Hlavní obsah

Z Johnson & Johnson bude Johnson a Johnson. Slavná firma se dělí

Foto: Profimedia.cz

Společnost zaznamenala neuspokojivá čísla v prodeji své vakcíny proti covidu-19 a ve srovnání se svými konkurenty zaostává.

Reklama

13. 11. 22:13

Společnost Johnson & Johnson čeká rozdělení. Oddělit se od sebe mají části zabývající se spotřebitelskými zdravotnickými produkty a ta zaměřená přímo na vývoj léčiv nebo očkovacích látek.

Článek

Největší změna ve 135leté historii firmy. Společnost Johnson & Johnson plánuje oddělit svou divizi zaměřenou na spotřebitelské zboží, jakou jsou výrobky Listerine nebo Baby Powder. Chce se tak zaměřit více na vývoj léčiv, očkovacích látek a zdravotnických prostředků.

Krok největší světové společnosti působící v oblasti zdravotnických produktů následuje po podobném oznámení dalších konglomerátů jako Toshiba General Electric. Podle agentury Bloomberg jde o další důkaz toho, jak jsou korporace zaměřené na několik oborů najednou pod silným tlakem, aby zjednodušily svou strukturu a více se zaměřily jen na jeden obor.

Tento tlak se podle Bloombergu týká především společností ve zdravotnictví, kde činnost firem zahrnuje nejen vysoce rizikový, ale také ceněný vývoj léčiv nebo očkovacích látek, ale také například velmi stabilní obchod s kosmetikou. „Myslíme si, že se tyto činnosti postupně vyvinuly jako zásadně odlišné oblasti,“ řekl agentuře generální ředitel J&J Alex Gorsky.

Společnost uvedla, že hodlá dokončit oddělení jednotlivých částí během příštích 18 až 24 měsíců za cenu 500 milionů až jednu miliardu dolarů (22 miliard korun). Akcie J&J podle Bloombergu posílily o 1,5 procenta. Divize společnosti zabývající se výrobou farmaceutických a zdravotnických prostředků si ponechá jméno J&J, oddělení by pak podle společnosti mělo proběhnout bez danění.

Až do nedávna byl nejznámějším výrobkem společnosti minimálně ve Spojených státech dětský šampon nebo přípravky proti kašli. Jen letošní rok ale společnost zaznamenala tržby z oblasti farmaceutických výrobků a zdravotnického vybavení, jako jsou přípravky na léčbu rakoviny, vakcíny nebo chirurgické přístroje, ve výši osmdesáti miliard dolarů. Tržby tak překonaly všechna očekávání a předčily výdělky z prodeje spotřebitelských výrobků, které činí patnáct miliard dolarů.

Tak vysoké tržby jsou podle odborníků překvapením, společnost totiž zaznamenala neuspokojivá čísla ohledně prodeje svých vakcín Johnson & Johnson, kde jasně prohrává se svými konkurenty, společnostmi Pfizer a Moderna.

Spotřebitelská divize společnosti Johnson & Johnson čelila téměř 40 000 žalobám, které tvrdily, že její Baby Powder a další výrobky z mastku obsahovaly azbest, jenž byl později spojen s rakovinou vaječníků u žen, které jej používaly k osobní hygieně, což společnost popírá.

J&J v pátek uvedla, že její rozhodnutí o rozdělení společnosti nemá nic společného se soudním sporem o mastek. Vyšetřování agentury Reuters z roku 2018 ale zjistilo, že společnost J&J po desetiletí věděla, že azbest se jako známý karcinogen skrývá v jejích kosmetických výrobcích obsahujících mastek.

Společnost přestala prodávat výrobek Baby Powder ve Spojených státech a Kanadě v květnu 2020. Veškerá obvinění nazvala J&j „dezinformacemi“ a „nepodloženými obviněními“. J&J stále tvrdí, že její spotřebitelské produkty z mastku jsou bezpečné a tisíce testů potvrdily, že neobsahují azbest.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované