Hlavní obsah

Pivovary zjistily, že radlery s alkoholem nejedou. Ale našly náhradu

Foto: Jakub Zeman, Seznam Zprávy

Řidiči, sportovci a ženy. To jsou hlavní skupiny, které si oblíbily nealkoholické radlery a navyšují tím prodeje pivovarů.

Reklama

Obliba ochucených nealkoholických piv roste. Pivovary toho chtějí využít, mění výrobu a chystají nové příchutě.

Článek

Ovocné pivní mixy v posledních letech ožívají. Zájem o ně roste meziročně v dvojciferných procentních číslech, a to díky variantám bez alkoholu – tedy těm, které obsahují maximálně 0,5 objemového procenta alkoholu.

„Trend zdravého životního stylu – s menším podílem alkoholu, cukru, energie a přídatných látek, se promítá i do spotřeby ovocných pivních mixů. Pro lidi se tyto nápoje stávají alternativou k jiným sodovkovým či colovým nápojům,“ říká Michal Elšík, vedoucí analytického oddělení společnosti NielsenIQ, která zkoumá vývoj na maloobchodním trhu.

Tržby za prodej radlerů loni stouply o více než o desetinu na 1,7 miliardy korun, samotné nealkoholické radlery posílily o pětinu na 1,5 miliardy korun.

Pivovarům Staropramen jejich nealkoholická verze nápoje Cool (obsahuje 0,5 % objemu alkoholu, alkoholická varianta má 2,0 %) rostla v prodejích dokonce o třetinu, a tak tuzemská pivovarnická dvojka připravila novou příchuť a zároveň začíná celé své nealko portfolio distribuovat do obchodů ve verzi 0,0 % objemu alkoholu. Původní maximální hranici, kdy se ještě dá nápoj nabízet jako nealkoholický, tak sráží na nulu.

„Letošní novinkou reagujeme na změnu v chování konzumentů v posledních letních sezonách, kdy výrazně rostla poptávka po nealko variantách. Tyto nápoje volí konzumenti zejména proto, že jsou vhodnější pro aktivní životní styl. Lidé se tímto způsobem mohou osvěžit například v práci či při cyklovýletu,“ říká manažerka značky Katarína Košťáliková. Pro takovou cílovou skupinu je už skoro povinností nabídnout nápoj bez konzervantů, umělých barviv a s nižší energetickou hodnotou.

Rostoucí trend u ochucených pivních mixů, a to hlavně nealkoholických radlerů, potvrzuje i pivovarnická trojka, skupina Heineken. Také ona prosazuje nealka zcela bez alkoholu.

„Zaznamenali jsme dvouciferný růst a očekáváme, že podobný trend bude i pokračovat. Pro spotřebitele jsme na letošní léto připravili novou brusinkovo-rybízovou příchuť s 0,0 % alkoholu,“ říká manažerka značky Zlatopramen Alice Divišová. I tyto radlery jsou bez umělých barviv a konzervantů a firma u nich od roku 2019 snížila podíl cukru o 30 procent.

Nealko radlerům věří i menší městské pivovary. Tak například náchodskému Primátorovi zůstaly loni prodeje jeho dvou pivních mixů, kdy jeden je míchán z nealkoholického piva a limonády a druhý z pšeničného piva a grepové limonády, na stejných číslech i přes pokles odbytu v sudech kvůli uzavírkám hospod.

„Letos od kategorie zejména nealkoholických míchaných nápojů z piva očekáváme dynamický růst, kdy se ochucené varianty časem minimálně vyrovnají neochucenému nealkoholickému pivu. Do nové sezony vstoupíme v červnu s novou příchutí tropický citrus,“ říká ředitel pivovaru Petr Kaluža.

Podle něj roste zájem o nealkoholické ovocné pivní výrobky proto, že stále více lidí jezdí autem či jiným dopravním prostředkem a alkohol si tak na cestě nemohou dovolit. Stejně si ho nemohou dovolit při adrenalinových zážitcích, kterým se také častěji oddávají.

„Velkou roli přikládám i jiným pitným návykům postmileniálů v dětském věku. Já byl zvyklý na neslazený čaj a vodu. A od toho je k hořkému pivu přeci jenom blíže než od limonád a sladkých džusů, na kterých byla vychována pozdější generace. Adolescenti pak raději volí míchané nápoje,“ domnívá se Kaluža.

Dynamickému nárůstu této kategorie věří i Pivovar Litovel. Loni mu prodeje radlerů meziročně stouply více než o desetinu a u plechovek, po kterých konzumenti pivních mixů sahají stále častěji, narostly o 12 procent. Na začátku letošního roku prodeje nealkoholických pivních mixů stouply pivovaru dokonce o pětinu, což firma přičítá proticovidovým opatřením, která zvyšují prodeje piva v plechovkách a lahvích, a také uvedení nealkoholické novinky Litovel Řezaný citron na konci čtvrtletí.

„Očekáváme, že kategorie pivních mixů, hlavně těch v nealko variantě, letos poroste, byť to nemusí být tak skokové jako v minulých letech,“ říká sládek litovelského pivovaru Petr Kostelecký.

Rodinnému pivovaru Bernard sice kvůli zavřeným hospodám klesla loni výroba jeho „Švestky s čistou hlavou“ na 6,9 tisíce hektolitrů z 7,7 v roce 2019 (u višňové varianty klesla na 1,7 z 1,8), ale očekává příznivý vývoj.

„Předpovídat vývoj v tomto roce je věštění z křišťálové koule, ale předpokládáme nárůst zájmu o tyto nápoje. Velikost růstu ovšem nelze specifikovat,“ říká mluvčí pivovaru Radek Tulis s tím, že nové příchutě pro tuto sezonu společnost nepřipravuje.

Novinky v sortimentu nealkoholických radlerů letos nechystá ani Plzeňský Prazdroj. Pivovarnická jednička totiž přivedla na trh nové varianty ochuceného Birellu už loni. Nová colová, citronová, bezová, broskvová a červeno-pomerančová příchuť jí pomohly zvednout prodeje v této kategorii o dvě procenta na nový rekord, a to i díky rostoucímu podílu čepovaných pivních mixů.

Naopak popularita slabě alkoholických radlerů se rok od roku snižovala, a proto pivovar letos v únoru ukončil výrobu a distribuci Gambrinus radlerů.

„Zájem o ochucená nealko piva roste výrazně u žen. Jak ukazuje průzkum společnosti Kantar, minimálně jednou týdně si je dopřeje 29 procent žen, o 11 procent více než v roce 2016,“ naznačuje Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje, na kterou zákaznickou skupinu se mimo jiné pivovar zaměří.

Že najde své fanoušky, potvrzuje například Petra J. z Liberce. „V lockdownu jsem zjistila, že mi nejvíc vyhovuje, když si dám k obědu nealkoholický radler. Dobře se mi po něm pracuje. Po těch s kapkou alkoholu mám pocit, že se nesoustředím tak dobře,“ říká.

Reklama

Doporučované