Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Proč jsi odpojil palivo od motorů?“ ptá se krátce jeden z pilotů kolegy.
„Neodpojil,“ zní odpověď.
Jde o část záznamu konverzace v pilotní kabině Boeingu Dreamliner 787, který před měsícem havaroval.
Tragický konec letu Air India 171, který se do obytné čtvrti v indickém Ahmadábádu zřítil jen pár desítek sekund po startu, si vyžádal 260 mrtvých.
V pátek zveřejněná předběžná zpráva vyšetřovatelů odhalila, že krátce po startu došlo k manuálnímu odpojení paliva od motorů. Tento krok se přitom běžně provádí až po přistání. Není však jasné, kdo co řekl, napsala britská BBC.
V době vzletu měl řízení na starosti druhý pilot, kapitán situaci pouze sledoval. Oba přepínače byly následně během několika sekund opět zapnuty a motory se začaly znovu rozbíhat. To už ale bylo pozdě.
Náhoda? Nepravděpodobné
Vyšetřování, které vedou indické úřady ve spolupráci s aerolinkami i firmami Boeing či General Electric, podle BBC vyvolává několik otázek.
Pákové aretační spínače paliva jsou podle vyšetřovatelů navrženy tak, aby se zabránilo jejich náhodné aktivaci – před přepnutím je nutné je odemknout zatažením nahoru, což je bezpečnostní prvek sahající až do 50. let 20. století. Server podotýká, že jsou vyrobeny podle přísných standardů, takže jsou vysoce spolehlivé.
„Bylo by téměř nemožné stisknout oba spínače jediným pohybem jedné ruky, a proto je náhodné spuštění nepravděpodobné,“ řekl BBC kanadský vyšetřovatel, který si nepřál být jmenován.
Vyšetřovatelé tak nyní považují za klíčové zjistit, kdo přepínače ovládal. Záznam z kokpitu podle nich obsahuje nejen hlasy pilotů, ale i ambientní zvuky a rádiovou komunikaci. Problém je, že hlasy zatím nebyly jasně identifikovány, není tedy jasné, kdo přesně co řekl a udělal.
„Typicky se přizvou lidé, kteří piloty znají, aby pomohli s rozpoznáním hlasů,“ vysvětlil BBC bývalý ředitel amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) Peter Goelz. Podle něj věta o odpojení paliva sama o sobě nestačí. „Musíme vědět, kdo to řekl a proč. Zatím nevíme nic.“
Odborníci nevylučují ani technickou závadu. Bývalý vyšetřovatel Shawn Pruchnicki přemítá, zda nemohlo dojít k selhání samotných přepínačů. „Co přesně znamená ta zmínka ve zprávě? Mohl se přepínač vypnout sám bez zásahu pilota? Pokud ano, je to velmi vážný problém. A pokud ne, i to je potřeba vysvětlit,“ řekl.
Někteří ale takovou variantu zpochybňují. „Nikdy jsem o tom neslyšel, ani piloti si na tyto přepínače nestěžovali. A ti si obvykle stěžují rychle,“ uvedl Goelz. Americký úřad FAA v roce 2018 upozornil na přepínače s neaktivovaným zámkem, ale závadu tehdy neklasifikoval jako nebezpečnou.
Zpráva naopak vylučuje kontaminaci paliva – vzorky byly podle expertů v pořádku. Mechanické selhání zatím nebylo potvrzeno, ale vyšetřování pokračuje. Nasazení nouzové turbíny RAT, která se automaticky vysouvá při ztrátě výkonu obou motorů, však podle Pruchnického potvrzuje, že došlo k úplnému výpadku.
Zároveň nebyl zatažen podvozek, což podle zkušeného pilota Boeingu 787 odpovídá průběhu nehody. „Zatažení podvozku obvykle probíhá mezi 200 a 400 stopami výšky. Pokud letoun začne padat, pilot už na podvozek nemyslí – jedinou prioritou je, kam stroj nouzově nasměrovat.“
Vyšetřovatelé se domnívají, že piloti se pokusili situaci zachránit. „Motory byly vypnuty a pak znovu zapnuty. Zřejmě nejdříve ten levý, který začal znovu nabírat výkon,“ řekl Pruchnicki. „Ale pravý motor už nestihl dosáhnout potřebného tahu. Oba byly nakonec zapnuté, ale na záchranu bylo pozdě.“