Hlavní obsah

Skrytí lajků na sociálních sítích je PR krok, nebude to mít dopad, říká publicista Dočekal

Konec lajků na sociálních sítích? Duel youtubera Lukefrye a internetového publicisty Daniela Dočekala.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Facebook následuje Instagram. Zvažuje, že schová počet lajků pod příspěvky a fotkami. Číslo uvidí jen jejich autor. Pomůže to zabránit nezdravému srovnávání a šikaně na sociálních sítích? Sledujte Duel youtubera Lukefrye a internetového publicisty Daniela Dočekala.

Článek

Uživatelé je milují i nenávidí, sponzoři na lajcích staví svůj byznys na sociálních sítích, ale Instagram teď u některých uživatelů v sedmi zemích včetně Kanady či Brazílie testuje zobrazování příspěvků bez lajků. A nově se možná přidá i Facebook. Tvůrci aplikací tak chtějí mimo jiné zabránit frustraci majitelů účtů kvůli menší popularitě.

„Je to hodně složitá, ošemetná otázka. Myslím si, že by to neměla být ta nejdůležitější věc,“ odpověděl youtuber Lukefrye za otázku, zda by sociální sítě měly skrývat počet takzvaných lajků. Podle youtubera jsou sociální sítě postavené na oblíbenosti a na hodnocení. Pro influencery je počet lajků při sdílení obsahu klíčový.

„Když už by měly schovávat počet lajků, měly by schovávat i řadu dalších věcí,“ říká internetový publicista Daniel Dočekal. „Samotné skrytí lajků je PR krok, nebude to mít dopad, “ myslí si Dočekal s tím, že lajky brzy najdou nějakou náhradu, lidé budou moci nakonec svůj „palec nahoru“ napsat do komentářů.

Anketa

Jste pro to, aby sociální sítě skrývaly celkový počet lajků pod příspěvky?
Ano
49,9 %
Ne
18 %
Je mi to jedno
32,1 %
Celkem hlasovalo 1168 čtenářů.

Změna má i ekonomickou motivaci. Uživatelé Facebooku či Instagramu zklamaní kvůli nízké oblíbenosti svých příspěvků totiž statisticky mnohem méně klikají na Facebookem generovanou reklamu. Cílem autorů aplikací je tak přimět uživatele ke sdílení a přitáhnout je víc k samotnému obsahu, než jen hodnotit úspěch příspěvku emotikony.

„Lajky jsou ukazatelem toho, jak je platforma úspěšná, jestli jsou její uživatelé aktivní,“ řekl Dočekal v Duelu. Podle publicisty by ze skrytí oblíbenosti mohl těžit například Facebook, kterému v posledních letech klesá počet uživatelů.

Krok ale popudil některé influencery, kteří aplikaci používají jako zdroj výdělků. Samotný byznys infuencerů to podle slov youtubera Lukefrye zásadním způsobem neovlivní. „Pořád jsme schopni ze statistik zjistit přesný počet zobrazení, což je podle mě relevantnější zdroj,“ popsal influencer. Skryté lajky nepřinesou ani větší svobodu v tvorbě obsahu na sociálních sítích, k autorům se zpětná vazba vždy dostane právě například skrze komentáře.

„Je otázka kolik lidí v komunitě to reálně chce. Z mého průzkumu vyšlo, že o to nikdo nestojí,“ přidal Lukefrye s tím, že influenceři naopak chtějí řešit komentáře a popřípadě jejich skrytí. „To je nereálné,“ přidal pak publicista Dočekal, za skrytí komentářů by Facebook nepochválil.

Pomůže skrývání lajků zlepšit fungování sociálních sítí? Zlepší se díky tomu duševní zdraví uživatelů, budou méně frustrovaní, když neuvidí, že lidé nelajkují jejich příspěvky? A jak to změní byznys na sociálních sítích?

Sledujte Duel v úvodním videu.

Reklama

Doporučované