Němec se nechal 217krát naočkovat proti covidu, podle vědců je v pořádku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: koláž: Pavel Kasík, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Vědci zjistili, že imunitní systém muže nejenže fungoval zcela normálně, ale určité obranné buňky a protilátky proti viru SARS-CoV-2 byly výrazně častější než u lidí, kteří dostali standardní tři očkování.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vědci z univerzity v německém Erlangenu zkoumali vzorky krve u muže, který se nechal více než 200krát naočkovat proti nemoci covid-19. Zjistili, že jeho imunitní systém funguje zcela normálně, napsala agentura DPA. Výzkumníci však zdůraznili, že se jedná o ojedinělý případ a že výslovně nedoporučují takový postup opakovat.

Bizarní případ zdokumentovali vědci v časopise The Lancet Infectious Diseases. Série očkování proběhla během 29 měsíců.

Sedmašedesátiletý muž se podle svých slov nechal 217krát naočkovat z osobních důvodů. Vědci ho kontaktovali na základě zpráv v médiích, která o jeho enormním zájmu o očkování proti nemoci covid-19 informovala. „O jeho případu jsme se dozvěděli z novinových článků,“ uvedl doktor Kilian Schober z univerzitního oddělení mikrobiologie zpravodajskému serveru BBC News. „Poté jsme ho kontaktovali a pozvali ho, aby se v Erlangenu podrobil různým testům. Měl o to velký zájem.“

Tým výzkumníků z univerzity Friedricha Alexandera v bavorském Erlangenu zkoumal vzorky mužovy krve během několika let. Zjistil, že jeho imunitní systém nejenže fungoval zcela normálně, ale určité obranné buňky a protilátky proti viru SARS-CoV-2 byly výrazně častější než u lidí, kteří dostali standardní tři očkování.

Do té doby nebylo jasné, jak se podobné „hyperočkování“, jak to vědecká skupina nazvala, na lidském imunitním systému projeví. Výsledky své studie tým vědců publikoval v odborném časopisu Lancet Infectious Diseases.

Výsledek studie ukázal, že testovaný muž měl velké množství T-buněk proti nemoci covid-19. Jedná se o takzvané efektorové T-buňky, které si „pamatují“ prodělané infekce, zabíjejí patogeny, a tak bojují proti viru. Jejich počet byl vyšší než u srovnávací skupiny osob očkovaných trojkombinací vakcín. Vědci nedokázali u těchto efektorových T-buněk zjistit žádnou únavu, byly stejně účinné jako u normálně očkovaných osob.

„Celkově jsme nezjistili žádné známky slabší imunitní odpovědi, spíše naopak,“ řekl mikrobiolog Schober. Navíc i 217 očkování, které muž během studie podstoupil, mělo stále efekt. Počet protilátek proti onemocnění covid-19 se v důsledku toho výrazně zvýšil.

„Náš testovaný subjekt byl očkován celkem osmi různými vakcínami, včetně různých dostupných mRNA vakcín,“ uvedl Schober. „Zjištění, že i přes tuto mimořádnou hypervakcinaci se nevyskytly žádné rozpoznatelné vedlejší účinky, odpovídá dobré obecné snášenlivosti přípravků,“ dodal. Výzkumníci však zdůraznili, že se jedná o ojedinělý případ. Z výsledků nelze vyvozovat dalekosáhlé závěry nebo dokonce doporučení pro celou populaci.

Vakcinologická společnost i české Ministerstvo zdravotnictví doporučují obnovovat očkování hlavně lidem nad 65 let a chronicky nemocným, vhodné je to jednou ročně podobně jako u chřipky na podzim.