Hlavní obsah

Za střety tramvají s chodci je často nepozornost, loni 113 nehod

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Srážky tramvají s chodcem patří k nejtragičtějším nehodám v provozu. Loni se v Česku stalo 113 případů, kdy tramvaj srazila s chodce, zemřelo při nich šest lidí a dalších 103 bylo zraněno.

Článek

Nejčastější příčinou je, že chodec nedá přednost projíždějící tramvaji, další příčinou je nepozornost, mnohdy způsobená používáním mobilních telefonů. Upozornila na to asociace Záchranný kruh. Letos je bilance střetů tramvají a chodů zatím příznivější. Do konce května si žádný z 31 střetů nevyžádal oběť.

Většina těchto střetů se loni v Praze stala na přechodech či na zastávkách. Mezi nejčastější příčiny patří nedání přednosti chodce při přecházení před přijíždějící tramvají. „Více než 20 tun jedoucí váhy nezastavíte na místě, i kdybyste chtěli sebevíc. A volant, který byste mohli v poslední chvíli strhnout, nemáte. Proto mají tramvaje před chodci přednost i na přechodech. Bohužel mnozí z nás na to zapomínají,“ uvedla prezidentka asociace Veronika Krajsová.

Odborníci upozorňují, že přecházením těsně před tramvají se chodci dostávají z pohledu řidiče tramvaje do tzv. mrtvého úhlu. Stejně nebezpečné je přecházení v prostoru kolejiště těsně za tramvají, kdy hrozí střet z protijedoucí strany. V evidenci jsou i případy riskujícího chodce přímo mezi vozy soupravy.

Další častou příčinou střetů je roztržitost chodců mnohdy způsobená používáním mobilního telefonu za chůze. Jde především o poslech hlasité hudby, kvůli níž neslyší varovné signály tramvaje, nebo psaní textových zpráv, při kterých chodec ztrácí pozornost.

Nejde přitom jen o český problém, podle britského průzkumu 72 procent řidičů uvedlo, že se setkali s chodcem, který vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, protože se věnoval mobilnímu telefonu. Podle dalších šetření se to týká především lidí ve věku mezi 15 až 35 lety.

Doporučované