Článek
Po mnohaletých diskusích magistrát natrvalo zavřel pro individuální automobilovou dopravu asi dvousetmetrový úsek jedné z nejvýznamnějších a nejfrekventovanější ulic v centru Plzně, kudy denně projelo přes 15 500 vozidel a kde z MHD vystoupí a nastoupí na 25 000 lidí.
„Americká je ode dneška zavřená od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce. Do zavřené části může pouze MHD, cyklisté, taxi, vozy záchranného systému, zásobování a místní obsluha. Na krajích uzavírky stáli dnes celý den městští strážníci,“ řekl náměstek primátora Michal Vozobule. Na hodnocení situace je podle něj brzo.
„Dnes byla dopravní situace hodně závislá na tom, že hodně lidí o té uzavírce nevědělo. Přijeli až k zákazu, ale městští policisté je posílali jinými trasami, takže byla někde auta víc, kde do budoucna tolik nebudou,“ řekl Vozobule.
Uzavření Americké se projevilo zejména v rovnoběžné kapacitní ulici U Trati, kterou město před lety budovalo už s úmyslem dopravu v Americké zklidnit. Větší provoz byl také v Prokopově ulici, která je spojkou mezi kruhovým objezdem v Americké a ulicí U Trati.
„V ulici U Trati, zejména směrem ke křižovatce na Belánce, se kolony tvořily, ale nebylo to dramatické, zdržení bylo několik minut. Hlavní zatěžkávací zkouška bude příští týden, až začne školní rok,“ řekl náměstek. Několik týdnů podle něj potrvá, než se doprava proudící dosud Americkou rozptýlí do okolí a řidiči si na nové uspořádání zvyknou.
Městští policisté budou na okrajích zavřeného úseku i v příštích dnech, řekla jejich mluvčí Jana Pužmanová. „Upozorňují řidiče na změnu v dopravním značení, vysvětlují jim, kudy se mají dát,“ řekla. Vozobule doplnil, že s případnými represemi za porušení zákazu vjezdu se počítá v září.
Zavření Americké třídy schválili zastupitelé v únoru. Na radnici se hned obrátili tamní podnikatelé. Někteří obchodníci si stěžovali, že uzavřením přijdou o zákazníky. „V části, kterou jsme uzavřeli, není jediné regulérní parkovací místo kromě zásobování. Kdo si tam chtěl speciálně pro něco jít, musel i dříve zaparkovat v některé z bočních ulic, a ty jsou i teď všechny k dispozici,“ namítl Vozobule. Jiní podnikatelé naopak oceňovali zklidnění dopravy.
Uleví se také MHD. Zejména ve směru ke Klatovské třídě měly dosud trolejbusy problémy vyjet v husté dopravě ze zastávky a zařadit se do provozu. Odpoledne nabíraly na půlkilometrovém úseku i čtvrthodinové zpoždění. Třídou denně projede na 1200 vozů MHD.
Město připravuje přeměnu Americké na hlavní městskou obchodní třídu. Rozšíří chodníky, vysadí nové stromy a zeleň. „Lokalitě se uleví. Zkvalitnění veřejného prostoru přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl Vozobule. Část Americké prošla rekonstrukcí za téměř 200 milionů v letech 2008 a 2009. Ve spodní části před Wilsonovým mostem od vlakového nádraží chce vybudovat pražský developer v letech 2022 až 2026 multifunkční čtvrť za miliardy. Další obchody, byty a kanceláře mají vzniknout na místě bývalého Krajského výboru KSČ, Komorního divadla a ve dvoře po bývalých mlýnech.