Hlavní obsah

Levné řetězce se šíří Českem. Našly zákazníkovo slabé místo

Foto: Action

Poslední devatenáctou prodejnu otevřel Action v OC Galerie Butovice.

Reklama

2. 12. 2021 8:41

Diskontní řetězce s levnou módou a spotřebním zbožím přišly od začátku pandemie o stamiliony korun, ale neztratily chuť expandovat. Díky vstupu nováčků otevřel rekordní počet prodejen.

Článek

Diskonty s levným zbožím jako je Pepco, KiK a nováčci Action, Tedi a NKD navzdory covidu v posledním roce otevřely desítky nových poboček. Ověřily si totiž, že i když Češi rádi tvrdí, že cena není na prvním místě, zdaleka ne vždy to platí.

Pět zmíněných značek podle zjištění SZ Byznys otevřelo v roce 2020 a 2021 celkem 117 prodejen. Cílí hlavně na retail parky v regionech, tedy nákupní zóny pod širým nebem s několika prodejnami, které jsou často na kraji menších měst.

V průměru jednu prodejnu za měsíc od loňského srpna otevírá nizozemský diskontní řetězec Action, který za rok a půl vyrostl z nuly na 300 zaměstnanců a momentálně před Vánocemi dalších 200 brigádníků. Obsluhují 19 prodejen s rozlohou kolem tisíce metrů čtverečních. Ještě letos se otevřou další pobočky v Plzni a Chrudimi.

Častá obměna sortimentu je v této době naše výhoda. Když jsme viděli, že část sortimentu do Vánoc nedojde, objednali jsme něco jiného.
Petr Juliš, ředitel řetězce Action

„Jsme velmi spokojeni. Otevírání nových prodejen jde rychleji, než jsme plánovali. Český zákazník ocenil náš unikátní koncept,“ pochvaluje si ředitel Petr Juliš, který ještě na jaře řídil oddělení prodeje řetězce Penny Market.

V čem koncept vybočuje? Centrální nákupní oddělení v Nizozemsku má za úkol každý týden obměnit 150 položek z nabídky. Na 1 800 prodejnách v devíti převážně západoevropských zemích se tak obmění 600 z šesti tisíc položek, za rok dokonce dvě třetiny. Třetina jsou stálice jako například pytlíky do koše.

„Častá obměna sortimentu je v této době naše výhoda. Když jsme viděli, že část sortimentu do Vánoc nedorazí, objednali jsme něco jiného. Problémy logistiky se nás dotýkají výrazně méně než ostatních,“ říká manažer. Když je něco kvůli inflaci moc drahé, prostě se to odstraní z nabídky.

Prodejny podle něj přímo nekonkurují dalším diskontům, ale vlastně každému, kdo v nákupní zóně prodává podobný sortiment. Hobby marketům, prodejcům kuchyňských potřeb, interiérového textilu a vybavení, drobné elektroniky, hraček, multimédií, textilu a také jídla a pití.

Jako ostatní diskonty se ceny snaží stlačit na minimum, nástrojem k tomu je centrální nákup, ale i minimální prostředky do marketingu a velkých reklamních kampaní. Přes tisíc položek stojí do 25 korun.

Podobnou skladbu zboží nabízí německý diskont Tedi, který loni otevřel své první dvě prodejny v Česku v Prostějově a Opavě a nezdá se, že by chtěl hrát druhé housle.

„Plánovali jsme v prvním roce rychlejší expanzi, ale pandemie změnila situaci. Momentálně je v provozu 15 obchodů a letos uzavřeme s počtem 17 až 18, pokud to lockdown dovolí,“ popsala Petronela Böhmová z oddělení výstavby a expanze Tedi. Řetězec patří do skupiny Tengelmann Group, která už v Česku provozuje diskontní prodejny KiK a síť hobby marketů OBI.

Action i Tedi cílí podle Jana Janáčka z realitně-poradenské společnosti CBRE hlavně na nákupní parky, ale nově také i na některá obchodní centra.

„U těchto značek je výrazně silný tlak na obchodní podmínky a obecně je nákladové zatížení v obchodních center vyšší, nežli v retail parcích. Což vychází z vyšší provozní náročnosti těchto komerčních nemovitostí,“ uvedl. Místo podle něj v obchodních centrech je, ale těch kvalitních už méně.

V prvním letošním půlroce přibylo v tuzemském maloobchodu největší množství nových značek za tři roky. Patří k nim také módní diskonty Halfprice z polské skupiny CCC a britský Primark.

Příliv nových značek v době uzavírek, které trvaly 230 dní, ukazuje, jak je český trh vysoce atraktivní a zároveň konkurenční.

O obchodní centra (s výjimkou těch „áčkových“) má zájem také Pepco, které už své prodejny otevřelo například v Olympia Brno, v pražské Harfě nebo v OC Letňany.

Češi zchudnou a budou šetřit

Diskonty v Česku mají společný handicap, a tím je chybějící e-shop. Možná i kvůli tomu přišly o miliony na tržbách. Ale neztratily víru, že poroste zájem o lacinou módu a spotřební zboží s cenovkou v desítkách, maximálně stovkách korun. Nové zákazníky jim navíc může přihrát prohlubování ekonomické krize a snaha domácností ušetřit.

Boom levné módy v Česku přitahuje hlavně německý kapitál. Síť KiK s Tengelmann Group v zádech a také Pepco vlastněné jihoafricko-německo-nizozemským holdingem Steinhoff International mají na českém trhu už roky své místo, každý přes 200 poboček a pokračují ve vytyčené strategii bleskového obsazování nákupních parků a center.

Češi mohou začít šetřit. Je to jeden z možných scénářů. Na jedné straně prodejci luxusního, drahého zboží a zároveň na té druhé straně prodejci levného zboží by mohli mít méně problémů než ostatní.
Milan Drahoš, jednatel Pepco

„Covid naši expanzi nezpomalil. V minulém finančním roce, který skončil v září, jsme otevřeli 21 nových obchodů. V aktuálním roce chceme přidat dalších 20,“ řekl redakci SZ Byznys jednatel Milan Drahoš.

Připouští, že v příštích letech může kvůli ekonomické krizi více Čechů vyhledávat levné oblečení, hračky, kuchyňské potřeby nebo různé doplňky. „Češi mohou začít šetřit. Je to jeden z možných scénářů. Na jedné straně prodejci luxusního, drahého zboží a zároveň na té druhé straně prodejci levného zboží by mohli mít méně problémů než ostatní,“ uvažuje.

Finanční plán překonat tržby šest miliard korun nicméně Pepco druhý rok po sobě nesplnilo. Podle Drahoše utržila firma přibližně 5,9 miliardy, nicméně i tak skončila v zisku. „Za 11 měsíců jsme ale kvůli pandemii přišli na profitu o 150 milionů korun,“ dodal.

Jeho největší konkurent KiK loni otevřel tři prodejny, letos dalších pět a v příštím roce plánuje sedm nových poboček, čímž by se dostal na 230.

„Současná ekonomická situace není příliš příznivá, ale můžeme říct, že o zboží v prodejnách KiK evidujeme zvýšený zájem už delší dobu. Zákazníci kvitují výhodné ceny nejen v oblasti módy,“ uvedl jednatel Martin Šatný.

Nabídku ze dvou třetin tvoří základní móda, která co nejméně podléhá sezónnosti, především z Bangladéše a Číny. Stále populárnější je však podle Šatného ostatní zboží jako interiérové dekorace, domácí potřeby, hračky nebo dárkové předměty.

Kvůli restrikcím, jako bylo uzavření prodejen nebo omezení počtu zákazníků se firmě, loni propadly tržby o stovky milionů korun. V roce 2019 měla společnost tržby přes 3,5 miliardy korun a zisk 420 milionů.

Relativně novým přímým konkurentem obou etablovaných hráčů levného textilu je německý řetězec NKD, který ještě nestihl pořádně lokalizovat internetové stránky do češtiny, ale zato už otevřel 27 kamenných obchodů. Vidět je ve velkých městech, jako je Liberec a Znojmo, ale třeba i v průmyslové zóně Ovčáry v blízkosti automobilky Toyota.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované