Hlavní obsah

Z trhu mizí známá jména. Restaurací přesto přibývá

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Že krachují restaurace? Ano, krachují, a to i ty se slavnými jmény a dlouhou historií. Přesto je dnes podle statistik restaurací daleko více než před covidem.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

24 867 - tak přesně tolik právnických osob je dnes v gastrobyznysu registrováno. Jen pro srovnání - loni jich bylo o 400 méně, v roce 2023 dokonce o 1200 méně a v roce 2019, tedy posledním před covidem, jich bylo přesně 21 592.

Vyplývá to z dat společnosti Dun & Bradstreet, která mají Seznam Zprávy k dispozici. Po covidové ráně se trh v roce 2022 odrazil ode dna a od té doby roste.

Noční podniky v útlumu

Výrazně se ale mění struktura trhu. Velkému poklesu návštěvnosti čelí noční podniky i menší venkovské restaurace, v poslední době mají kvůli klesající popularitě obědů problémy také místa, která chtějí nabízet obědy i večeře.

„V zahraničí vidíte, že málokterá hospoda je otevřená na obědy i večeře. To znamená otevřít od pěti večer, nebo mít zavřeno od pondělí do čtvrtka. To budou muset - zejména na vesnici - udělat restaurace i u nás. Naopak vzniknou obědové speciálky, jako to vidíme třeba ve Francii nebo v Polsku - prostě jídelny, které jdou po ceně a přitom zaručí kvalitu,“ říká Luboš Kastner, spolumajitel skupiny H5, pod niž patří například pražská restaurace Červený jelen.

A mnoho podniků také končí. V loňském roce zavřelo hned 630 provozoven, letos už podle analýzy Dun & Bradstreet stihlo zavřít 231 restaurací. Stále jich ale více vzniká - jen letos už 622 a mezi nimi například Pop Up ze Zátiší - koncept, který kombinuje špičkovou gastronomii s rychlostí fast foodu - nebo třeba bistro Bamico zaměřené na vietnamské bagety.

Velké značky mizí

Zanikají přitom i velké, známé podniky, často s dlouhou historií. V loňském roce to byla například restaurace Aureole - luxusní restaurace ve věži nejvyššího pankráckého mrakodrapu, Manu Praha známého italského kuchaře Emanuela Ridiho nebo třeba Vypich Canteen.

Letos už pak stihly zavřít třeba Nejen Bistro v Praze, Garage Wine v Brně nebo i poměrně nová restaurace Noel na střeše pražské Masaryčky - po necelých dvou měsících se podnik dostal do insolvenčního řízení.

Provozovat jednu restauraci je samo o sobě hodně těžký byznys. A do toho prudce rostoucí náklady, nedostatek zaměstnanců a pomalý návrat k příjmům před covidem. Jednou z cest podpory dobré gastronomie je restaurace opřená o úspěšný hotel, ostatně jak je to běžné v zahraničí. Hotely ale v dnešní době často pod tlakem nákladů tyto služby škrtají, my však touto cestou nikdy nepůjdeme,“ říká k tomu Jaroslav Svoboda, majitel skupiny Czech Inn Hotels.

Živnostníků ubývá

Kromě necelých 25 tisíc právnických osob v gastronomii podnikají také osoby fyzické. Těch je aktuálně 90 600, jejich počet ale neustále klesá.

„V roce 2020 bylo na trhu 112 488 OSVČ podnikajících v oblasti stravování a pohostinství. Poměrně výrazný pokles počtu podnikatelů v segmentu stravování na jedné straně souvisí s pročišťováním trhu vyvolaném obtížnými podmínkami, jako byl například covid a vysoká inflace, a na straně druhé s neochotou podnikatelů povinně si zřídit datovou schránku,“ dodává obchodní ředitelka Dun & Bradstreet Kateřina Klosová.

Doporučované