Hlavní obsah

Zatímco se nestaví D11, v tomto městě se prodlužuje utrpení

Pro patnáctitisícové město Jaroměř bude dálnice D11 spásou. Denně ji potrápí 30 tisíc aut, z nichž skoro polovina jsou kamiony. (Video: Seznam.cz)

Ve východočeské Jaroměři projede lidem pod okny až 30 tisíc aut denně. Na prodloužení D11 tu čekají jak na smilování.

Článek

Přestřelku Ministerstva dopravy se stavebními firmami, které mají do roku 2022 postavit úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, napjatě sledovali především lidé z obcí, které chybějící dálniční spojení s Polskem odnášejí nejvíc.

Mezi ty největší a také nejvíce postižené patří patnáctitisícová Jaroměř. Leží v místě, kde se sjíždějí tři důležité dopravní tahy – od Hradce Králové, od Trutnova a od Náchoda na polských hranicích.

Jaroměř má dvě tváře. Malé historické centrum ležící na kopečku, který obtéká řeka, působí jako ze starých časů. Ospalé náměstí s podloubím vypadá jako oáza klidu a park ležící za řekou za hezkého počasí láká k procházkám. Stačí však několik set metrů a návštěvník se ocitne v úplně jiném světě, který je však realitou řady obyvatel města.

Tou realitou je silnice číslo 33, která Jaroměř protíná a po níž se téměř neustále vine nepřetržitá kolona vozů.

„V posledním sčítání v roce 2013 se tady napočítalo 24 tisíc aut, troufnu si odhadnout, že teď už jich bude 30 tisíc. Nákladní vozidla z toho činí kolem 40 procent,“ říká jaroměřský starosta Josef Horáček.

O tom, že starosta nepřehání, se přesvědčí každý, kdo si jen na pět minut stoupne třeba na zastávku u sídliště na Pražském Předměstí. I mimo dopravní špičku, se kterou se Jaroměř potýká před osmou hodinou ranní a pak kolem páté odpolední, je kolona aut skoro souvislá.

Zejména senioři už si zvykli, že k nákupům ve zdejší obchodní zóně, kterou mají přes ulici, je záhodno využívat čas okolo deváté dopoledne. To je dopravní situace vždy o něco klidnější.

Když tu stojíme ve čtvrtek, vidíme stařenku, která má štěstí, že ji ihned u přechodu pouští kamion s lotyšskou poznávací značkou. Muž se psem a nákupní taškou, který jde z obchodu o pár minut později, už takové štěstí nemá – pouští ho až třetí auto. „Je to o zvyku,“ mávne rukou.

To říká po skoro padesáti letech života ve městě i obyvatel Jaroměře Milan Kudry. „Nejhorší to bývá v pátek, to je největší provoz. Ale ten je tady každý den už od rána. Zda a jak pohodlně přejdeme, záleží jen na šoférech," svěřuje svou zkušenost muž, který sice žije na sídlišti vedle silnice, ale alespoň v domě, který je od ní trochu dál. „Provoz nás tam neruší, lidi u silnice to mají horší,“ dodává.

Jeho slova potvrzuje i starosta Horáček. „Je to pomalu se sunoucí kolona, se kterou se pojí zplodiny z výfuků a také otřesy. Lidé, kteří mají nemovitosti v okolí, jsou opravdu hodně postiženi.“

Připomíná také, že na otevřené okno v letních měsících tu mohou úplně zapomenout.

V různých částech Jaroměře ztrpčují nekonečně se vlekoucí kolony aut život různou měrou. Těm, co žijí na okraji města u příjezdu od Hradce Králové, aspoň zpomalují dopravu dva kruhové objezdy, jejichž součástí jsou i přechody pro chodce. U výpadovky na Náchod si o přechodu zatím mohou nechat jen zdát.

„Máme tam městský hřbitov. Na protější straně silnice je zahradnictví a také tam zastavuje autobus. Pro starší lidi je přecházení doslova kaskadérský kousek, hustota dopravy je taková, že přejít je téměř nemožné,“ popisuje starosta.

Projekt na přechod v tomto místě má přitom radnice už připravený. Jeho stavba by však mohla vést k dopravnímu kolapsu v celém městě, protože by bylo nutné během prací dopravu omezit. A to by celé město úplně zašpuntovalo.

Oddychnout si bude možné až ve chvíli, kdy veškerý tranzit pojme jak dálnice D11, tak na ni navazující obchvat Jaroměře, který je pro zkolaudování D11 nutný. Podle informačního letáku, který na konci loňského roku vydalo Ředitelství silnic a dálnic, se nyní vykupují pozemky a pracuje se na získání stavebního povolení. Stavět by se mělo začít v příštím roce a hotovo má být současně s dálnicí.

Až tato stavba, jejíž cena je předběžně odhadnuta na 791 milionů korun bez DPH, bude hotova, situace ve městě se podle starosty Horáčka úplně změní. Město se bude moci pustit i do projektů, v nichž jim současný provoz brání.

„Nedaleko kruhového objezdu u Teska bychom rádi vybudovali parkoviště pro lidi z tamního sídliště a také pro návštěvníky muzea. To v současné době nejde, protože parkoviště by se nedalo na silnici 33 bezpečně napojit,“ říká starosta Jaroměře.

Doporučujeme