplnil kouř a rozvířila se panika, Hattori vytáhl nůž a začal bodat. Policisté ho na místě zadrželi za pokus o vraždu. Později vyšetřovatelům řekl, že jeho motivem bylo „odsoudit se k smrti“ zabitím dvou nebo více lidí.

Hattori před policisty po zatčení projevil lítost. Nikoli však za bezprecedentní útok, ale ze „zklamání, že se mu nepovedlo naplnit svůj plán spáchat vraždu“. Touhu po vlastním konci Hattori prý poprvé pocítil v létě, kdy se mu zhroutil profesní i soukromý život.

Hattoriho výpověď dokazuje předem připravený, ​​pečlivě promyšlený útok. Řekl, že se zaměřil na „přeplněný vlak jen s několika zastávkami“, odkud „lidé nemohou utéct“.

Přiznal také, že ho inspiroval obdobný útok, při kterém bylo v srpnu v příměstském vlaku Odakyu Electric Railway zraněno 10 cestujících. K incidentu, při kterém byla těžce zraněna dvacetiletá žena, došlo i přes zvýšenou bezpečnost kvůli olympijským hrám v Tokiu. Zprávy v novinách se pak staly scénářem i pro Hattoriho.

Fotografie a videa z incidentu se okamžitě začaly šířit na sociálních sítích, kde sebraly pozornost průběžným výsledkům japonských voleb. Ze záběrů je panika až hmatatelná, Japonci na nich vyděšeně vylézají ven z oken a snaží se řádění muže převlečeného za padoucha z Batmana uniknout. Útočník je na fotografiích zachycen v klidu, vsedě, se zapálenou cigaretou. Dvě hodiny před incidentem se Hattori zúčastnil halloweenské akce v Šibuji, tokijské rušné Mekce popkultury, uvedla policie.

Inspirace minulostí

Obdobné útoky jsou v Japonsku, kde je držení zbraní přísně kontrolováno, poměrně vzácné. Jsou to však železniční uzly, které se v posledních letech stávají dějištěm násilných scén s bodnou zbraní v hlavní roli. Podle japonských médií to dokazuje, jak jsou tato místa „náchylná k teroristickým činům a nedostatečně chráněná.“

V roce 2018, ještě před srpnovým útokem na Odakyu Line, zranil útočník mačetou na palubě šinkansenu dva cestující, jednoho zavraždil. V roce 2015 se muž polil benzinem a upálil se ve vlaku JR Central. Při sebevražedné misi zranil 28 lidí a jednu ženu zabil.

Japonci po nedělním incidentu volají po zpřísnění preventivních opatření proti ozbrojeným jednotlivcům. Vlaky jsou však neodmyslitelně spjaty s každodenním životem Japonců žijících zejména v městských oblastech a přísné bezpečnostní kontroly by narušily efektivitu a pohodlí přepravy. Přesto se místní ministerstva snaží obdobným nepředvídatelným útokům předcházet.

V červnu, před olympiádou a paralympiádou v Tokiu, revidovalo ministerstvo dopravy vyhlášku, která umožňuje železničním dopravcům provádět kontroly zavazadel cestujících. V rámci revize budou ti, kteří odmítnou spolupracovat s inspekcí, vyzváni, aby opustili prostory.

V návaznosti na řádění na lince Odakyu sestavilo ministerstvo v září soubor opatření proti násilí, které zahrnují viditelnější přítomnost bezpečnostních složek ve stanicích a posilují spolupráci mezi zaměstnanci železnice a policejními složkami.

Ministerstvo také uvedlo, že zváží použití nejmodernější technologie umělé inteligence na analýzu záznamů z bezpečnostních kamer, aby bylo možné lépe odhalit podezřelé osoby. Dalším klíčovým bodem je použití piktogramů ke zvýšení povědomí o nouzových čidlech ve vlacích, které mohou cestující použít k upozornění vlakového personálu.

Po incidentu v šinkansenu přistoupily k akci i železniční společnosti. Vozy bývají vybaveny předměty jako štíty, tyčemi, spreji se slzným plynem, rukavicemi a bezpečnostními vestami, které mohou členové posádky v případě nouze využít k sebeobraně. Nacházejí se také v hlavních stanicích, kde šinkanzeny a další vlaky pravidelně zastavují.

Japonci jsou si vědomi, že plánům na pečlivé kontroly zavazadel nebo personální posílení bezpečnostních kontrol stojí v cestě už jen kvůli počtu cestujících, kteří denně tento typ dopravy využívají. Podle údajů Tokyo Metro Co. před pandemií každý den metrem cestovalo více než 7 milionů lidí. „Je pravda, že v Japonsku jezdí vlaky obrovské množství lidí, ale nedělní incident může být signálem, že jsme ve fázi, kdy musíme přijít s některými opatřeními, včetně jednoduchých kontrol zavazadel, abychom dosáhli bezpečnosti železnic i na úkor jejich pohodlí,“ uvedl pro Japan Times železniční analytik Itsuki Nishiue.

Reklama

Související témata:

Doporučované