Hlavní obsah

Stoletá Triola jde do nanoprůmyslu. Obrat urychlil koronavirus

Foto: Triola

Marcela Munzarová, šéfka nové liberecké textilky Nano Medical.

Reklama

Do výroby zdravotnických pomůcek se během koronavirové pandemie pustilo hned několik českých firem. Je mezi nimi i tradiční výrobce dámského prádla Triola.

Článek

Dceřiná společnost Trioly, firma Nano Medical, spouští příští pondělí v novém závodě v Liberci výrobu vysoce účinných filtrů do roušek. Projekt zaměstná zhruba třicítku lidí.

Produkce speciálního filtračního materiálu Nano Med Clean má dosahovat 300 tisíc čtverečních metrů měsíčně. „To odpovídá zhruba 5,5 milionu kusů jednotlivých roušek,“ říká jednatelka Nano Medical Marcela Munzarová.

První masky s filtry, které jsou podle výrobce schopné téměř stoprocentně zachytit koronaviry a zároveň se přes ně snadno dýchá, se dostanou na domácí trh během června.

Otec a matka

Šéfka Nano Medical je zároveň hlavní iniciátorkou nového směru, jímž se Triola – firma se stoletou tradicí v šití prádla – vydává. Marcela Munzarová vystudovala Vysokou školu strojní a textilní v Liberci, považovanou za českou líheň nanotechnologií. Pracovala na vývoji v několika firmách, má na kontě řadu patentů v oboru speciálních textilií a nanomateriálů.

Triola

Výrobce dámského prádla a plavek

Prodává pod značkami Triola, Like YOU a Charme.

Továrnu na korzety a pánské prádlo v prosinci 1919 založili A. Pařík, J. Džbánek a J. Sobol.

Prádlo dnes Triola šije v Horním Jiřetíně.

Má 120 zaměstnanců.

Provozuje 18 firemních prodejen v ČR.

V roce 2016 založila dceřinou firmu Nano Medical v Liberci.

Mimo jiné je spoluautorkou patentu na chitosanová nanovlákna – surovinu pro textilii, která se dá používat ve zdravotnictví. Právě kvůli tomu se před časem spojila s Triolou. „Měla jsem know-how, odborné kontakty a zkušenosti. Jsem něco jako duchovní otec tohoto nanomateriálu. Ale potřebovala jsem matku, silnou po ekonomické stránce, abychom to dítě mohli porodit,“ směje se.

Roli „duchovní matky“ pro dítě zvané Nano Med Clean nakonec sehrál podnikatel Zbyněk Slavík, hlavní akcionář Trioly. „Triola měla to, co jsem potřebovala – ekonomickou historii, a tudíž schopnost najít na takový projekt financování u bank a částečně i prostřednictvím dotačních programů,“ líčí šéfka nové liberecké nanotextilky.

Od náplasti po roušku

V roce 2016 Triola založila v Liberci dceřinou firmu Nano Medical a technoložka Munzarová v ní začala pracovat na projektu výroby nanovlákenných zdravotnických pomůcek – krytů ran, náplastí nebo materiálů pro zubaře.

Letos v únoru přišel do Evropy koronavirus a to změnilo priority i v Liberci. „Náš hlavní záměr – výroba náplastí – pořád platí. Jen ho teď o pár měsíců odsuneme a najíždíme na výrobu materiálů pro zdravotnické masky. K náplastem se vrátíme, z dlouhodobého hlediska to považujeme za nosnější byznys,“ říká Munzarová.

Příprava nového typu náplasti pro zdravotnickou praxi je náročná. Je třeba ji registrovat jako zdravotnický prostředek patřičné třídy, musí získat certifikáty, projít klinickými testy. Jen povolení klinické zkoušky na náplast firma vyřizovala tři čtvrtě roku.

Rozjet v době pandemie výrobu filtračního antivirového materiálu, který měl atesty amerických Nelson Labs, bylo jednodušší.

+1

Pomoc Triole

Nová výroba pomůže odlehčit i Triole, které po vyhlášení nouzového stavu klesl prodej. „Jen za březen a duben jsme proti roku 2019 přišli zhruba o 20 milionů korun tržeb. Od prodeje roušek a filtrů si slibujeme částečné vykrytí výpadku. Tím spíš, že nečekáme, že se prodeje prádla a plavek rychle vrátí na úroveň před epidemií – to může trvat dlouhé měsíce, spíše však jednotky let,“ říká ředitel Trioly Petr Kala.

Nová dcera Trioly má předem zajištěný odbyt, uzavřela několik kontraktů s českými i zahraničními dodavateli hotových masek. Poptávka dnes převyšuje nabídku, protože výroba ochranných masek v Evropě prakticky skončila. Celý kontinent je závislý na dodávkách z Asie.

Čína vyhrává

„Důvod je jasný, doteď se tady výrobci prostě neuživili, cenově proti Asii nikdo neměl šanci. Ještě v březnu proto u nás byla nulová výrobní kapacita pro roušky i respirátory,“ vysvětluje Marcela Munzarová.

Do Asie se v minulých letech přesunula z Evropy a Severní Ameriky nejen výroba hotových ochranných prostředků, ale i surovin pro jejich výrobu – speciálních textilií a polymerů.

Česko má podle Munzarové pro výrobu vlastního zdravotnického materiálu předpoklady, protože místní firmy mají hotový vývoj, zvládají potřebné systémy řízení kvality, disponují kvalifikovanou pracovní silou. Chybí jen výrobní základna.

Rozjet ale v Evropě produkci třeba textilií, potřebných k výrobě ochranných nanomateriálů, by si žádalo investice ve stovkách milionů korun a mnohaměsíční přípravu. Investor přitom nemá jistotu, že se mu po odeznění krize a pádu poptávky na běžnou úroveň vložený kapitál vrátí. Bez veřejné podpory je trvalý návrat zdravotnické produkce na starý kontinent těžko představitelný.

Politické téma

„Vyrobit kvalitní produkt dnes umí i firmy v Asii. Jenomže zatímco my tady jsme zvyklí držet kvalitu pro celou produkci, na každém metru materiálu, pro asijské firmy je důležité hlavně získat kontrakt. Při jednáních předloží kvalitní vzorek, ale celé dodávky pak někdy deklarovanou kvalitu nemají,“ říká Marcela Munzarová.

Odběratelé se teď během koronavirové krize podle ní setkávali i s případy, kdy asijští dodavatelé předkládali zfalšované certifikáty. „Je politická otázka, jestli bude Evropa pokračovat dosavadním stylem, v němž je jediným kritériem pro ochranné prostředky cena. Nebo jestli budou vlády považovat za důležité udržet si vlastní výrobní základnu, schopnou pokrýt v dobách epidemií alespoň pětinu spotřeby,“ uvažuje šéfka Nano Medical.

Ani její firma by se do investice na výrobu antivirových filtrů nepouštěla jen kvůli aktuální pandemii, tím spíš, že Čína podle dostupných informací své výrobní kapacity rychle posiluje. „Když jsme ale materiál měli připravený a prudce po něm stoupla poptávka, bylo škoda toho nevyužít,“ vysvětluje Marcela Munzarová.

Dcera vs. matka

Před příchodem pandemie šéfové Nano Medical počítali s tím, že se nová firma v příštím roce dostane v tržbách na 80 až 90 milionů korun. Teď se zdá, že dcera už rok po startu výroby svou stoletou, na trhu dávno zavedenou matku v prodeji dohoní.

Mateřská Triola loni utržila 161 milionů korun, nová dceřiná firma by podle své šéfky mohla v roce 2021 dosáhnout na 140 až 160 milionů tržeb.

A to i přesto, že – jak v Triole předpokládají – s odezněním pandemie půjde poptávka po zdravotnických maskách dolů. Její nanomateriál se totiž podle šéfa Trioly Petra Kaly může kromě zdravotnictví uplatnit i jinde – například při ochraně lidí ve velkých městech před smogem.

Reklama

Doporučované