Planeta Neptun má jinou barvu, než se myslelo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: 24K-Production, Shutterstock.com

Ilustrace planety Uran. Podle astronomů z Oxfordské univerzity je barva Neptunu spíš světle modrá – podobná Uranu – a ne tmavě modrá, jak se dosud čtvrtá největší planeta Sluneční soustavy obvykle zobrazovala.

Planeta Neptun není tak modrá, jak ji vědci ukazovali. Britští astronomové v nové studii upozornili, že většina snímků ledového obra zobrazovala nejvzdálenější známou planetu Sluneční soustavy ve špatném barevném spektru.

Ty snímky si můžete pamatovat i ze Školního atlasu světa. Planety Uran i Neptun tam byly obě modré, přesto výrazně odlišné. Zatímco Neptun zářil azurovým odstínem, Uran byl zobrazen v jemné našedlé, chcete-li nazelenalé, modré.

Tyto obrázky nám ale celou dobu lhaly. Zjistil to tým astronomů z Oxfordské univerzity, který tento týden publikoval svou studii ve vědeckém časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Neptun podle nich má jen lehce tmavší barvu než Uran, pro méně citlivé mohou být třetí a čtvrtá největší planeta Sluneční soustavy takřka nerozeznatelné, jak se můžete sami přesvědčit.

Foto: Patrick Irwin, University of Oxford

Nahoře jsou obrázky Uranu a Neptunu sestavené ze snímků pořízených sondou Voyager 2. Dole vidíte, jak planety vypadají podle nové oxfordské studie.

Ve skutečnosti tato informace pro vědce není až takovým překvapením. Jak píší astronomové z Oxfordu, už dlouho se vědělo, že většina moderních obrázků planet nezobrazuje jejich barvy správně.

Je to proto, že snímky Uranu a Neptunu z 20. století vždy vznikaly v odlišném barevném spektru. A když se z nich pak skládaly kompletní obrázky planet, nebyly vždy upraveny tak, aby zobrazovaly „skutečnou“ barvu těles, a to zvlášť v případě Neptunu.

„Ačkoli ty známé snímky Uranu ze (sondy) Voyager 2 byly zveřejněny ve formě blízké „skutečné“ barvě, v případě Neptunu byly natažené a vylepšené, takže uměle příliš zmodraly,“ vysvětluje v tiskové zprávě Oxfordské univerzity vedoucí výzkumu Patrick Irwin.

V případě Neptunu vědci zkrátka měnili kontrast, aby zvýraznili oblaka nebo pohyb větrů na planetě. Na počátku podle Irwina astronomové na tento rozdíl upozorňovali, ale tento fakt se později vytratil z obecného povědomí.

„Když jsme na původní data použili náš model, dokázali jsme rekonstruovat dosud nejpřesnější barevné zobrazení jak Neptunu, tak Uranu,“ vysvětlil Irwin.

Modré zabarvení obou planet je způsobené vysokým obsahem methanu v jejich atmosféře, což je plyn, který pohlcuje zelené a červené světlo, připomíná britský deník The Guardian.

Výzkumníci rovněž osvětlili záhadu, proč Uran zdánlivě mění barvu během svých ročních období. V létě a v zimě, když jsou polární oblasti planety nakloněné směrem k Zemi a Slunci, se jeví o něco zelenější.

Počítačový model odhalil, že to je kvůli nižšímu obsahu methanu v polární oblasti i kvůli oparu z částic zmrzlého methanu, který se na pólu vyskytuje. Ten rozptyluje světlo a tím pádem zvyšuje odraz zelených a červených vlnových délek.