Hlavní obsah

Zvrtne se největší sportovní show v politický manifest? Lady Gaga drží Super Bowl v napětí

Reklamy za miliony dolarů i politické postoje. Jaký bude letošní Super Bowl?

 

Reklama

5. 2. 2017 14:50

Finále ligy amerického fotbalu je na programu v noci z neděle na pondělí. Některé firmy se skrze reklamy rozhodly vyjádřit k aktuální politické situaci.

Článek

Amerika odpočítává čas, který ji dělí od největšího sportovního svátku. Slavný Super Bowl láká fanoušky po celém světě a v USA patří k nejsledovanějším pořadům. Je to událost plná fotbalu, nadměrné konzumace jídla, nejlepších reklam a celebritami napěchované třináctiminutové poločasové show. Letos se více než kdy jindy čeká, zda se Super Bowl nezvrtne v politický manifest. A to manifest proti prezidentovi Donaldu Trumpovi.

Záležet bude především na popové divě Lady Gaga, jíž bude patřit letošní Halftime Show. Kontroverzní zpěvačka na tiskové konferenci uvedla, že šaty z masa tentokrát nechá doma, chce se však věnovat tématům jako rovnost a začlenění se do společnosti. Časopis Forbes proto odhaduje, že se postaví buď za práva homosexuálů, nebo přistěhovalců. Obě skupiny aktuálně „ostřeluje" čerstvý vládce Bílého domu.

Vyjadřování politických názorů na pódiu během Super Bowlu není ničím neobvyklým. Loni tak učinila zpěvačka Beyoncé, když vystoupila v kostýmu Černých panterů, odkazující na hnutí „Black Lives Matter" upozorňující na policejní brutalitu vůči lidem černé pleti.

TWITTER: Lady Gaga na tiskové konferenci slíbila, že během Super Bowlu nepřijde oblečená do šatů z masa. 

I kdyby Lady Gaga na trumpovskou notu neudeřila, politických proklamací nebude Super Bowl ušetřen.

Reakce na nový směr politiky nastolený Donaldem Trumpem obsahuje řada reklamních spotů připravených speciálně pro tuto příležitost. A vyjádření politického názoru přijde draho. Vysílací čas v době finále Národní fotbalové ligy je totiž ten nejdražší. Průměrná cena třicetisekundového spotu letos přesáhla 5 milionů dolarů. Firmy tak za půlminutovou reklamu zaplatí v přepočtu 125 milionů korun.

A co fanoušci tedy uvidí? Například reklama na Avokáda z Mexika komika Jona Lovitze bude upozorňovat na zdanění mexických dodavatelů.

Nejvíc se ovšem zatím mluví o reklamě na pivo Budweiser, která se sloganem „Born the Hard Way” (zrozen těžkou cestou) Američanům připomíná, že zakladatel firmy vařící jejich oblíbené pivo pocházel z Německa. „Nepatříš sem," pokřikují v reklamním spotu na Adolpha Bushe Američané.

TWITTER: Reklama Budweiseru naráží na aktuální imigrační problém. 

V reklamě na automobilku KIA se zase herečka Melissa McCarthyová (známá například ze seriálu Gillmorova děvčata) snaží zachránit svět. „Je těžké být ekobojovníkem," stojí na konci spotu. Tím KIA poukazuje na Trumpa, který podniká kroky, jež mají zřejmě vést ke zrušení Agentury pro ochranu životního prostředí.

TWITTER: Melissa McCarthyová zachraňuje svět.

Velké firmy si přitom reklamu během Super Bowlu zadávají spíše z tradice a hlavně kvůli potvrzení svého postavení na trhu. Případně  právě k vyjádření nějakého politicky podbarveného názoru. Podle serveru AdvertisingAge totiž v 80 procentech případů nemá reklama vysílaná při finále amerického fotbalu vliv na prodeje.

Vstupenky za tísíce dolarů, reklamy za miliony

Super Bowl je nejsledovanější sportovní událostí. Ve Spojených státech pak dokonce nejsledovanějším televizním pořadem vůbec. V roce 2010 se údaj o počtu televizních diváků přehoupl přes 100 milionů. Naprosto rekordní Super Bowl pak proběhl v únoru 2015, když zápas mezi New England Patriots a Seattle Seahawks sledovalo 114,4 milionu diváků. Loňský ročník pak k televizním obrazovkám přilákal 111,9 milionu lidí.

Letošní jednapadesátý ročník se odehraje na NRG Stadium v texaském Houstonu, jehož kapacita čítá 72 tisíc míst. Účast na Super Bowlu je ale především pro vyvolené. Zatímco vstupenky na úplně první Super Bowl stály jen 10 dolarů, letos se ceny nejlevnějších vstupenek šplhají až ke třem tisícům. Na černém trhu se cena pohybuje průměrně kolem pěti tisíc amerických dolarů, což je v přepočtu zhruba 125 tisíc korun.

Do letošního Super Bowlu se probojoval již poměrně tradiční účastník. New England Patriots se v neděli pokusí vyhrát už svůj pátý titul. Naposledy zvítězili v roce 2015, za posledních 16 let se Patrioti do finále dostali celkem sedmkrát. Proti nim se v neděli postaví tým Atlanta Falcons. Ten bude usilovat o své první vítězství vůbec. Jednapadesátý Super Bowl startuje v noci z neděle na pondělí v 0:30 středoevropského času.

TWITTER: Hrát se bude o slavnou trofej Vince Lombardiho, pojmenovanou po nejlepším fotbalovém trenérovi. 

Super Bowl Sunday je pro Američany neoficiálním státním svátkem. Po Dni díkůvzdání se jedná o druhý den s největší konzumací jídla. Mezi tradiční potraviny pojídané v průběhu celé neděle patří barbecue kuřecí křidýlka a žebírka, hamburgery, popcorn, nachos či avokádová omáčka guacamole.

Místo konání Super Bowlu je určeno 3 až 5 let dopředu. Zatím se ještě nestalo, že by se do Super Bowlu probojoval tým, na jehož stadionu se finále hraje.

Názvy „Super Bowl” či „Super Bowl Sunday” si NFL nechala zaregistrovat jako ochrannou známku. Proto se v reklamách objevuje například označení „The Big Game” (Velká hra).

TWITTER: Recepty na 18 dobrot, které se hodí ke sledování amerického fotbalu. 

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované