Hlavní obsah

Baťův kanál, největší moravská vodní cesta, se má prodloužit na Hanou

Foto: Baťův kanál

Baťův kanál ročně navštíví 90 000 lidí a v přístavech si lze půjčit 150 lodí.

Baťův kanál nyní měří přes padesát kilometrů. Největší moravská vodní cesta se má ale nově za stovky milionů korun prodloužit až do Olomouckého kraje.

Článek

„Prodloužení Baťova kanálu je vize, kterou se teď budeme snažit naplnit. Čeká nás dlouhá cesta – musíme vyřešit řadu technických problémů, otázku financování a ekologické aspekty celého projektu. Pokud se nám to podaří, a já věřím, že ano, získá Olomoucký kraj obrovskou devízu, která bude přínosem nejen pro turistiku, rekreaci nebo vodní sporty, ale pro celý region,“ uvedl Jiří Zemánek, náměstek hejtmana Olomouckého kraje.

Prodloužený Baťův kanál má v budoucnu zviditelnit region Hané a pomoci rozvoji vodní turistiky. „Letošní sezóna na Baťově kanálu je opravdu mimořádná. Po uvolnění zdravotních omezení byly téměř okamžitě zarezervovány všechny dostupné lodě na letní sezónu,“ potvrzuje zájem turistů Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál.

Baťův kanál nyní měří přes 50 kilometrů a vede od Otrokovic ve Zlínském kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji na Slovensko do Skalice. Ročně ho navštíví 90 000 lidí a v přístavech si lze půjčit na 150 lodí. V budoucnu se plánuje prodloužení trasy na jedné straně z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec do Hodonína. Délka kanálu by tak přesáhla 75 kilometrů. Z Kroměříže by Baťův kanál pak měl pokračovat na území Olomouckého kraje.

„Naše práce na rozvoji Baťova kanálu je dlouhodobá, za zajímavou myšlenku proto považujeme iniciativu Olomouckého a Zlínského kraje o prodloužení Baťova kanálu na Hanou. Možnost prodloužení Baťova kanálu jsme připraveni prověřit společně s Ministerstvem dopravy v rámci rozvojových plánů vodních cest,“ komentoval projekt ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Zlínský hejtman Jiří Čunek dodal, že se „Baťův kanál po svém obnovení stal velkou a hojně využívanou turistickou atrakcí a tím pádem podnikatelskou příležitostí. Lidé, kteří po něm plují, se totiž nejenom dívají kolem sebe, ale také vystoupí z lodi a zavítají do měst a obcí, kterými kanál prochází. Jedním z hlavních cílů cestovního ruchu přitom dnes je, aby návštěvníci v regionu zůstali déle než jeden den, aby zde přespali, dali si dobré jídlo a pití, a to právě Baťův kanál nabízí a splňuje tak všechny atributy moderní turistiky.“

Na základě memoranda o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje, které podepsali zástupci olomouckého a zlínského hejtmanství, Přerova, Kojetína, Tovačova a dalších deseti obcí, nyní odborníci zpracují analýzy a studie, díky nimž budou moci samosprávy posoudit všechny varianty i přínosy a zápory uvažovaného prodloužení této největší moravské vodní cesty, které má stát stovky milionů korun.

Zhorší Baťův kanál problém se suchem?

Baťův kanál je podle olomouckých radních dobrá marketingová značka, která může pomoci nalákat turisty na Hanou ve spojení vodní turistiky a cykloturistiky. K memorandu se zatím nepřipojila města Olomouc a Kroměříž, se kterými by se mělo o projektu dál jednat.

Ne všichni jsou ale myšlenkou nadšeni. Opoziční zastupitel Olomouckého kraje Tomáš Müller řekl, že prodloužení Baťova kanálu je chybné rozhodnutí. „Tento nápad je drahý, nerentabilní, neekologický a v době, kdy celou zemi sužuje sucho, i mimořádně nebezpečný, protože jen přispěje k dalšímu odvádění vody z krajiny. Je špatné, že Olomoucký kraj tento návrh podporuje,“ uvedl. Opozice také upozornila, že k memorandu se nepřipojila Olomouc, kde se nyní na řece Moravě staví rozsáhlá protipovodňová ochrana.

Z územní studie vyplývá, že projekt prodloužení Baťova kanálu, jehož součástí jsou vedle úprav koryt vodních toků i přístaviště, je možné uvést v život. Náklady na projekt, rozdělený do tří základních etap, územní studie odhadla na stovky milionů korun. V plánu je i odbočka kanálu u Lobodic směrem do Přerova.

Doporučované