Hlavní obsah

Zemřel Karl Lagerfeld. Muž, který vzkřísil Chanel a nesnášel styl Merkelové

19. 2. 2019

Karl Lagerfeld byl prvním, kdo navrhl limitovanou kolekci pro módní řetězec H&M. (Video: Marek Martinovský, Shutterstock.com, Reuters)

Vějíř, bílý ohon a obří sluneční brýle. Image, díky níž znal německého návrháře snad každý.

Článek

Tepláky jsou znamením porážky. Když nemáte pod kontrolou svůj život, prostě si koupíte tepláky. Jeden z citátů ikonického módního návrháře Karla Lagerfelda, který zemřel v úterý ve věku zřejmě nedožitých 86 let, vystihuje přesně jeho podstatu. Nebral si moc servítky a když se mu něco nelíbilo, tak to řekl naplno. Své o tom ví německá kancléřka Angela Merkelová, jejímž krajanem zesnulý kreativní ředitel značky Chanel byl. O ní prostořeký designér prohlásil, že se obléká hnusně.

Kromě prostořekosti měl ještě několik malých libůstek. Třeba úzkostlivě tajil, kdy přesně se narodil. Proto to „zřejmě“ v předešlém odstavci. Dlouhodobě se ovšem uvádí, že se narodil 10. září 1933. Ovšem na stránkách www.karl.com, které patří značce nesoucí jeho jméno, je narození posunuté až na rok 1938. Jisté je, že se narodil v Hamburku do rodiny obchodníka s kondenzovaným mlékem Christiana Lagerfeldta jako Karl Otto. A hned v začátku kariéry se „zbavil“ příliš německého „t“ na konci jména.

Karl spolu se svými sestrami Marthou a Theou vyrůstali v blahobytu a podle jeho tvrzení díky tomu, že se odstěhovali v době, kdy narůstala moc Hitlera, do zemědělské oblasti i bez většího povědomí o nacistických hrůzách.

O módu se prý zajímal už v té době. Vystřihoval si obrázky z módních magazínů a opovrhoval špatně oblečenými spolužáky. Ve čtrnácti se s požehnáním rodičů vydal do Paříže, aby pronikl do světa nejvyšší krejčoviny, což se mu brzy podařilo. Po dvou letech zvítězil v jedné designérské soutěži se svými skicami kabátů. Mimochodem právě zde potkal Yvese Saint Laurenta, s nímž se spřátelil.

Nebyl jen spasitelem Chanelu, píše v rozloučení se slavným návrhářem CNN.

Záhy nastoupil u Pierra Balmaina. Poprvé se krativním ředitelem stal v roce 1957 u značky Jean Patou. A po pár letech se jako jeden z prvních vydal na volnou nohu. Pro své inovativní nápady byl vzýván jako módní vizionář a ve své kariéře „proskákal“ mnoha módními domy. Tvořil pro Chloe nebo pro Fendi, kde měl na starosti kožešinovou řadu. Ostatně pravé kožešiny nehodlal opustit do poslední chvíle, byť módní průmysl stále více slyší na kritiku, že chov zvířat jen pro srst je odporné.

Jeho „majstrštykem“ ovšem zůstává tvorba pro Chanel. Do skomírajícího módního domu nesoucí jméno slavné Coco Chanel nastoupil jako kreativní ředitel v roce 1983 a vedl jej až doposud. Ostatně právě to, že se poprvé po letech neúčastnil letošní přehlídky v Paříži, rozvířilo spekulace, že to s jeho zdravím je už hodně špatné.

Lagerfeld dokázal vrátit Chanel na výsluní. O rok později si při této práci založil vlastní značku Karl Lagerfeld, kterou pak v roce 2005 odprodal módnímu koncernu Tommy Hilfiger.

"Módní svět, bez tebe, Karle, nebude už nikdy stejný, loučí se Twitter s ikonickým návrhářem.

Sám měl velmi vyhraněný styl. Povětšinou se schovával za velkými černými skly slunečních brýlí. Neodmyslitelně k němu patřil vějíř. Málokdy měl na sobě cokoliv jiného než černou, maximálně s bílým rolákem či košilí. Ostatně zakrytý krk – ať už ultravysokým límcem košile nebo právě rolákem – patřil spolu s bílým ohonem k dalším jeho poznávacím znamením. Údajně pak nesnášel černé ponožky a na každý den si nechával šít nový pár bílých, které ovšem plně skryl ve vysokých botách.

V roce 2004 byl prvním, kdo sestoupil z Olympu vysoké krejčoviny a vytvořil řadu pro módní řetězec H&M. Podobné „nahodilé“ spolupráce miloval. Nesnášel totiž stereotyp a pořád chtěl zkoušet něco nového.

Ostatně sám tvrdil: „Pokud se při práci neustále díváte na hodinky, pak je na čase ji změnit.“

Ale zároveň nic se nemá přehánět. Prostořeký Karl v jednom ze svých slavných citátů totiž shrnul ducha dnešní doby takto: „Neobětujte sama sebe přespříliš, protože když obětujete příliš mnoho, nezbude nic dalšího, co byste mohli dát a pak o vás nikdo nebude mít zájem.“

Doporučujeme