Hlavní obsah

Na dálnici u pohyblivého svahu vyjela první auta. Možná se ale mělo stavět jinde

Experti reagují na nové potíže dálnice D8.

 

Reklama

Po dopoledním slavnostním otevření byla D8 uvolněna pro řidiče. Na dvou kilometrech nového úseku je provoz omezen na dva pruhy.

Článek

I když se v sobotu před pátou odpoledne dočkali řidiči jízdy po dokončené dálnici D8, minimálně v prvních týdnech budou muset na dvou kilometrech nové vozovky přibrzdit.

V oblasti, která stavaře na dálnici dlouhodobě trápí, totiž odborníci při monitorování terénu zjistili pohyby pod částí nové prackovické estakády, a tak zde bude nprovoz sveden jenom do dvou pruhů.

Zatímco ŘSD, ministr dopravy Dan Ťok i ústecký hejtman Oldřich Bubeníček míní, že jde o přechodný problém, který se v řádu týdnů vyřeší, premiér Bohuslav Sobotka už připustil, že by tyto problémy mohly vést až k uzavření dálnice.

Ani geologové se ve výhledu příštích dní na D8 zcela neshodnou.

Seznam hovořil s Janem Blahůtem z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd a Vladimírem Cajzem, který je autorem posudků na různé trasy dálnice.

Čtěte více:

Co se na dálnici D8 nyní stalo?

Jan Blahůt: Podle mých informací  byly zjištěny nějaké pohyby na pravé opěře prackovického mostu. Jsou velice drobné a měly by ustat, až se ukončí stavební činnost. Pak by měla být dálnice zcela provozuschopná. Nejde o to, že by tam něco praskalo nebo se sesouvalo, jsou to jen nějaké lokální pohyby.

Vladimír Cajz: Nejsem členem komise, která rozhodovala, a specialisté z mého oboru v ní zareagovali jistě správně. Problém je dlouhodobě zakotven v tom, že zdejší horninové prostředí je naprosto nevhodné pro stavbu takovéhoto liniového charakteru. To jsme věděli od samého počátku a to, že se otevírá jenom jedna polovina dálnice, znamená, že na té druhé starý problém přetrvává. Nepřeji nikomu, aby se projevil i na té „zprovozněné". Do budoucna se to ale jednoznačně vyloučit nedá. Panem ministrem přiznaný pohyb v hloubce 14 či 20 metrů by mohl znamenat aktivizaci starých sesuvných akumulací technickými zásahy. To by potom byl problém velmi vážný. Ostatně něco podobného se nejpravděpodobněji povedlo i při sesuvu z roku 2013. Nevhodný dálniční zářez ve starých sesuvech nejméně významně přispěl k jeho iniciaci.

Jak vážný je to problém?

Jan Blahůt: Při tak rozsáhlé stavební činnosti, jaká je na D8, jde o běžnou věc, protože stavba vlastně není úplně ještě dokončena.

Vladimír Cajz: Nemohu soudit přesně, neboť nejsem specialista z inženýrské geologie ani v geotechnice. Nicméně moje znalost horninového prostředí ústí v to, že závada je velmi podstatná, a pokud se ji podaří odstranit, budou to další obrovské investice. Musíme se rozhodnout, zda nám to stojí za to. To za nás jistě zodpovědně zvládnou námi zvolení politici.

V čem pomůže omezení provozu?

V čem může pomoci omezení provozu do dvou pruhů na dvou kilometrech čerstvě otevřené dálnice?

Jan Blahůt: Je to z preventivních důvodů. Na levé opěře mostu, kde se jezdit bude, žádné pohyby změřeny nebyly. Omezení na pravé straně je jen z předběžné opatrnosti. Až se tam dodělají stavební úpravy, měl by se úsek zprovoznit.

Jak dlouho mohou omezení trvat?

Jan Blahůt: Nemám teď v tuto chvíli přesný odhad, očekávám to v řádu týdnů.

Vladimír Cajz: Podle mého názoru budou s dálnicí D8 v tomto úseku problémy neustále, po celou dobu životnosti. A to je přesně to, kam se ten problém měl dostat, abychom i nadále mohli investovat do opravy něčeho, co tam nikdy nemělo stát. Asi by bylo vhodné vyvodit zodpovědnost.

Video: S Vladimírem Cajzem na D8

Reklama

Doporučované