Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Audiokazety byly dlouho považované za prakticky vyhynulý hudební nosič. Vrcholu popularity dosáhly v 80. letech, během 90. let je začala postupně vytlačovat CD, která dosáhla globální dominance na trhu kolem roku 2000. Pak ale i ta podlehla rozmachu digitálních nosičů a fyzické audionosiče téměř zmizely.
Jako první se tomuto trendu postavil vinyl. Jeho prodeje rostly deset po sobě jdoucích let až do roku 2023, kdy se prodalo skoro 35 milionů gramodesek. Loni se však poptávka propadla o třetinu.
A nyní se v menší míře vracejí i audiokazety. Podle údajů společnosti Luminate Data se v roce 2023 ve Spojených státech prodalo 436 tisíc audiokazet. To je sice mnohem méně než v rekordním roce 1988, kdy si v USA zákazníci koupili 450 milionů kazet, ale zároveň mnohem více než v roce 2015, kdy prodeje spadly až na 81 tisíc audiokazet.
Podle Charlieho Kaplana, majitele obchodu Tapehead City specializujícího se na audiokazety, je jedním z hlavních prodejních taháků kazet nostalgie. „Lidé prostě mají rádi něco, co můžete držet v ruce, co si můžete nechat, obzvláště nyní, kdy je všechno jen pronajatým souborem na vašem telefonu,“ řekl pro CNN.
„Kazety poskytují jiný druh posluchačského zážitku – nejsou perfektní, ale to je součástí jejich přitažlivosti. Otočíte ji, podíváte se na přebal a poslechnete si ji celou až do konce. Propojujete se s hudbou s pomocí více vašich smyslů,“ popisuje.
Tahounem trendu jsou podle Luminate takzvaní superfandové, kteří představují 18 procent posluchačů hudby v USA. Superfandové jsou ve spojení se svou oblíbenou hudbou nejméně pěti různými způsoby, ať už jde o streamování hudby, chození na koncerty nebo nákupy fyzických hudebních nosičů. Za hudbu měsíčně typicky utratí 39 dolarů (820 korun), o 105 procent více než průměrný fanoušek hudby.
Superfanoušci jsou nejčastěji příslušníky generace Z, tedy té, která už vrchol popularity audiokazet nezažila. Devět procent amerických příslušníků generace Z si v loňském roce koupilo alespoň jednu audiokazetu.
Kazety se nestávají náhradou za online přehrávání služby, jsou jejich doplňkem, popisuje pro CNN Matt Bass, viceprezident pro data a výzkum Americké asociace nahrávacího průmyslu (RIAA).
„Fanoušci hledají hlubší propojení s umělci a jejich díly, podobně jako u dalších forem sběratelských předmětů spojených s umělci,“ vysvětluje. RIAA už od roku 2008 nesleduje prodeje audiokazet jako samostatnou kategorii, ale uvádí, že prodeje fyzických hudebních nosičů, což vedle kazet zahrnuje i CD a gramodesky, rostly v roce 2024 o pět procent a dosáhly tržeb dvou miliard dolarů.
Ani v případě Taylor Swift nejde o první album, které vydává i na kazetě. Nová nahrávka alba 1989 z roku 2023 se prodala na kazetách v 17 500 kusech, další obnovené nahrávky staršího alba populární zpěvačky Speak Now se prodalo 11 500 kopií na kazetách, napsal časopis Billboard. A loni si američtí fanoušci podle dat Luminate koupili 25 tisíc kusů kazet s novým albem Taylor Swift The Tortured Poets Department.