Hlavní obsah

Kdo všechno může za vyšší inflaci? Ve Švédsku zpěvačka Beyoncé

Foto: Kevin Mazur/WireImage for Parkwood, Getty Images

Beyoncé na pódiu během aktuálního turné Renaissance World Tour.

Reklama

Začátek jejího turné ve Švédsku minulý měsíc vyvolal tak velkou poptávku po hotelech a restauracích, že se promítl do ekonomických statistik země.

Článek

Mysleli jste si, že za růst cen může válka na Ukrajině nebo výpadky v dodavatelském řetězci? Asi neznáte Beyoncé, napsal server BBC News.

Květnová inflace 9,7 procenta byla vyšší, než očekávaly prognózy, a podle analytika z banky Danske Bank Michaela Grahna za tím částečně stojí právě americká popová superstar.

„Nevinil bych Beyoncé z vysoké inflace, ale její vystoupení a celosvětová poptávka po jejím koncertu ve Švédsku k tomu zřejmě trochu přispěly,“ sdělil Grahn v e-mailu BBC.

Podle BBC není pochyb o tom, že zpěvaččino první sólové turné po sedmi letech je velkým ekonomickým momentem. Přinejmenším jeden z odhadů uvádí, že do konce září, kdy je naplánovaný poslední koncert, by mohlo vydělat téměř dvě miliardy liber (přes 50 miliard Kč).

Podle portálu Airbnb se po oznámení turné prudce zvýšilo vyhledávání ubytování ve městech, kde jsou koncertní zastávky. Vstupenky se mnohde vyprodaly během několika dní a jejich ceny na trhu s přeprodejem prudce vzrostly.

Do britského Cardiffu se sjelo 60 tisíc lidí, včetně fanoušků z Libanonu, Spojených států a Austrálie. Poptávka po hotelových pokojích v Londýně byla tak silná, že v jednom případě byly z hotelů podle BBC vyhnáni lidé bez domova, které do nich předtím umístila radnice.

Mohlo by vás zajímat

Taylor Swift vydala své desáté album Midnights a překonala jím všechny myslitelné rekordy prodeje i streamování. Pro některé posluchače je její úspěch důkazem umělecké kvality, podle jiných jen výsledek vypočítavého marketingu.

Na koncerty ve Stockholmu, kde Beyoncé vystoupila před 46 tisíci diváků, se podle BBC sjeli fanoušci z celého světa. Byli mezi nimi převážně lidé ze Spojených států, kde silný dolar vůči švédské koruně přispěl k tomu, že se vstupenky v této severské zemi zdály být relativně výhodné.

V e-mailu zaslaném minulý měsíc deníku The Washington Post popsala agentura Visit Stockholm rozmach turistického ruchu ve městě jako „efekt Beyoncé“.

Inflace ve Švédsku dosáhla v prosinci vrcholu 12,3 procenta, v dubnu činila 10,5 procenta a v květnu 9,7 procenta.

„Aby měla jedna hvězda takový dopad, je velmi vzácné,“ řekl Grahn BBC a dodal, že podobný efekt mohou mít i velké fotbalové turnaje. Dodal, že v červnu očekává návrat trendů k normálu.

Reklama

Související témata:

Doporučované