Článek
Austrálie se vzpamatovává z masivního výpadku telekomunikační společnosti Optus, který nepřímo vedl ke smrti čtyř lidí. Stovky lidí po celé zemi se minulý čtvrtek nebyly schopny dovolat na tísňové linky, výpadek trval 13 hodin. Australští vysocí představitelé slíbili, že telekomunikační gigant bude čelit „závažným důsledkům“.
Výpadek znemožnil přibližně 600 hovorů na tísňové linky, informuje britská BBC.
Dle šéfa společnosti Optus Stephena Rueho společnost celých 13 hodin o výpadku nevěděla, nic na tom nezměnila ani upozornění některých zákazníků. „Stížnosti nebyly vyřízeny tak, jak by se dalo očekávat,“ uvedl Rue.
Optus čekal 40 hodin, než o incidentu informoval veřejnost. Zároveň neinformoval regulační orgány, dokud nebyl problém vyřešen, což je v rozporu se standardní praxí, jak uvádí Australský úřad pro komunikaci a média. Za výpadkem stála technická porucha způsobená modernizací sítě, uvedla společnost v prohlášení.
„Dědeček zkolaboval, nešlo zavolat pomoc“
V důsledku telekomunikačního výpadku mnoho australských rodin prožilo těžké chvíle, kdy se obávali o život svých blízkých, kterým nemohli zavolat pomoc. Australská zpravodajská služba 9News informuje o případu seniora Stevena, který zkolaboval a utrpěl mrtvici. Stevenova rodina se opakovaně marně snažila dovolat na tísňovou linku.
„Nemůžete mu pomoci, snažíte se kontaktovat někoho, kdo by mu mohl pomoci, ale oni neodpovídají,“ řekl Doug Costello, Stevenův zeť. Rodině se podařilo zkontaktovat záchrannou službu až přes konkurenční síť Telstra a muže se nakonec podařilo zachránit.
Jiní takové štěstí neměli. V důsledku výpadku zemřeli čtyři lidé, mezi nimi osmitýdenní dítě a osmašedesátiletá žena z jihoaustralského Adelaine či čtyřiasedmdesátiletý muž ze západoaustralského Perthu, uvedly australské SBS News.
„Rád bych znovu vyjádřil svou lítost nad velice smutnou ztrátou čtyř lidských životů, které se v době nouze nemohly spojit se záchrannými službami,“ uvedl šéf společnosti Optus v nedělním prohlášení.
Australská ministryně pro komunikaci Anika Wellsová prohlásila, že incident byl „nesmírně závažný a zcela nepřijatelný“. „Dopad tohoto selhání měl tragické následky, mé myšlenky patří těm, kteří ztratili své blízké,“ uvedla.
Wellsová zároveň slíbila, že výpadek bude důkladně prošetřen. „Společnost způsobila australskému lidu obrovskou škodu a bude čelit závažným důsledkům,“ prohlásila.
Nejedná se o první případ výpadku spojeného se společností Optus, v listopadu 2023 se bez internetu a telefonních služeb na několik hodin ocitlo 10 milionů lidí po celé Austrálii.