Článek
Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ještě nikdy nebyl svět tak propojený a současně zranitelný. Klimatická krize, rostoucí sociální nerovnosti, dezinformace, polarizace názorů… To vše jsou výzvy, které si žádají nejen politické vedení, ale i zásadní roli byznysu. Firmy by jednoduše neměly být zaměřené pouze na maximalizaci zisku. Jsou součástí společenského systému, a proto by měly přispívat i mimo svůj hlavní byznys, ať už jde o komunitní podporu nebo posilování důvěry ve společnosti.
Jsem přesvědčen, že právě firmy by měly jít příkladem, být vlajkovou lodí, udržovat společenskou soudržnost a inspirovat jednotlivce. Tato ambice tu prostě musí být, protože kdo jiný by měl držet tento pomyslný prapor než soukromý sektor?
Společenská odpovědnost jako nevyhnutelná součást
Společnost se čím dál víc uzavírá do názorových bublin. V takovém prostředí je snadné ztratit důvěru – ve druhé lidi, instituce i smysl veřejné debaty. A právě tady mají firmy svou šanci. Ne být hlasité, ale pevné. Nenechat se strhnout trendy, ale ukazovat, že respekt, transparentnost a odpovědnost jsou hodnoty, které nepodléhají manipulaci a populismu.
Ačkoliv společenská odpovědnost sama o sobě dává smysl, tak ne všichni ji vnímají jako upřímnou. Slýcháme názory, že firmy se věnují udržitelným tématům spíše formálně a že jde pouze o nástroj ke zlepšení pověsti a zvýšení zisku. Pokud ale mají aktivity reálný dopad na společnost, vedlejší efekt v podobě posílení důvěry veřejnosti je spíše důkazem, že firma dělá něco správně. Pokud to opravdu někomu reálně zlepší život, jejich hodnota tím přece neklesá. Dobrý skutek zůstává dobrým skutkem bez ohledu na to, kdo za ním stojí. Ať už jde o vysazené stromy nebo pomoc dětem v nouzi, tyto výsledky mají konkrétní dopad a přinášejí užitek celé společnosti.
Češi pomáhat umí. Firmy tuto vlastnost mohou znásobit
Odpovědné chování však není výsadou pouze firem. Češi sami dlouhodobě dokazují, že v sobě mají silný smysl pro sounáležitost a pomoc druhým. Podle výzkumu agentury STEM se objem dárcovství v Česku za posledních deset let ztrojnásobil. Jen v loňském roce lidé ve sbírkách přispěli 3,5 miliardy korun. Skutečná částka však může být až třikrát vyšší, protože data nezohledňují všechny formy dárcovství. To ukazuje, že v sobě mají hluboce zakořeněnou ochotu pomáhat, a když jde do tuhého, umíme držet při sobě.
To, co je pro mnoho Čechů přirozené na osobní úrovni, by mělo být samozřejmostí i ve firemním prostředí. Právě soukromý sektor by měl jít příkladem. Má prostředky, vliv i dosah, který může ovlivnit směřování celé společnosti. A když se podívám na to, jaké firmy u nás působí, jaké hodnoty vyznávají a co všechno pro společnost dělají, mám důvod být optimistický.