Naděje pro život na Marsu. Malý stroj vyrobí tolik kyslíku jako strom

Snímek vozítka Perseverance na Marsu z 21. února 2021.

Přístroj o velikosti autobaterie by mohl umožnit život na Marsu. Oxid uhličitý, na který je planeta bohatá, totiž dokáže změnit na kyslík. Jde o první případ využití zdrojů z jiné planety pro lidské mise.

Naděje na osídlení a prozkoumání Marsu opět vzrostla. Jednu z největších a nejnákladnějších výzev představovalo zajištění dostatku kyslíku pro astronauty. Výzkumníkům se nyní podařilo vyvinout přístroj, který jej dokáže vyrobit z téměř všudypřítomného oxidu uhličitého.

Malá krabička jménem MOXIE (Mars Oxygen ISRU Experiment) dokáže vyrobit tolik kyslíku jako jeden strom. Přístroj je podle vědců prvním případem, kdy se podařilo využít zdroje z jiné planety pro lidské mise.

Cílem projektu je ovšem několikanásobně větší verze přístroje, která by na Marsu nepřetržitě produkovala kyslík podobnou rychlostí jako několik stovek stromů.

O úspěchu informovali tento týden autoři přístroje v článku publikovaném ve Science Advances. Přístroj podle nich bude důležitý nejen pro průzkum Marsu, ale také pro fungování budoucích základen na povrchu Měsíce.

„Tohle dělali průzkumníci od nepaměti. Zjistěte, jaké zdroje jsou k dispozici tam, kam se chystáte, a zjistěte, jak je využít,“ řekl pro deník The Post Jeffrey Hoffman, zástupce hlavního výzkumníka mise MOXIE a profesor leteckého inženýrství na Massachusettském technologickém institutu (MIT).

Jaké jsou další průlomy v objevování vesmíru?

Tento týden má k Měsíci vyrazit revoluční sonda. Otestuje dráhu šetřící palivo budoucích lodí i nové lunární stanice a systémy, s nimiž se obejdou bez řízení ze Země. Vynese ji jediná firma po SpaceX se znovupoužitelnou raketou.

Výzkumníci začali přístroj testovat minulý únor v rámci mise vesmírné agentury NASA s vozítkem Perseverance, jež na Marsu sbírá unikátní snímky i geologické vzorky, které by se v budoucnu měly dopravit na Zemi.

Přístroj se na Perseverance pohybuje a v různých podmínkách ho vědci otestovali již sedmkrát. Studie uvádí, že až do konce roku MOXIE vytvářel kyslík ve dne i v noci a během různých ročních období planety. Produkuje přitom pouze malé množství zplodin, nejčastěji oxid uhličitý. MOXIE tedy podle výzkumníků Mars neznečišťuje.

„Jediná věc, kterou jsme zatím neprokázali, je fungování za úsvitu nebo soumraku, kdy se teplota podstatně mění. Máme v rukávu eso, které nám to umožní,“ řekl Michael Hecht, hlavní výzkumník mise Moxie na Haystack Observatory MIT.

Inženýři z MIT plánují ve výzkumu pokračovat. Současná verze přístroje byla vytvořena v malé velikosti, aby se na vozítko vešla. Vědci ji také konstruovali s tím, že bude fungovat jen krátkou dobu.

V budoucnu ovšem chtějí vyzkoušet, jak bude fungovat během jara na Marsu, kdy je na planetě nejvíce oxidu uhličitého. MOXIE by tak mohl vytvářet ještě více kyslíku. Pokud stroj vydrží v testovacích podmínkách dostatečnou zátěž, bude možné z něj vytvořit systém schopný fungovat nepřetržitě i tisíce hodin.

Průzkum Marsu je atraktivní pro vesmírné agentury, vědce i podnikatele. Velmi očekávaná mise NASA Artemis k Měsíci, kterou provázejí komplikace, je považována za odrazový můstek k průzkumu Marsu v příštím desetiletí. Také Čína projevila ambice vyslat lidi na tuto planetu už do roku 2033.