Článek
Vojáci podél komunikací zatlučou sloupy, na něž rozvěsí sítě. Vzniknou tak tunely, které projíždějící automobily chrání před nálety dronů.
„Začalo se to stavět letos v létě. V Kosťantynivce jsem viděl, že sítě jsou i kolem autobusových zastávek, aby tam lidé mohli čekat bezpečně,“ popisuje pro Seznam Zprávy zpravodaj Českého rozhlasu na Ukrajině Martin Dorazín.
„Jsou často protrhané, protože drony je prorazí, ale i tak ztratí směr a rychlost. Náraz do auta není tak silný, jako kdyby tam síť nebyla. Situace je ale často taková, že drony číhají v místech, kde tunel končí, a nalétávají na cíl dovnitř,“ pokračuje novinář, který má čerstvou zkušenost s jízdou právě těmito tunely.
„Sítě jsou různé, prostě jaké se podaří sehnat. Lanové, často se používají ty z umělé hmoty. Organizace Koridor dovezla z Nizozemska 200 tun rybářských sítí,“ přibližuje.
Rusové se drony zaměřují na silnice, aby některé vesnice de facto odřízli od okolního světa. Každá jízda po takové silnici je nebezpečná. Týká se to například té z Mykolajivu do Chersonu. Drony nalétávají také na čerpací stanice.
Situace se mění
„Jakákoliv silnice nebo cesta ve vzdálenosti dvaceti kilometrů od frontové linie je v rizikové zóně. A to se týká nejen armády, ale i civilistů, protože když ruský dron letí k útoku na vojenský cíl - auto, obrněné vozidlo nebo jiný objekt - a nenajde ho, operátor bez výčitek zaútočí na jakékoli civilní auto, které potká, včetně autobusů,“ říká v rozhovoru pro Rádio Svoboda důstojník ukrajinské armády Serhij Beskrestnov.
Dříve podle něj ruské FPV drony létaly do vzdálenosti pěti až sedmi kilometrů od místa vypuštění, nyní je to až 40, což je pro ukrajinskou logistiku podél frontové linie problém.
Některé automobily, které se starají o zásobování a evakuaci, jsou vybavené rušičkou dronů. „Pokud jde ale o dron na optickém vlákně, tak ten vyrušit nejde,“ upozorňuje Dorazín.
Problémy ale vyvstávají i v situacích, kdy nejde o stroj na optickém vlákně. „FPV drony nyní létají na tak širokém spektru různých frekvencí, že je stále obtížnější kompletně pokrýt auto všemi pásmy, aby se zásah vyloučil,“ tvrdí Beskrestnov.
Budování obrany před drony:
Stejné sítě budují i Rusové. První „zasíťovanou“ silnicí byla na konci loňského roku trasa z Bachmutu do Časiv Jaru, který Ukrajinci stále brání.
„Ženijní jednotky plánují instalovat tisíce kilometrů cest s ochrannými zástěnami podél celé frontové linie. Je to klíčová věc pro zajištění bezpečnosti našich logistických tras. Síť neposkytuje stoprocentní obranu, ale tam, kde je, musí operátoři použít na jeden cíl více dronů. Účinnost útoků výrazně klesá,“ uvedl pro server Glavkom Maksym Kravčuk, velitel podpůrné jednotky ukrajinské armády, zodpovědné za stav silnic.
Sítě jsou podle něj sice levným opatřením, ale je pracné tunely postavit a pak se musejí často opravovat. A těm, kteří je opravují, hrozí samozřejmě opět ruské drony a palba z ruských pozic.

Drony na optickém vláknu.