Hlavní obsah

Přesun Babišových hlasů k ANO? „I on ví, že je to nesmysl,“ říká expertka

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Andrej Babiš na jednom z výjezdů za voliči v Liberci.

Reklama

Článek

Zvolení Petra Pavla a propad Andreje Babiše v prezidentských volbách nastartovaly debatu o tom, jak se souboj o post hlavy státu může promítnout do dalších politických preferencí voličů. Ti se teď nebývale aktivizovali a do volebních místností přišli v rekordním počtu. Odkud kam se hlasy přelily? A zůstanou tam i do příštích voleb?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Komu z kandidátů se ve finále voleb podařilo mobilizovat nejvíce voličů?
  • Má se předseda SPD Tomio Okamura obávat, že mu Andrej Babiš sebere v parlamentních volbách podporovatele?
  • A otevírá se v Česku prostor pro novou středolevou nebo levicovou stranu?

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš vydává druhé místo v prezidentské volbě za úspěch svého hnutí, které ho vyslalo do boje o Hrad. Doufá, že na 2,4 milionu hlasů, které dostal, by si mohla strana sáhnout už v příštích parlamentních volbách v roce 2025.

Politoložka ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR Jaroslava Pospíšilová nicméně v podcastu 5:59 upozorňuje, že tak jednoduché to není. „I Andrej Babiš ví, že to je nesmysl. Ale potřeboval prohru svým voličům prodat spíš jako výhru,“ myslí si.

Celou úterní epizodu podcastu 5:59 si poslechněte v přehrávači:

Babiš si tak spíš bude muset vybrat, kam upne své síly. Všechny voliče udržet nemůže. Nevybíravá rétorika, kterou zvolil mezi prvním a druhým kolem voleb, mu například odradila umírněnější podporovatele, kteří třeba v minulosti volili sociální demokracii.

Naopak by ale tento styl mohl fungovat na příznivce SPD. „Andrej Babiš je velmi obratný ve vysávání cizích voličů,“ podotýká Pospíšilová.

Předseda SPD Tomio Okamura nicméně bude pro šéfa hnutí ANO těžším kalibrem než neúspěšný kandidát strany z prvního kola volby Jaroslav Bašta. Ten nakonec přesvědčil jen necelých 250 tisíc voličů, což je zhruba polovina podporovatelů SPD.

„Přelomová podpora protikandidátů“

Babišovo nekonzistentní chování nakonec pomohlo i nově zvolenému prezidentovi Petru Pavlovi. Jednoduše: některé voliče si šéf hnutí ANO v posledních čtrnácti dnech negativní kampaní odradil.

O druhém kole ale podle Pospíšilové paradoxně nejvíc rozhodli kandidáti, kteří skončili na třetím a čtvrtém místě, tedy ekonomka Danuše Nerudová a senátor Pavel Fischer. „Jejich podpora byla přelomová,“ říká politoložka.

„To, jakým způsobem se zapojili do kampaně, pomohlo jejich voličům se s Petrem Pavlem lépe identifikovat a udržet tu volbu tak, jak doporučili jejich kandidáti. Což se v předchozích prezidentských volbách nikdy nestalo,“ popisuje.

Foto: Lenka Kabrhelová, Seznam Zprávy

Politoložka a socioložka Jaroslava Pospíšilová.

Nerudová dokonce podle odhadů dokázala přesvědčit až 90 % svých voličů, aby ve druhém kole dali hlas generálovi ve výslužbě. To ostatně ukazuje i vizualizace Seznam Zpráv, která vychází z dat Českého statistického úřadu. Podle politoložky jde o „fascinující“ míru přesunu podpory.

Pavel kromě těchto lidí ale dokázal přesvědčit také nevoliče, podporovatele nevládních stran nebo zhruba čtvrt milionu voličů hnutí ANO. „Ti se zřejmě neidentifikují tak silně s Andrejem Babišem, ale opravdu spíše volí stranu. To jejich pouto není tak silné,“ vysvětluje Pospíšilová.

V podcastu 5:59 se také dozvíte, proč je problematické, že v Česku chybí moderní levicová strana, nebo jak by se mohlo vyvíjet rozložení politických sil do budoucna. Poslechněte si v audiu v přední části článku.

Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová

Sound design: David Kaiser

Hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: Seznam Zprávy - podcast Ptám se já, ČT24, TV Nova, CNN Prima NEWS

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Reklama

Doporučované