Hlavní obsah

Chlupatý leden je tu. Neholte se, vyzývá ženy iniciativa Januhairy

Foto: Yuriy Maksymiv, Shutterstock.com

Britská iniciativa Januhairy se snaží normalizovat ženské ochlupení. Ilustrační foto.

Muži mají Movember, ženy zase Januhairy. Iniciativa původem z Británie vyzývá ženy, aby se vzepřely společenské normě a přestaly se holit. Hnutí tím reaguje na normu, která se odvíjí od marketingu společnosti Gillette z roku 1915.

Článek

Pokud je listopad měsícem knírků, pak je leden měsícem ženského ochlupení. Alespoň o to se snaží britská iniciativa „Januhairy“. Ta vyzývá ženy, aby odložily holicí strojky, jednorázové žiletky nebo vosk a přestaly se stydět za své chloupky. Hnutí se sice snaží o normalizaci ženského ochlupení po celý rok, vzhledem k názvu iniciativy ale tato kampaň vrcholí vždy v lednu.

Zakladatelka iniciativy Laura Jacksonová v roce 2020 popsala Januhairy jako osvobozující iniciativu, která ženy donutí přemýšlet o tom, jak zacházejí se svým tělem a proč. Dodala, že nevidí problém v tom, když se ženy oholí. Podle ní by to však mělo být jejich osobní rozhodnutí, nikoliv společenské.

Hnutí se snaží především bourat normu, která podle expertek na ženská a genderová studia vznikla poté, co výrobce holicích strojků Gillette změnil pohled společnosti na ženské ochlupení. Společnost v roce 1915 uvedla na trh ženské žiletky „Milady Decolette“ a  reklamy pak produkt inzerovaly jako řešení „trapného osobního problému“.

Podle profesorky ženských a genderových studií na Arizonské univerzitě Breanny Fahsové šlo o „vědomé rozhodnutí společnosti Gillette agresivně rozšířit svůj trh na ženy“. Tah podle Fahsové vyšel. Pro CNN zmínila výzkum, podle kterého si 92 až 99 procent žen v USA, Velké Británii, Austrálii, na Novém Zélandu a ve většině západní Evropy pravidelně odstraňuje chloupky na nohou a v podpaží.

„To je opravdu šokující u normy, která nemá žádný zdravotní přínos: Takové úrovně dodržování pravidel u nošení bezpečnostních pásů nebo čištění zubů nedosáhneme. Je úžasné, jak mocná tato norma je,“ konstatovala.

Iniciativy jako Januhairy se snaží „hladkou“ normu zvrátit a do jisté míry se jim to i daří. Například na sociální síti TikTok má hashtag #bodyhairpositivity více než 214 milionů zhlédnutí.

I přes snahu hnutí je však ženské ochlupení pro některé stále kontroverzním tématem. Například studie společnosti YouGov z roku 2021 zjistila, že 59 procent Britů považuje ženské ochlupení v podpaží za „neatraktivní“, přičemž stejný názor zastává 57 procent mužů a 61 procent žen. Výzkum nicméně zjistil, že postoje jsou generačně odlišné – mladší lidé, především ženy, jsou k ochlupení na ženách tolerantnější.

I tak se však některé ženy, které si například neholí podpaží či nohy, setkávají podle CNN s nepochopením. Sedmadvacetiletá Roxanne Feligová z Tampy na Floridě, která studuje doktorát ze sociální psychologie, pravidelně zveřejňuje na sociálních sítích příspěvky o svém neholení, někdy i přímo na instagramovém profilu Januhairy. Občas na kritiku narazí.

„Hodně často je to od žen, což může působit až rozporuplně. Některé komentáře jsou opravdu agresivní. Lidé mi nechávají zvracející emoji a říkají , že jsem nechutná,“ popsala Feligová.

Instagramový profil hnutí momentálně sleduje více než 40 tisíc lidí. „Možná se brzy dostaneme do bodu, kdy si lidé budou moci v souvislosti s ochlupením na těle dělat, co chtějí, a nebudeme o tom muset ani mluvit. To by bylo něco,“ cituje CNN Jacksonovou.

Související témata:

Doporučované