Hlavní obsah

Zdražení je zatím sprosté slovo. Ale půllitr plzně může už brzy stát 60 Kč

Foto: Seznam zprávy Michal Šula

Hospody a restaurace otevírají. Zdražuje vše. Bude i pivo, ale je to tak citlivé, že to nyní nikdo nepřizná. Ilustrační foto.

Reklama

18. 5. 7:12

Hospody a restaurace obsluhují po mnoha měsících první hosty. Budou se chtít zahojit na tom, že byly tak dlouho zavřené a zdraží pivo podobně, jako podražilo v obchodech? Půllitr za 60 korun přijde, shodují se. Otázkou je kdy.

Článek

Cena piva v dubnu podle dat Českého statistického úřadu v tuzemských obchodech stoupla meziročně o 8,5 procenta. V restauracích, které si ponechaly v provozu otevřené okénko, zdražilo pivo ještě více.

„Z našich zjištění vyplývá, že během covidového roku, tedy od února 2020 do února 2021, stouply ceny nejběžněji prodávaných piv v českých gastro podnicích o 12 procent. To je víc než za předchozí dva roky dohromady,“ říká Petr Menclík, ředitel platebního systému Dotykačka, který využívá zhruba čtvrtina gastropodniků v Česku.

Rychlý nárůst ceny však podle něj může být ovlivněn tím, že nejlevnější podniky během lockdownů úplně zavřely a otevřená okénka si zachovaly spíše dražší podniky. „Do nárůstu cen se také mohl promítnout prodej piva v PET lahvích, které pro podniky představují nový náklad navíc,“ doplňuje Menclík.

Pivo světlé výčepní stálo letos v dubnu podle statistiků v průměru 31,1 Kč a půllitr ležáku vyšel na 39,2 Kč. Dynamický nárůst cen i v době zavřených hospod by naznačoval, že pivo bude zdražovat i po rozvolnění. Vzhledem k tomu, že to je citlivá komodita, se to však nikomu příliš oznamovat nechce, ačkoliv na růstu cen v budoucnosti panuje souhlas.

„My jsme plzeň během covidu zdražili o korunu na 46 Kč. Ceny máme nastaveny tak dobře, že s nimi nemusíme dál hýbat, a to ani s jídlem,“ říká například Radomír Kott, majitel Plzííínky v Kladně.

Zdražovat zatím nehodlá ani majitel restaurace Hliněná bašta v Průhonicích, která přímo v restauraci, kde se pivo moc nepije, prodává plzeň za 58 Kč, ale venku u cyklostánku za 45 Kč.

„Držím se starých zásad, kdo zdraží pivo, prohraje volby. Cenu přizpůsobím pouze tehdy, když zdraží pivovary, ale má marže zůstane stejná,“ říká Hynek Vávra. „Časem se cena vyšplhá na šedesát určitě, protože zdražuje vše, pivo nevyjímaje. Jestli to bude za rok či dva, nevím…“ dodává.

Na zdražování se aktuálně nechystají ani podniky v Praze. „Ceny jsme nezvýšili a ani o tom neuvažujeme – u jídla ani u piva – a to minimálně do podzimu. Pak bude záležet na cenové politice pivovarů,“ říká Karel Doubek, ředitel společnosti Adria – Neptun, která vlastní restauraci U Pinkasů, jež byla zavřená půl roku a nabízí plzeň.

Podobně mluví i majitel dvou podniků v Praze, restaurace Dejvická Sokolovna a pivnice U Zívalů, která nyní prodává plzeň za 52 korun. „Dokud nezdraží pivovary, tak my zdražovat nebudeme. Ceny sice neodpovídají realitě, měly by se pohybovat kolem 60 korun, ale zatím to není reálné, a je také důležité, jak se bude chovat konkurence. Skokově zvýšit cenu nejde, ale za dva roky myslím bude 60 korun za pivo v Praze už standard,“ odhaduje Michal Zvěřina.

Luboš Kastner, který má v rámci Asociace malých a středních podniků ČR na starosti gastronomické provozy, se domnívá, že na cenu 60 Kč za plzeň se v Praze dostanou podniky dříve.

„Do roka a do dne ale bude ve velkých centrech, kde točí dobré pivo a zlepšují své služby, půllitr za 60 i více korun standard, a pokud ne, bude něco divně. Ale nyní nemám zprávu o tom, že by se k tomu někdo chystal. Pivo je ten nejcennější a vysoce konkurenční produkt a hospody raději zdraží jídlo, než aby zdražily to, co jim láká hosty,“ vysvětluje Kastner.

Na druhou stranu podniky, které nabízejí pivo v centru pod 50 korun, podle něj nemohou s touto strategií dlouho vydržet. Restaurace U Glaubiců na Malostranském náměstí však již od druhého lockdownu drží cenu plzně na 36 korunách. Jak se jí to může dařit?

„Bojovat s cenou piva – to není prohraná bitva, ale celá válka. Nicméně mohou existovat externality, kdy například restaurace vůbec nemusí do cen kalkulovat nájem, protože provozuje podnik ve vlastním, anebo má zákazníky vysoce citlivé na cenu, anebo láká na levné pivo, ale jídlo má naopak extrémně drahé,“ vysvětluje Kastner.

Když však Kastner mluví o novém standardu za 60 korun, myslí tím vždy velká turistická centra, jako je Praha či Brno. Mimo tyto lokality bude cena vždy nižší. To potvrzuje u svých pěti hospod například Znojemský městský pivovar, který svá piva nabízí v hospodách od 35 do 45 Kč za 14% pivo.

„Nyní vůbec nezdražujeme, není v našem zájmu stavět další bariéry pro naše fanoušky a konzumenty. Co se týče budoucí ceny, Znojmo není Praha. Cenu 60 Kč za půllitr si můžeme dovolit pouze u výjimečných speciálů, s výjimečnou cenou surovin a jejich zpracováním,“ říká ředitel pivovaru a hospod Miroslav Harašta.

Dříve než za rok odhaduje zvýšení standardní pivní cenové hladiny majitel pražské restaurace a hudebního klubu Dog's Bollocks. „Po prázdninách to už může být v centru standard, my však nyní prodáváme plzeň za 48 a do podzimu to určitě nebudeme měnit. Dohánět tržby na pivu je nesmysl, jen odradíte zákazníky. A navíc obecně dohnat to, o co jsme během pandemii přišli, to se nepodaří ani za pět let,“ říká Martin Jásenský.

Většina podniků podle svých slov hodlá další cenovou strategii odvíjet od cenové politiky pivovarů. Ty jsou však ohledně dalších predikcí ještě opatrnější. „Cenová politika je součástí dlouhodobé strategie společnosti a jakékoliv změny dopředu nekomentujeme,“ říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.

Pivovarská jednička podle něj od roku 2018 čepované pivo v hospodách nezdražovala, ale má informace o tom, že zhruba desetina provozovatelů to letos zvažuje.

Podobně opatrně odpovídá i tuzemská dvojka. „K úpravě ceny našich piv přistupujeme vždy po důkladné analýze všech nákladů. Pokud bychom se pro tento krok rozhodli, budeme nejprve informovat naše obchodní partnery,“ říká mluvčí Staropramenu Alena Váchová.

Momentálně sudové pivo nezdražuje ani pivovar Svijany, který mírně navýšil jen pivo v plechovkách, a aktuálně se k tomu nechystá ani Bernard. „Vývoj cen sudového piva budeme sledovat, podle toho budeme uvažovat o případných úpravách,“ dodává však k tomu mluvčí rodinné firmy Radek Tulis.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované