Hlavní obsah

WhatsApp a jeho digitální platby dostaly v Brazílii stopku

Foto: www.whatsapp.com

Ilustrační foto.

Reklama

24. 6. 2020 17:28

Měl to být jeden z dalších kroků, který by WhatsAppu výrazně pomohl konkurovat obřímu Amazonu. To by ale nesměla zasáhnout brazilská banka.

Článek

Nejoblíbenější komunikační platforma WhatsApp představila přelomovou novinku v podobě platební služby, která svým chatujícím uživatelům umožní posílat peníze nebo nakupovat od malých podniků, aniž by museli platformu opustit. Spuštění proběhlo v Brazílii, kde existuje více než deset milionů malých podniků.

Kromě prohlížení katalogů prodejen mohou zákazníci rovnou odesílat platby. „Usnadnění platebního procesu umožňuje společnostem stát se součástí digitální ekonomiky, a může jim tak otevřít nové příležitosti pro další růst,“ stálo při spuštění novinky na webu společnosti WhatsApp.

Rychlé zrušení

Digitální platby aplikace WhatsApp, která spadá pod křídla technologického giganta Facebooku, vypadaly moc dobře: propojení s podniky, interakce mezi zákazníky, uživatelsky přívětivé prostředí a nový zdroj zisku. Tomu je teď ale konec.

Brazilská centrální banka totiž službu pro zasílání zpráv pozastavila. Nejlidnatější stát Jižní Ameriky je hned za Indií druhým největším trhem firmy s více než 120 miliony uživatelů. Bankovní orgány požádaly, aby společnosti Mastercard a Visa zastavily platby a činnosti převodu peněz prostřednictvím aplikace.

Cílem rozhodnutí je „zachovat přiměřené konkurenční prostředí, které zajistí fungování platebního systému, jenž je zaměnitelný, rychlý, bezpečný, transparentní, otevřený a levný“, uvedla banka v prohlášení na svých webových stránkách. Informaci přinesla agentura Bloomberg.

„Pozastavení služby bez předložení dalších argumentů je neobvyklý, mimořádný krok centrální banky, zejména v oblasti platebních a technologických trhů,“ řekl právník Tiago Severo pro agenturu Bloomberg.

Pár týdnů v provozu

Služba tedy moc dlouho nefungovala: byla spuštěna teprve na začátku tohoto měsíce. Pro Facebook je rozhodnutí výraznou překážkou – platby a obchod jsou jedním z pilířů dlouhodobého plánu komunikační aplikace WhatsApp. Více než pět milionů obchodníků po celém světě používá obchodní verzi a v zemích, jako je Indie či Brazílie, WhatsApp zároveň slouží jako hlavní nebo jediná online možnost pro mnoho prodejců.

„Naším cílem je poskytovat digitální platby všem uživatelům WhatsApp v Brazílii pomocí otevřeného modelu. Budeme na tom nadále spolupracovat s místními partnery a centrální bankou,“ vysvětluje mluvčí firmy. „Kromě toho podporujeme projekt centrální banky PIX v oblasti digitálních plateb a společně s našimi partnery se zavazujeme spolupracovat s centrální bankou na integraci našich systémů, jakmile bude systém PIX k dispozici,“ dodal mluvčí s odvoláním na navrhovaný systém okamžitých plateb Brazílie.

Podle zdroje agentury Bloomberg však je společnost rozhodnutím centrální banky překvapena, protože obě strany byly při přípravě na zahájení plateb v pravidelném kontaktu.

Brazilská centrální banka tvrdí, že pozastavení služby jí umožní vyhodnotit veškerá možná rizika pro platební systém v zemi a určit, zda platební systém splňuje nezbytná pravidla. Zahájení služby bez povolení regulátora by mohlo způsobit „nenapravitelné poškození systému, zejména co se týká hospodářské soutěže, účinnosti a ochrany osobních údajů“, uvedla. Upozornila také, že Mastercard a Visa by mohly čelit pokutám, pokud nebudou pravidla dodržovat.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované