Hlavní obsah

Zpráva z pivovaru, který patří všem Čechům: Vypadá to, že pijeme méně

Šéf Budvaru Petr Dvořák si dal za cíl zvednout výtoče Budvaru v hospodách a restauracích o dvacet procent. (Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy)

 

Reklama

28. 8. 8:00

Budějovický Budvar loni i přes pandemii o desetinu zvýšil zisk. Celých 300 milionů zisku odvede národní pivovar státu. Jaký bude letošní rok? Podle šéfa pivovaru Petra Dvořáka to zatím vypadá, že Češi pijí míň než loni.

Článek

Jedním z trendů, které přinesla pandemie, je takzvaná garážová konzumace. Lidé si kupují malé sudy piva a pijí je společně s přáteli.

„Vzrostly prodeje malých sudů, třicítek a menších. Ten růst je v drobných desítkách, 10 až 20 procent to určitě bude,“ říká šéf Budějovického Budvaru Petr Dvořák s tím, že bude zajímavé sledovat, co se stane do budoucna, ale on sám věří v návrat do hospod.

Právě nárůst prodejů Budvaru v hospodách má i ve svých cílech. „Máme připravenou strategii. Do tří až čtyř let je tam dvacetiprocentní nárůst tržeb v hospodách. Ty hospody jsou o dlouhodobé práci,“ dodává Dvořák.

Letošní rok je bohatý na sportovní události. Pozná pivovar na tržbách, že se konají mistrovství Evropy ve fotbale nebo olympiáda?

Do určité míry. Je to poznat na prodejích sudového piva, ale že bych to viděl za každý jednotlivý den, to říct nemohu.

Jak vlastně Češi zatím letos pijí?

Za první půlku roku to vypadá, že míň než loni.

Loni jste ale uvařili nejvíc piva v historii…

Uvařili, ale velká část naší produkce, zhruba 70 procent, je export. Vidíme tedy nejenom to, jak pijí Češi, ale i to, jak pije zbytek světa. Loni jsme náš výstav zvýšili, letos za první půl rok také, ale jen velmi mírně.

Dá se předpokládat, že část té hospodské konzumace se přesunula do garážové konzumace, a bude zajímavé sledovat, co se stane do budoucna.
Petr Dvořák, šéf Budějovického Budvaru

Letos se pije méně než loni

Čím to je, že se pije míň než loni?

Je tam několik faktorů. Celý první kvartál, vlastně až do poloviny roku, byly zavřené restaurace. Loni se však prodeje velké části sudového piva přesunuly do obchodů. V letošním roce vidíme v obchodech zpomalení.

Takže Češi přestávají pít…

Kupují o něco méně.

Když se vrátím k loňskému roku, vy jste na rozdíl od zbytku trhu rostli. Čím to bylo? Tím, že Budvar není tak silný v hospodách jako jiná piva?

Těch důvodů bylo určitě víc. Máme jen určitou část produkce, která jde do sudů. To je kolem 20 procent z celkového výstavu. Export dominantně stojí na baleném pivu. Na domácím trhu máme o něco menší podíl v hospodách, než bychom rádi. Tím, že se loni část točeného piva přesunula do baleného, se nám podařil růst na hlavních trzích – v České republice, třeba i v Německu a jinde.

Na domácím trhu jsme loni vyrostli o dvě procenta, i když celý trh klesl. Bylo to dáno i tím, že jsme v březnu uvedli na trh Budvar 33.

Hrálo roli i to, že vaše pivo řetězce často dávají do slev?

Dávají, ale to je spíš problém celé kategorie. My jsme na tom podobně jako celý trh.

Největší exportovaná značka

Jak se vám dařilo v zahraničí?

Loni jsme tam vyrostli o více než tři procenta. Byť jsme byli zvyklí na větší růsty, ale vzhledem ke covidové situaci to považujeme za obrovský úspěch. Dařilo se spíš na trzích blíže Česku.

A celková čísla?

Pohybujeme se těsně pod hranicí 1,2 milionu hektolitrů. Podle dostupných zdrojů a dostupných informací se zdá, že jsme se v loňském roce stali největší exportovanou značkou. Máte značky, které vaří svá piva i v zahraničí, ale Budweiser Budvar je všechen z našeho pivovaru. Vyvezli jsme nejvíc piva pod touto značkou.

Letos státu pošleme 300 milionů

Když se vrátím k vašim výsledkům za loňský rok, měli jste zisk 300 milionů. Kolik z toho posíláte státu?

Tohle je trochu složitější, ale zrovna letos pošleme tři sta milionů. Například předcházející rok tam ale zase odvody nebyly. Pořád platí, že se snažíme o investiční rozvoj pivovaru.

A letos tedy s investicemi nepočítáte?

My máme nějaké peníze nastřádané. To už ale jdeme do účetnictví… Zkrátka máme informaci, že letos budeme odvádět 300 milionů.

Co chystáte pro letošní a příští rok za novinky?

Ve spolupráci s malými pivovary, konkrétně s pivovarem Nachmelená opice, jsme připravili první limitovanou edici. Na tom chceme spolupracovat dál a chceme také rozvíjet „plnotučnou desítku“ z Budvaru.

Co limonády s alkoholem, které jsou teď moderní?

Tohle je mimo okraj zájmu Budvaru jako značky.

V čem vám vaše iniciativa s minipivovary pomáhá?

V mnoha směrech. Je to o pohledu na pivo, filozofii. Čistě jen z byznysového pohledu je pro nás zajímavé, že máme pro zákazníky širší portfolio a naši obchodní zástupci toho mohou v hospodách více nabízet.

Češi pijí doma, kupují malé sudy

Pomáhá to tomu, aby se Češi vrátili do hospod?

Jeden z trendů, který vidíme, je, že vzrostly prodeje malých sudů, třicítek a menších. Ten růst je v drobných desítkách, 10 až 20 procent určitě. Dá se předpokládat, že část té hospodské konzumace se přesunula do garážové konzumace, a bude zajímavé sledovat, co se stane do budoucna.

Váš odhad? Vrátí se Češi do hospod?

Já osobně si myslím, že ano. Hospoda je zajímavější, jsou tam i další piva, piva jsou správně naservírovaná.

Když jsme u hospod – Budvar v minulosti prohlásil, že chce svou Budvarku v každém krajském městě.

To jsme říkali před dlouhou dobou, ještě před tím, než jsem nastoupil. Myslím, že je naším primárním cílem zaměřit se na kvalitu servírování piva. Jestli je to Budvarka, nebo ne, je jedno.

Jak to uděláte?

Máme celý set materiálů a máme i nové školicí centrum přímo v Budvaru. Postavili jsme celé minioddělení. Chceme, aby každý náš obchodní zástupce byl expert.

Mám ve svých cílech zvýšit podíl v hospodách

Kde vidíte Budvar za pět let?

Myslím, že máme velmi zajímavou misi – národního pivovaru, který patří deseti milionům Čechů a který by měl přinášet radost z poctivého českého piva na domácím trhu i exportu. Věřím, že se nám podaří rozvíjet Budvar tam, kde ho chceme vidět a dělat českému pivu dobré jméno na exportních trzích.

Budete mít větší podíl v hospodách?

Doufám. Máme připravenou strategii. Já to mám dokonce ve svých cílech. Do tří až čtyř let je tam dvacetiprocentní nárůst tržeb v hospodách. Ty hospody jsou o dlouhodobé práci.

Budvar je národní podnik. Proč má mít stát svůj pivovar, není to přežitek?

Je to přežitek. A právě proto je to velmi zajímavé. My jsme výstavem čtvrtý největší pivovar v Česku, ale ty tři před námi jsou v zahraničních rukách. Myslím si, že Češi jsou národ pivařů, národ, který kvalitě piva velmi rozumí. Takže mi dává smysl mít národní pivovar.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované