Hlavní obsah

Z nuly za rok tři sta zaměstnanců. Přichází nový diskont a chce růst

Foto: Woolworth

Petr Juliš už v Česku rozjížděl řetězec Action. Nedávno si ho na stejnou práci najala konkurence Woolworth.

aktualizováno •

Minimálně dvacet nových prodejen ročně a nejširší sortiment ze všech diskontů. Německý Woolworth poodhalil plány, jak si získat šetřivé Čechy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V posledních letech do České republiky pravidelně přicházejí nové obchody s nabídkou velmi laciného zboží. Postupně přišly Action, Primark a HalfPrice. Letos je nováčkem Woolworth.

Značku už mnozí Češi v povědomí mají. Zejména nákupní turisté v pohraničí, zvyklí dojíždět do Německa, se už mohli setkat s prodejnami, kde nabídku zhruba z poloviny vyplňuje móda, doplněná o domácí potřeby a další sortiment.

Původně americký řetězec patří k nejstarším supermarketům světa, později změnil vlastníka a v roce 2009 – v době hypoteční krize – zbankrotoval. Z problémů se ovšem nakonec dostal a v posledních letech zažívá úspěšný restart. Vedení nyní sídlí v sousedním Německu, kde je také nejrychleji rostoucí sítí s 800 prodejnami a jen loni tam otevřel sto dvacet nových poboček.

Za outsidera nehodlá být ani v Česku. První obchod otevře 19. června v Třebíči a do roka jich má na seznamu minimálně dvacet.

Rychlý start

„Chceme mít co nejrychlejší expanzi, protože věříme, že trh je zralý pro discountera s tak širokou nabídkou. V prvním hospodářském roce do dubna příštího roku bychom otevřeli minimálně dvacet prodejen,“ uvedl manažer pro Českou republiku Petr Juliš. Na podzim značka startuje také na Slovensku.

Na prodejnách o rozloze od 700 do 2000 metrů nabídne až 18 tisíc položek. Velikostí obchodů i šíří sortimentu se blíží klasickým řetězcům s potravinami. Devadesát procent položek budou tvořit privátní značky.

V prvním roce plánuje na centrálu a pobočky nabrat asi 300 zaměstnanců. Pobočkami zacílí na města v regionech nad dvacet tisíc obyvatel, ale - jak ukazují zkušenosti z Německa - nevyhýbá se ani rušným nákupním třídám velkých měst a dvoupatrovým vlajkovým prodejnám. Po Třebíči už pracovníky nabírá na pobočky v Třinci a Žatci. Další budou například na severu Čech. Vytipováno má asi třicet lokalit.

Chystaná dynamika připomíná vstup nizozemské sítě Action na český trh, která od roku 2020 vyrostla na 91 prodejen a tržby téměř 4 miliardy korun. Tuzemskou síť Action pomáhal rozjíždět právě Juliš, kterého si Woolworth letos najal.

Největším diskontním nepotravinářským řetězcem v ČR je polské Pepco, které se od roku 2013 rozrostlo na více než 300 poboček. V průměru každý rok otvíralo přes dvacet poboček, prodává především oděvy. Dvojkou trhu je německý KiK, ten se však kromě módy orientuje také na nabídku potřeb pro domácnosti, dekorací nebo potřeb pro mazlíčky. V ČR měl k 31. prosinci 2024 celkem 242 prodejen a letos plánuje dalších 8-10 poboček v menších městech a nákupních parcích pod širým nebem.

Jejich menšími konkurenty ve smíšeném sortimentu laciného zboží jsou například sítě Action, TEDi nebo NKD. Čistě v módě pak Primark, Takko Fashion a Sinsay, případně oděvní značka F&F společnosti Tesco.

Vliv tržišť

O jejich krajíc se však poslední dva roky hlásí také online tržiště z Číny (Temu, Shein), turecký Trendyol a polské Allegro. Konkurence v segmentu s nízkými cenami a maržemi je a ještě bude velice tvrdá. To se nejspíš projeví i na výsledcích za loňský rok, který ještě většina firem nezveřejnila.

Výsledky publikovalo Pepco, které v účetním roce do 30. 9. 2024 hlásí pokles tržeb o 210 milionů korun na 7,26 miliardy Kč (o 2,8 procenta) a pokles čistého zisku o 25 procent na 780 milionů. Firma výsledky do vydání textu nekomentovala.

Společnost KiK textil a Non-Food, která zastřešuje veškeré aktivity v ČR, v loňském finančním roce navýšila tržby o 13 procent na 4,4 miliardy korun, ale bojuje s poklesem zisku. Ten se snížil z 414 milionů v roce 2023 na 117 milionů v roce 2024, tedy o 72 procent.

„Je to na delší povídání, ale snažili jsme se zákazníkům vyjít vstříc a častěji dělat výprodeje. Hodně jsme snižovali ceny,“ sdělil redakci šéf řetězce Martin Šatný.

Výsledky diskontů
Tržby 2023Tržby 2024% rozdílZisk 2023Zisk 2024% rozdíl
Pepco74707260-2,81037780-24,8
KiK3904440012,7414117-71,7
TEDi953122528,580162102,5
Zdroj: Interní data KiK, obchodní rejstřík, údaje v milionech Kč

Názory na vliv zahraničních tržišť se liší. Petr Juliš z Woolworthu tvrdí, že vliv na byznys nemají. „Zatím není vidět, že by zákazník vysloveně preferoval online e-shopy nebo tržiště cokoliv. Raději přijde do kamenné prodejny, aby si zboží prohlédl, vyzkoušel a vybral. To nic v současné době nenahradí,“ hledí do Německa, Rakouska a Polska, kde řetězec působí.

Šéf KiKu Martin Šatný to tak růžově nevidí. „Online tržiště, zejména ta čínská, dnes zásadně mění pravidla hry – a bohužel ne vždy férově,“ říká s tím, že na trhu vzniká nerovnováha, kterou pociťují všichni, kdo podnikají poctivě. KiK zároveň loni spustil e-shop a pochvaluje si nárůst nakupujících.

„Tržiště mají dramatický dopad na celý trh. To si nic nemusíme nalhávat,“ je přesvědčen také ředitel další německé sítě NKD Jiří Wegmann. Řetězci se v Česku v posledních letech nedaří, loni uzavřel pět poboček a letos neplánuje otevírat žádnou. Celkem jich má 38. Nepřikládá to však jen vlivu tržišť, ale celé řadě faktorů, jako jsou vysoké náklady a nízká známost značky, do níž vlastník v ČR příliš neinvestuje. Češi navíc značku nevnímají jako příliš levnou, čímž se liší od Německa či Rakouska.

Svižně naopak v Česku expanduje další německý diskontní řetězec TEDi. V roce 2024 otevřel přibližně dvacet nových poboček, aktuálně jich má už 81. V obratu loni rostl z 953 milionů Kč na 1,225 miliardy. Zisk navýšil z 80 na 162 milionů korun.

Podobně jako Woolworth má širokou nabídku zboží, která čítá až 16 tisíc položek, v Evropě má však mnohem hustší síť. Momentálně v patnácti zemích spravuje 3500 prodejen a střednědobě chce jejich počet zvýšit na 5 tisíc. Stejnou laťku má také diskont Woolworth.

Doporučované