Hlavní obsah

Za přestupek řidiče zákaz činnosti pro celý Uber či taxislužbu. Prošli jsme nový Ťokův návrh

Co obsahuje návrh novely zákona o silniční dopravě?Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

 

Reklama

Přes aplikaci půjde domluvit jízda, jen pokud bude známá konečná cena dopředu. Taxislužby i Uber budou zodpovědné za přestupky svých řidičů proti zákonu o silniční dopravě.

Článek

Taxikáři stávkují a plánují stávkovat a blokovat dopravu i dál. Vadí jim, že ministr dopravy v demisi Dan Ťok spolu s poslanci nepřistoupili k rychlému dílčímu řešení situace okolo Uberu, ale rozhodli se připravit komplexnější novelu.

Ta by měla být schválená přinejlepším za rok - do té doby bude pravděpodobně pokračovat situace, kdy úřady nejsou schopné donutit řidiče Uberu, aby v Praze dodržovali zákon. Ta trvá už tři a půl roku.

Co jsou hlavní teze návrhu novely?

Zatímco dosud byli trestáni jen řidiči, pokouší se úprava naložit velkou část zodpovědnosti i na zprostředkovatele dopravy. Tedy na taxi dispečinky, ale i Uber či Taxify. Ty budou muset být registrovány u dopravního úřadu.

Klíčový je potom nový paragraf 35, který vyjmenovává, co všechno je přestupkem zprostředkovatele a že za tyto přestupky může přijít trest zákazu činnosti na šest měsíců až tři roky. A to hrozí i za to, když něco nebude mít v pořádku řidič, který pro taxislužbu nebo alternativu typu Uber jezdí.

Třeba když nebude mít platnou licenci nebo když bude účtovat jízdu v rozporu se zákonem. Nebo když nebude mít označené auto alespoň nálepkou.

Tím se má vyřešit situace, kdy řidiči Uberu dnes porušují zákon o silniční dopravě (nemají taxametr, nejsou označení, nemají licence, účtují, dostávají za to ve správních řízeních pokuty), ale samotný Uber funguje bez sankce dál.

Druhou významnou novinkou je umožnění objednání a placení jízdy přes mobilní aplikaci. Ta ale nesmí suplovat taxametr, tedy počítat během jízdy kilometry či „čekačku“. Půjde spíš o digitální obdobu smluvní dopravy - konečná cena bude muset být známá a oběma stranami odsouhlasená už před začátkem jízdy.

„Objednateli přepravy musí být před poskytnutím přepravy v aplikaci sdělena konečná cena za přepravu. Jízdné lze platit pouze bezhotovostně prostřednictvím zprostředkovatele, který provozuje mobilní aplikaci,” píše se doslova v sedmém odstavci paragrafu 21.

Takto ale nyní služba UberPop nefunguje - ta zákazníkovi oznámí určité cenové rozpětí, ve kterém se pravděpodobně konečná částka bude pohybovat. Cenu ale následně vypočítá až aplikace podle reálně ujetých kilometrů a minut strávených na cestě.

Je ale pravda, že například služba UberPool (jež páruje do jednoho auta cestující, kteří mají společný směr cesty) funguje tak, že cestující konečnou cenu dopředu opravdu zná. Pro samotný Uber to tak rozhodně není nijak nepředstavitelné řešení.

Co bude dál? V pátek se opět sejde pracovní skupina, která se novelou zabývá. Během dvou týdnů k ní také budou poslanci zasílat pozměňovací návrhy. Jeden už má připravený Markéta Adamová z TOP 09.

Navrhuje zrušit povinnost zkoušek z místopisu (v době navigací již přežitých). Kromě toho by měla logicky odpadnout pro řidiče jezdící „na aplikaci“ i zkouška z obsluhy taxametru.

Zároveň by poslankyně omezila pravomoci obcí určovat některé detaily pro taxíky na jejich území. „Možnost obce nařizovat podnikatelům, na jaké palivo mají jezdit nebo v jaké barvě auta mají své klienty vozit, je další komplikací pro živnostníky," argumentuje Adamová.

Podrobnosti o chystané novele, argumenty ministra Ťoka i reakci českého Uberu najdete ve videu v úvodu článku.

Reklama

Doporučované