Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_n/NAAGc/profimedia-0698413034.jpeg?fl=cro,0,0,1250,832%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Estonský Úřad pro vyšetřování bezpečnosti (OJK) oficiálně zahájil nové prověřování příčin tragédie trajektu M/S Estonia, který se potopil 28. září 1994 uprostřed Baltského moře na cestě mezi estonským Tallinem a švédským Stockholmem.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_n/qIcGd/fo01161592.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1477%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Námoří tragédie, největší, jakou zažila Evropa od konce druhé světové války, se odehrála za bouře krátce po půlnoci ve vzdálenosti přibližně třiceti námořních mil od poloostrova Tahkuna. Na snímku z listopadu 1994 příď potopené lodi po vyzvednutí ze dna.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_m/5myGw/profimedia-0068461563.jpeg?fl=cro,0,0,1250,827%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Potopení trajektu přežilo pouze 137 osob, 852 cestujících se domů nikdy nevrátilo. Fotografie pořízená 29. září 1994 ukazuje rekruty finské armády vynášející nalezená těla do útrob obojživelného plavidla. Většina utonulých – až 700 osob – však dodnes spočívá na mořském dně. Vrak byl označen za podmořský hrob a podle speciálně přijatého zákona za potápění k němu hrozí vězení.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_s/sGWGK/p201907190588301.jpeg?fl=cro,0,0,2000,1329%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Příčina tragédie je stále předmětem sporů. Autoři závěrečné zprávy, kterou tři roky po potopení M/S Estonia zveřejnila oficiální vyšetřovací komise, se přiklonili k závěru, že na vině byl špatný technický stav lodi a nízká kvalifikace posádky. A především: že příďové hledí trajektu nebylo zkonstruováno tak, aby dokázalo odolat silné bouři.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_o/xjXGs/profimedia-0068461550.jpeg?fl=cro,0,0,806,1250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Příďové hledí se podle oficiální verze za bouřky otevřelo, následně se protrhl vodotěsný uzávěr nájezdové rampy a do nákladního prostoru plného automobilů se začala valit voda. M/S Estonia šla do hodiny ke dnu. Evakuace lidí prakticky nebyla možná, kvůli náklonu a klesání plavidla byla cesta k záchranným člunům zcela odříznuta, šance na přežití v rozbouřených studených vodách Baltu se počítá na minuty. (Na snímku přeživší po evakuaci do Turku, 28. září 1994.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_n/IsNGf/profimedia-0698412987.jpeg?fl=cro,0,0,1250,800%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Závěry zprávy byly napadeny opakovaně, existuje mnoho různých teorií o příčinách potopení. Jak uvádí na svých stránkách online portál ERR estonského veřejnoprávního vysílání, jasno by mělo udělat právě nové skenování místa, kde trajekt spočívá. Na snímku z 9. června 2022 první záběry kýlu pořízené uprostřed a pod trupem.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_n/L1aGg/profimedia-0698413108.jpeg?fl=cro,0,0,1250,833%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Průzkum probíhá pomocí dálkově ovládaného vozítka, které je vybaveno optikou a pořizuje „digitální dvojče“. (Snímek z 9. června 2022.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_m/E1RGD/profimedia-0698018700.jpeg?fl=cro,0,0,1250,832%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Skenování se provádí pomocí výzkumné lodi VOS Sweet, která pluje pod vlajkou Nizozemska, přičemž pro tuto práci byl sestaven mezinárodní tým, v němž vedle Estonců figurují také odborníci ze Švédska, Německa a Polska, píše na svých stránkách ERR.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_o/MEEGt/profimedia-0698413069.jpeg?fl=cro,0,0,1250,881%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jak uvedl pro estonský rozhlas šéf OJK Rene Arikas, v první fázi chtějí vyšetřovatelé prozkoumat právě podlaží s automobily – za příďovým hledím. Důležité bude, co dalšího technika zobrazí. Zejména zda se v trupu lodi nacházejí otvory, které by nasvědčovaly explozi.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_m/L5IGx/profimedia-0698413117.jpeg?fl=cro,0,0,1250,814%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Teorii o explozi rozvířil dokument z roku 2020, který odvysílala švédská televize a který byl založen na podvodních záběrech získaných v rozporu s dohodou, jež toto místo označuje za hrob a potápění zapovídá. (Fotografie pořízená z aktuálního snímkování, 9. června 2022.)
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_n/PsTGe/profimedia-0698413022.jpeg?fl=cro,0,0,1250,800%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Záběry švédské televize ukázaly ve vraku otvory, které podle analýz a expertních posudků pěti laboratoří musely způsobit exploze směřující z vnitřku lodi ven. To je klíčové, protože jedna z konspiračních teorií mluvila o najetí trajektu na podmořskou minu. A naopak posiluje úvahy, které berou v potaz dřívější zjištění, že Estonia na palubě opakovaně převážela i vojenský materiál.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_m/H9fGk/profimedia-0698413080.jpeg?fl=cro,0,0,1250,839%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zařízení spuštěné k vraku ležícímu zhruba v osmdesátimetrové hloubce, uvázlo pod expediční lodí Vos Sweet. Podařilo se jej ale uvolnit a vyzvednout nepoškozené zpátky na palubu. Snímek z 9. června 2022.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_m/MD5GH/shutterstock-1809096535.jpeg?fl=cro,0,0,2800,4195%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Památník obětem z trajektu na estonském ostrově Hiiumaa.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_o/qlsG2/profimedia-0068293255.jpeg?fl=cro,0,0,1250,938%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
To je on: trajekt, který se stal hrobem pro stovky lidí. Zde na snímku z roku 1980 ještě pod svým původním jménem „Viking Sally“. Později byl prodán estonsko-švédské společnosti Estline, provozující trajekty mezi oběma zeměmi, a byl přejmenován na Estonii.