Hlavní obsah

Loď z Baltimoru už jednu nehodu způsobila. Srážka zpomalí světovou dopravu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz

Baltimorský most Francise Scotta Keye zřícený na kontejnerovou loď Dali.

Reklama

Kvůli nehodě lodi Dali je uzavřený baltimorský přístav, jeden z nejrušnějších dopravních a obchodních uzlů v USA. Plavidlo způsobilo už jednu nehodu v roce 2016 v Antverpách, ale podrobnosti nejsou jasné.

Článek

Most Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru se v úterý zřítil poté, co do jednoho z podpěrných sloupů narazila kontejnerová loď Dali. Počet obětí dopravního neštěstí není jistý, odhaduje se však, že do vody spadlo několik vozidel, po šesti lidech záchranáři stále pátrají. Guvernér státu Maryland vyhlásil stav nouze.

Jak starý a důležitý most byl?

Baltimorský most Francise Scotta Keye, který vedl přes řeku Patapsco, byl postavený z oceli. Do provozu byl uveden po pěti letech výstavby v roce 1977. Celková konstrukce byla dlouhá 2,57 kilometru a její výška dosahovala 56 metrů.

Most byl součástí hlavní trasy okruhu okolo Baltimoru, což je největší město amerického státu Maryland. Byly na něm čtyři jízdní pruhy a vedla po něm trasa dálnice Interstate 695, popisuje britský server The Guardian. Most byl hlavním dopravním a přepravním uzlem východního pobřeží USA a vstupním bodem do baltimorského přístavu.

Marylandský guvernér Wes Moore konstatoval, že most fungoval „plně v souladu s předpisy“, splňoval tedy bezpečnostní normy.

Důvod, proč po nárazu spadl celý most, spočívá pravděpodobně především v jeho konstrukci. „Tento typ mostu nebyl navržen tak, aby v případě zhroucení hlavního pilíře rozložil zatížení jinak. Proto videa ukazují, jak se most postupně zhroutil, selhává jeden prvek za druhým,“ vysvětlila pro agenturu Reuters Marina Bocková přednášející stavební inženýrství na anglické Aston University.

Kde se most nachází?

Most nesl jméno po autorovi textu americké národní hymny „The Star-Spangled Banner“ – v překladu „Hvězdami posetý prapor“. Básník Francis Scott Key byl totiž v roce 1814 svědkem britské porážky v bitvě u Baltimoru a bombardování pevnosti Fort McHenry. Při pohledu na vlajku pak napsal báseň „Defence of Fort M’Henry“, která se následně stala americkou hymnou.

Co víme o kontejnerové lodi Dali?

Nákladní loď Dali, která způsobila zřícení mostu, vlastní společnost Grace Ocean Pte Ltd. V úterý, kdy k nehodě došlo, ji ale měla pronajatou dánská přepravní společnost Maersk. Plavidlo dlouhé 290 metrů mířilo podle námořní datové platformy Marine Traffic do Kolomba, hlavního města Šrí Lanky.

List The New York Times uvedl, že loď po vyplutí ztratila výkon a posádka plavidla ještě chvíli před katastrofou vyslala signál „Mayday“. Podle agentury Reuters nebyl na lodi nikdo zraněn a posádka je v pořádku.

Nehoda v Baltimoru však není jediným incidentem, který tato loď způsobila. V roce 2016 měla nehodu v belgickém přístavu Antverpy. Tenkrát narazila do nábřeží, když se snažila opustit kontejnerový terminál. Následně kvůli opravám zůstala ještě nějakou dobu v doku.

Belgické úřady ale agentuře Reuters neposkytly podrobné informace o nehodě. „Obecně platí, že se tyto nehody vyšetřují a lodě mohou vyplout až poté, co se odborníci usnesou, že je to bezpečné,“ řekl agentuře Reuters mluvčí antverpského přístavu.

Jak rušný je přístav v Baltimoru a kdy bude opět v provozu?

Přístav v Baltimoru je jedním z nejrušnějších ve Spojených státech. Zároveň jde o stěžejní obchodní uzel na východním pobřeží USA, který v roce 2023 odbavil rekordních 52,3 milionu tun v hodnotě 80,8 miliardy dolarů, zhruba 1,8 bilionu korun.

Podle údajů vlády státu Maryland přístav zajišťuje 15 330 přímých pracovních míst a 139 180 pracovních míst v souvisejících službách. Baltimore je také předním americkým přístavem pro zemědělské a stavební stroje, přepravu osobních automobilů, dovoz cukru a sádry a druhým přístavem v zemi, co se týče vývozu uhlí.

Provoz přístavu byl po zřícení mostu až do odvolání zastaven, což zřejmě povede ke zpožděním v lodní dopravě. „Očekáváme, že se to projeví, ale je příliš brzy na to, abychom mohli říci, jaký to bude mít dopad,“ řekl pro The New York Times Georgios Hatzimanolis, který pro společnost MarineTraffic analyzuje globální lodní dopravu.

Zatím není jasné, kdy bude přístav znovu fungovat. Prezident Joe Biden ale v úterý přislíbil, že federální vláda pomůže s tím, aby se otevřel co nejdřív. Slíbil také financování stavby nového mostu. Časový rámec nicméně nesdělil.

Reklama

Doporučované