Hlavní obsah

Za nákup zaplatíte víc. Potravinoví obři chystají zdražování

Foto: Nestlé

Pod skupinu Nestlé spadají i tyčinky KitKat.

Reklama

Zdražování surovin pociťují výrobci potravin, ale brzy to dopadne i na spotřebitele. Situace dohnala giganta ze Švýcarska Nestlé ke zvyšování cen potravin, podobně uvažují i další výrobci. Nescafé se však může zdražování vyhnout.

Článek

Největší světová potravinářská společnost Nestlé bude zdražovat. Uvedl to server CNN. Nestlé prodává například potraviny značek Nescafé, Hašlerky, Orion, Nesquik či KitKat, které jsou k dostání i v Česku.

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Ke zdražení produktů společnost dohnal růst cen surovin a distribučních nákladů. „Vzhledem k těmto skutečnostem budeme muset na tuto situaci reagovat,“ vysvětluje manažer komunikace Nestlé Robert Kičina.

Finální rozhodnutí o tom, od kdy a jak konkrétně bude cenové navýšení u vybraných výrobků vypadat, v tuto chvíli ještě nebylo učiněno, ale je zřejmé, že ke zdražení dojde v nejbližší době.
Robert Kičina, manažer komunikace Nestlé

Zdražení potravin dorazí i do Česka. „Finální rozhodnutí o tom, od kdy a jak konkrétně bude cenové navýšení u vybraných výrobků vypadat, v tuto chvíli ještě nebylo učiněno, ale je zřejmé, že ke zdražení dojde v nejbližší době. Následně o tom jako první budeme informovat naše zákazníky,“ uvedl Kičina.

Švýcarský potravinářský gigant bude muset zvýšit ceny zhruba o dvě procenta, aby kompenzoval čtyřprocentní nárůst nákladů. Bude to už podruhé, co letos Nestlé zvedne ceny. V první polovině roku je zvýšil o 1,3 procenta.

„Inflace se řadu let prakticky nevyskytovala a pak šla velmi prudce nahoru. Přímo nás zasáhla,“ řekl CNN generální ředitel Nestlé Mark Schneider. Podle něj je však inflace jen přechodná.

Společnost může zasáhnout proti některým zvýšením nákladů. Podle Schneidera například proti růstu cen kávy. Nemůže se však vyhnout růstu nákladů za dopravu, což vytváří tlak na marže společnosti.

Firma Nestlé v tomto roce očekává ziskovou marži ve výši 17,5 procenta, což je snížení, které odráží časové prodlevy mezi inflací vstupních nákladů a tvorbou cen. Společnost přesto zvýšila svůj výhled růstu tržeb za rok 2021 na pět až šest procent.

V posledních týdnech varovaly před rostoucími náklady i další společnosti, například General Electric, belgická nadnárodní nápojová a pivovarnická společnost Anheuser-Busch InBev nebo konkurent Nestlé Unilever. Poptávka po některých výrobcích prudce vzrostla, protože lidé opět cestují a vracejí se do kanceláří.

Některé společnosti se mohou růstu cen ještě bránit, například nákupem komoditních futures kontraktů. Jiné firmy však přenášejí zvýšení nákladů na spotřebitele v podobě zvýšení cen v supermarketech, restauracích a ostatních prodejců.

Výrobce potravin a drogerie Unilever, do jehož portfolia spadá například Hellmann's, Lipton, Domestos, Dove, Algida či Ben & Jerry's, minulý týden uvedla, že v reakci na zvyšující se ceny surovin také zvyšuje ceny svých výrobků.

Společnost jako příklad uvedla ceny sójového oleje, které se v posledním čtvrtletí zvedly o 20 procent a nyní jsou o 80 procent vyšší než před rokem. Také ceny palmového oleje jsou o 70 procent výš nad dlouhodobým průměrem.

Inflace nás ovlivňuje v celé škále vstupních nákladů na materiály, obaly a zejména v nákladech na dopravu a distribuci.
Graeme Pitkethly, finanční ředitel společnosti Unilever

„Inflace nás ovlivňuje v celé škále vstupních nákladů na materiály, obaly a zejména v nákladech na dopravu a distribuci. Snažili jsme se a budeme se i nadále snažit nezvyšovat ceny,“ řekl investorům finanční ředitel společnosti Unilever Graeme Pitkethly.

Otázkou ale zůstává, zda je zvyšování cen jen dočasným vedlejším produktem pandemie, nebo zda se světová ekonomika mění způsobem, který by mohl přinést novou éru inflace.

Reklama

Doporučované