Hlavní obsah

V těchto e-shopech dárky nekupujte. Nemusíte se jich také vůbec dočkat

Foto: Shutterstock, Gorodenkoff, Seznam Zprávy

Podvodníci se snaží vydělat na Vánocích a covidu.

Reklama

30. 11. 2021 7:12

Obchodní inspekce upozorňuje na 1 200 problémových e-shopů a webů, kterým by se měli Češi raději vyhnout obloukem. Některé zboží vůbec nepošlou nebo – v lepším případě – vám poštou přijde něco jiného.

Článek

V době pandemie přibylo rizikových e-shopů, kde se mohou zákazníci lehce spálit. Za rok o více než 100 na současných 1 200 webů, které lákají na zázračné zhodnocení peněz nebo prodávají spotřební zboží, módu a levné dárky zpravidla z Asie. Na svém webu na ně upozorňuje Česká obchodní inspekce.

„Obávám se, že jejich počet v pandemii roste, ale je těžké říct, jestli také roste počet lidí, kteří se nechávají napálit,“ říká mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Desítky až stovky stížností přicházejí na takzvané „nákupní galerie“, které stížnosti zákazníků odmítají výmluvou, že jsou jen zprostředkovateli, a je tedy nutné, aby se zákazníci s námitkami obrátili přímo na prodejce – zpravidla se sídlem v Číně a jiných asijských státech.

„Všechno se tvářilo úplně normálně jako u kteréhokoliv jiného e-shopu. Po zaplacení mi ale zboží nepřišlo, tak jsem se po několika dnech na obchod obrátil e-mailem a bylo mi sděleno, že jsou jen zprostředkovatelé a zboží jde z Číny,“ popsal konkrétní špatnou zkušenost s webem bonky.cz jeden ze zákazníků. Ze stejného důvodu také obchod odmítá vracet peníze.

Volejte si do Asie

Na inspekci přišlo na tento web od loňského listopadu přes 200 stížností, ale obětí může být mnohem víc. Někteří se marně pokoušejí věc reklamovat. Pracovníci podezřelých e-shopů je v e-mailech nabádají, ať další požadavky po nákupu zboží už řeší s prodejci ze třetích zemí, například z Číny nebo Hongkongu, tak jako se to stalo jedné ženě, která si na webu lunzo.cz objednala luxusní dámský rolák, se kterým nebyla spokojena a chtěla jej vrátit.

To ale není jednoduše možné, rozhodla inspekce ve sporu s firmou Lunzo. Zjednodušeně řečeno došla k závěru, že podle stránek nemohl zákazník tušit, že nejde o prodejce, navíc když na to předem nijak neupozornil, a kupující tedy má právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz za zboží do 14 dnů. Závěr se dá aplikovat i na další galerie včetně bonky.cz, uvedla inspekce.

„Nestačí, aby bylo zprostředkování zmíněno pouze v rámci obchodních podmínek, ale nabídka takové služby na internetu by se měla zřetelně lišit od klasického internetového prodeje,“ vysvětlil Fröhlich a dodal, že kromě doručení zboží potom musí e-shop sám řešit také reklamace.

Podobným způsobem zákazníci narazili při nákupu na internetových obchodech rivio.cz, booho.cz, balando.cz, mollio.cz, rivalenti.cz a dalších, které nabízejí zlevněné zboží od oblečení po hračky a doplňky domácnosti. Tyto e-shopy, které vypadají jako přes kopírák, patří k těm, na než si spotřebitelé stěžují nejvíc a varuje před nimi Česká obchodní inspekce.

„Po třech měsících mi přišel svetr. Na první pohled neodpovídal obrázku jak použitým materiálem, tak délkou svetru a délkou rukávů, a navíc límec má napletený obráceně, a proto ho považuji za kazový,“ popsala žena nákup na rivio.cz. Třikrát se ho marně pokusila reklamovat. „Nechtějí vrátit peníze a ani nechtějí uvést, kam mám zboží vrátit. Holt se smiřuji s tím, že jsem přišla asi o 1 300 korun.“

Kdy zbystřit? Chybí kontakty, nebere hotovost

Internetový obchod nemá uvedenou adresu ani telefonní číslo. Právě to je jeden z poznávacích znaků, na které by si měli dát zákazníci při nákupu na jakýchkoliv e-shopech pozor. V kontaktech často není uveden žádný provozovatel ani IČO a jako jediná platební metoda je platba předem kartou nebo bankovním převodem. I to budí pochybnosti v zemi, kde je ve velké oblibě dobírka.

Řada z problémových obchodů má virtuální sídlo na známých pražských adresách spolu s dalšími stovkami firem. Například v ulici Rybná 24, kde mělo sídlo hlášeno přes čtyři tisíce firem.

Spotřebitel, kterému nějaké zboží dojde, může být navíc zaskočen povinností uhradit u zásilek v hodnotě nad 550 korun celní poplatek, případně DPH. Nákup se tím prodraží až o několik stovek korun. Podstatný detail se skrývá v obchodních podmínkách.

Někdy zákazníkům po několika týdnech nebo měsících dorazí z Asie úplně jiné zboží, než které si objednali, ale banky v těchto případech nejsou ochotné vracet peníze a dopadení pachatele na policii se komplikuje, protože věc na první pohled nevypadá jako podvod, ale jako omyl. Na policii se poškození spotřebitelé musejí obracet sami.

Mezi rizikové internetové stránky se neřadí jen e-shopy, ale také investiční weby, které lákají na zázračné zbohatnutí, případně parazitují na covidu. Některé domény (redakce je zná, ale patrně jsou zavirované) nabízejí padělání certifikátů o očkování nebo testu na covid-19. Kontrolní úřad upozorňuje, že trestní postih hrozí nejen provozovateli těchto webů, ale i případným zákazníkům.

Některé weby zase nabízejí neuvěřitelné recepty na zbohatnutí, investice do kryptoměn a zneužívají přitom lživé reference známých osobností, jako je například smyšlený Andrej Babiš nebo Leoš Mareš.

Například stránka megacashfortress.com s falešným logem serveru Novinky.cz v záhlaví láká pomocí smyšlené zprávy o životní investici Andreje Babiše na uložení peněz do bitcoinu. V článku se Babiš svěří moderátorovi ČT24 Danielu Takáčovi o díře v zákoně, která z každého udělá milionáře za tři až čtyři měsíce. Obětí podvodníků se podobně na začátku letošního roku stal později zesnulý miliardář Petr Kellner.

Foto: Seznam Zprávy

Podvodný web, který kopíruje Novinky.cz, láká na investice do bitcoinu pomocí fiktivního rozhovoru s Andrejem Babišem.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované