Hlavní obsah

Nehoda lanovky v Lisabonu se stala při šedesátikilometrové rychlosti

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek: lanovka v Lisabonu.

aktualizováno •

Po středečním vykolejení lanovky v Lisabonu zemřelo 16 lidí a na 23 jich bylo zraněno. Nyní vyšetřování odhalilo, že důvodem nehody bylo přetržené lano mezi kabinami. V otázce odpovědnosti však zatím není jasno.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Lisabon zasáhla tragická nehoda, při níž ve středu večer vykolejila historická lanovka Elevador da Glória. Při havárii zemřelo 16 lidí a přibližně 23 dalších utrpělo zranění, uvedla BBC. Mezi oběťmi byli občané devíti různých států.

Vyšetřování nehody vede Úřad pro prevenci a vyšetřování nehod v letectví a železniční dopravě (GPIAAF). Původně plánovanou páteční publikaci předběžné zprávy úřad však odložil kvůli přetrvávajícímu odstraňování trosek a vyšetřování.

Předběžná zpráva byla nakonec publikována v sobotu večer a uvedla, že celá událost netrvala víc jak 50 sekund a že k následnému nárazu došlo při rychlosti 60 kilometrů za hodinu. Příčinou vykolejení bylo přetržení lana, který spojoval kabiny lanovky. Uvádí to CNN Portugal.

„Lano spojující obě kabiny se přetrhlo v místě uchycení uvnitř horního nosníku kabiny číslo 1,“ uvedl ve své zprávě GPIAAF. „Oblast, kde se lano oddělilo, nelze bez demontáže vidět,“ stojí dál v dokumentu. Jinými slovy, vizuální údržba provedená v den nehody nemohla závadu odhalit. Proč ale vůz lanovky, od kterého se uvolnilo lano, nezastavily brzdy, není zatím známo, poznamenala agentura DPA.

V otázce odpovědnosti za nehodu nadále není jasno. „Lanovka není pod dohledem Institutu dopravy a mobility. Vyšetřování v současné době nemá spolehlivé a potvrzené informace o právním rámci lanovky Glória ani o tom, který veřejný subjekt má povinnost dohlížet na provoz a bezpečnost tohoto systému veřejné dopravy“ uvedl GPIAAF.

Jde však zatím o první závěry vyšetřování nehody lanovky Elevador da Glória. GPIAAF zveřejní předběžnou zprávu „pravděpodobně do 45 dnů“. Konečná zpráva by pak měla být hotová do jednoho roku.

Kdo za lanovku zodpovídá?

Portugalský zpravodajský web Expresso uvedl, že podle portugalského Institutu mobility a dopravy (IMT) zákon schválený v roce 2020 výslovně vyloučil Národní železniční bezpečnostní agenturu (ANSF) z dohledu nad lanovkami postavenými před rokem 1986, pokud jsou zároveň kulturní památkou. V praxi však ANSF tyto systémy, včetně lanovky Glória, která byla v roce 2002 prohlášena za národní památku, nekontrolovala nikdy.

Naopak lanovky Bica a Santa Justa sice také nespadají pod přímou odpovědnost agentury, ale IMT je nadále dobrovolně monitoroval jako projev dobré vůle ve spolupráci s dopravní společností Carris, která provozuje všechny čtyři historické lanovky v Lisabonu.

Za bezpečnost provozu lanovek formálně odpovídá výhradně společnost Carris. Role ANSF je omezena na administrativní kontrolu bezpečnostních certifikátů a systémů řízení rizik.

Společnost Carris však ujistila, že u lanovky byla provedena veškerá předepsaná údržba. Generální kontrola, která je prováděna každé čtyři roky, se naposledy uskutečnila v roce 2022 a pravidelná rozsáhlejší údržba, která bývá jednou za dva roky, byla provedena letos. Podle společnosti jsou také pravidelně dodržovány měsíční, týdenní i denní kontroly.

V souvislosti s vyšetřováním příčin vykolejení probíhá i debata o politické odpovědnosti. V rozhovoru pro televizi SIC Notícias místopředseda lisabonské městské rady, Filipe Anacoreta Correia, prohlásil, že za nehodu nese politickou odpovědnost, protože oblasti mobility a městských podniků spadají do jeho kompetence, nikoli do kompetence lisabonského starosty Carlose Moedase.

Zároveň zdůraznil „funkční a provozní autonomii“ společnosti Carris a dodal, že v současné době neexistují žádné objektivní důvody, aby byl někdo konkrétně odpovědný. Je nutné počkat na oficiální výsledky vyšetřování, dodal.

Právě z tohoto důvodu, podle informací CNN Portugal, odmítl starosta Moedas rezignaci prezidenta společnosti Carris, Pedra Bogase, který ji nabídl už ve večer nehody.

Obětmi byli především cizinci

BBC uvedla, že podle portugalské policie přišli o život mimo jiné tři Britové, dva Kanaďané, dva Jihokorejci, jeden Ukrajinec, jeden Američan, jeden Švýcar a jedna Francouzka. Mezi potvrzenými jmény obětí jsou zaměstnanec dopravního podniku Carris André Jorge Gonçalves Marques, bývalý volejbalový rozhodčí Pedro Manuel Alves Trindade, britská divadelní režisérka Kayleigh Smithová a její partner Will Nelson, kanadský pár André Bergeron a Blandine Dauxová z Québecu a tři zaměstnankyně charitativní organizace Santa Casa da Misericórdia.

Některé z obětí byly v Lisabonu služebně, jiné na dovolené. V nemocnicích zůstává několik osob ve vážném stavu. Portugalská vláda vyhlásila na čtvrtek den státního smutku.

Doporučované