Hlavní obsah

Mobilizační kampaň zaplnila Rusko. Sázka na vlastenectví i mužnost nefunguje

Foto: Dmitriy Kandinskiy, Shutterstock.com

Ruští odvedenci v rámci ruské vojenské mobilizace na nádraží v Tomsku, Rusko. Snímky z října a listopadu 2022.

Reklama

V Rusku probíhá bezprecedentní kampaň s cílem mobilizovat statisíce mužů do bojů na Ukrajině. Podle serveru The Moscow Times se nicméně současný počet rekrutů zdaleka nepřibližuje cílům, které si Kreml stanovil.

Článek

„Naším úkolem je bránit vlast,“ stojí v jedné z náborových brožur, které se rozdávají po Moskvě. Armádní inzeráty zaujímají místo i na billboardech, nelze se jim vyhnout ani v ulicích nebo ve výlohách obchodů. Mobilizační hesla zaznívají opakovaně taktéž z režimem kontrolovaných médií.

Bezprecedentní náborová kampaň, která apeluje na vlastenectví, obavy o budoucnost Ruska a tradiční představy o mužnosti, se neštítí slibovat ani vojenské platy, které významně převyšují průměrnou ruskou mzdu.

O tom, jak je náborová kampaň ve skutečnosti úspěšná, ruské úřady mlčí. Neoficiální údaje a rozhovory s odborníky, které vedl server The Moscow Times, nicméně nasvědčují tomu, že počet rekrutovaných vojáků zdaleka nedosahuje očekávání Kremlu.

Agentura Bloomberg v březnu s odvoláním na neupřesněné oficiální zdroje uvedla, že Moskva chce letos naverbovat 400 tisíc vojáků. Při současném tempu náboru se však Kreml k dosažení tohoto cíle pravděpodobně nepřiblíží.

Někdejší ruský prezident a hlasitý podporovatel války Dmitrij Medveděv minulý měsíc uvedl, že za necelý půlrok vstoupilo do ozbrojených sil 117 tisíc mužů. I kdyby nebyl zmíněný počet nadsazený, Moskva by získala jen polovinu mužů, o které usilovala.

Vojenský analytik Pavel Luzin řekl, že po více než třech měsících od zahájení náborové kampaně se zatím „nepodařilo dosáhnout žádných konkrétních výsledků“.  „Ruská armáda pociťuje nedostatek vojáků, poddůstojníků i důstojníků.“

Ruské ztráty na Ukrajině

20 tisíc mrtvých a dalších 80 tisíc zraněných nebo zajatých. To jsou podle nových amerických odhadů ruské ztráty ve válce na Ukrajině, ovšem jen za prvních pět měsíců tohoto roku.

Snahy o rekrutaci mezi veřejností se v posledních měsících zintenzivnily poté, co ruská armáda zaznamenala velké ztráty v tvrdých bojích na východě Ukrajiny, a současně z důvodu plánů Kyjeva zahájit dlouho očekávanou protiofenzivu.

Po zářijové částečné mobilizaci, která přiměla desítky tisíc ruských mužů k útěku ze země, aby se vyhnuli odvodu, úřady možnost druhé mobilizace odmítají a místo toho se snaží získat dobrovolníky, popsala agentura Reuters.

Kampaň míří na vlastenectví i mužnost

Nezávislý web Novaja Gazeta Europe poznamenal, že na ruských sociálních sítích VKontakte a Odnoklassniki se objevily desítky tisíc příspěvků propagujících armádu. V těchto inzerátech se často opakoval motiv mužnosti.

Ministerstvo obrany v Moskvě zveřejnilo video s výzvou, aby se Rusové vzdali civilního zaměstnání ve prospěch smlouvy s armádou. Na videu vystupují hlídač supermarketu, instruktor fitness a taxikář - všichni jsou zjevně rozčarováni civilním životem a po vstupu do armády nacházejí naplnění.

Spot provázel slogan: „Jsi opravdový muž! Buď jím!“

„Důvodem, proč se maskulinita objevuje v různých druzích reklam (ať už jde o nábor do armády, nebo o politické reklamy), je to, že ji každý hned pochopí,“ vysvětlila politoložka Valerie Sperlingová působící na Clark University. Muži podle ní mají pocit, že mohou bojem v armádě naplnit svou genderovou roli.

„Můj předpoklad je, že tato kampaň nevygeneruje dostatek lidí. Nakonec možná budou muset provést další mobilizaci,“ řekl koncem minulého měsíce vojenský expert Michael Kofman v podcastu War on the Rocks.

Vedle rozsáhlé kampaně sahá ruský režim i po dalších prostředích, jak řady armády rozšířit. Již minulý rok povolil žoldnéřské Vágnerově skupině provádět nábor mužů ve věznicích, podobný krok nyní plánuje i ruská armáda (psali jsme zde).

V dubnu 2023 také ruský parlament usnadnil nábor nových příslušníků armády a výrazně ztížil možnost vyhnout se odvodu tím, že schválil legislativu, podle níž se povolávací rozkazy začaly doručovat on-line.

Reklama

Doporučované