Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Přestože se oproti loňsku snížil počet stížností na dodavatele energií zaslaných Energetickému regulačnímu úřadu, někteří obchodníci mají stále problémy s tím, co je jejich povinností. To je případ i společnosti AZ Energies, která některým svým zákazníkům včas nehradí peníze za výkup elektřiny z fotovoltaik a nevrací jim ani přeplatky za energie.
Každý zákazník, který má připojenou solární elektrárnu, ze které může posílat nespotřebovanou elektřinu do sítě, musí mít uzavřenou smlouvu s obchodníkem o výkupu přetoků. Dodavatel tak majiteli této elektrárny platí za to, že od něj proud odebere.
„Z kraje roku jsme se dozvěděli, že AZ Energies neproplácí faktury zákazníkům, kteří jim prodávají přebytky z fotovoltaik. U rodinných domů nebývá částka vysoká, ale u drobných živnostníků a firem jsme zaznamenali i pohledávky v řádu stovky tisíc korun, která není proplacena,“ říká právník Tomáš Večl ze společnosti OnlineMediator.cz, která shromažďuje poškozené klienty AZ Energies a připravuje hromadnou žalobu.
Podle smlouvy musí AZ Energies uhradit fakturu za přetoky do 30 dnů od jejího doručení. Některé faktury jsou však po splatnosti už od poloviny loňského roku.
U klientů, kterým AZ Energies dluží jednotky tisíc korun většinou dojde k proplacení, pokud se do toho vloží právníci nebo ERÚ. Částky nad sto tisíc už však firma není schopná obratem splatit.
„Je pravda, že ať už nedoplatky, nebo neproplacené faktury z FVE v podstatě obratem na základě naší výzvy propláceli. Je to v podstatě zdržovací taktika v tom ohledu, že vědí, že řada lidí je pasivních, nebo že se takto přihlásí jen zlomek poškozených,“ popisuje Večl.
ERÚ na podněty reaguje tak, že se obrací na obchodníka, aby danou situaci vysvětlil, případně doložil potřebnou dokumentací. „Konkrétně AZ Energies po naší intervenci reaguje tak, že pokud se jedná o přeplatek, pak předmětný dluh vyrovná, u výkupu reaguje vyplacením. To ale nic nemění na tom, že dodavatelem se můžeme zabývat i v rovině dozoru (a následně s ním vést řízení, které může skončit až pokutou). Probíhající úkony ovšem nemůžeme blíže komentovat,“ uvedl mluvčí ERÚ Jan Hamrník.
Od začátku roku mířilo u ERÚ na společnost AZ Energies přibližně 155 stížností od spotřebitelů. Obecně však počet všech podání na dodavatele meziročně klesl. Loni jich v prvním pololetí bylo 6 000, letos 3 800.
Právník společnosti AZ Energies Jiří Tůma nepopírá, že pokud jde o výkup přetoků, je chyba na straně dodavatele. „Zde bohužel přiznám pochybení na straně AZ. AZ se od samého počátku vzestupu této komodity snažilo nabízet jednu z nejlepších cen na trhu. To mělo za následek značný příliv těchto klientů,“ říká Tůma.
Na svém webu společnost AZ Energies uvádí, že v roce 2023–2024 vykupovala proud ze solárů za 350 Kč za MWh. Většina jiných obchodníků s energiemi totiž vykupuje elektřinu ze solárů za nižší ceny, nebo za ceny na spotovém trhu, tedy za cenu v tom daném okamžiku.
„AZ toto již změnilo, ale bohužel tvrdě doplácí na svůj chybný krok. Bohužel tyto smlouvy nebylo možné vypovědět a AZ je muselo nebo ještě musí akceptovat. Není cesta ven. A to je víceméně kámen úrazu,“ vysvětluje Tůma.
Trvající problémy potvrzuje také Jaromír Maňoušek, jednatel firmy Šetři za tři. Ta působí jako zprostředkovatel, přes kterého mohou odběratelé uzavřít smlouvu na dodávky energií. Tato firma přihrála zákazníky i společnosti AZ Energies a získala za to provizi. Nyní si sama na tohoto dodavatele stěžuje.
„Stále je tu velké procento zákazníků, kterým AZ Energies dluží za přeplatky i přetoky elektřiny,“ říká. Pohledávky však společnost většinou neuhradí hned.
Šetři za tři se s odběrateli sama obrací na ERÚ, který situaci řeší. „Většinou se nám cca do 14 dní dostane odpovědi od ERÚ, že s AZ Energies případ řešil a dostal informaci, že AZ pohledávku uhradilo,“ potvrzuje Maňoušek.
„Přiznávám, že jsme museli přes léto řešit zvýšený počet stížností u ERÚ, ale po našem dotazu bylo zjištěno, že podavatel stížností je vždy společnost Šetři za tři. Podali jsme podnět na prošetření neoprávněného podnikání a poskytování právní pomoci bez platného oprávnění,“ říká právník AZ Energies Tůma.
AZ Energies důvody pozdě vrácených přeplatků vysvětlovala tím, že nemusí částky vracet na účet zákazníka, ale může je odečíst z dalšího vyúčtování. Dle všeobecných obchodních podmínek ale jde do dalšího období převést přeplatek či nedoplatek v maximální výši 2500 Kč, nebo se domluvit se zákazníkem na jiné částce.
Mezi společnostmi AZ Energies a Šetři za tři jsou však napjaté vztahy. AZ Energies tvrdí, že jednatel Šetři za tři cíleně oslovuje její klienty a zjišťuje, jestli jim dluží peníze a následně tyto informace předává ERÚ. Domnívá se také, že se snaží společnost poškodit ve svůj prospěch, což Maňoušek odmítá, dle svých slov k tomu nemá důvod.
Firma chce neproplacené faktury a přeplatky uhradit, ale přiznává, že je ve složité finanční situaci. V minulosti přišla o částku 38 milionů korun kvůli krachu společnosti Manta Commodities, kde má AZ Energies jako věřitel přihlášenou pohledávku. „Bohužel zatím AZ z uvedeného insolvenčního řízení nic nedostala,“ popisuje Tůma.
Manta Commodities skončila v roce 2022 a zákazníky, kterým dodávala energie, poslala k dodavatelům poslední instance.
Jelikož zákazníkům zasmluvněnou energii nedodala, postavila tím ostatní společnosti do složité situace. AZ Energies musela podle Tůmy znovu nakoupit energie v objemu, který měla dodat zkrachovalá společnost. V té době však byla cena komodity rekordně vysoko, a tak za ně zaplatila násobně vyšší cenu. „To znamená, že AZ musela v minulosti neplánovaně a ne z vlastní viny investovat cca 80 milionů korun,“ popisuje Tůma.
Manta Commodities měla pohledávky ve výši zhruba čtvrt miliardy korun. „Dle vývoje insolvenčního řízení by mělo být AZ částečně uspokojeno asi ve třetinové výši, ale vyplacení se neuvěřitelně táhne a dále jednáme o vstupu nového investora,“ říká Tůma.
AZ Energies podle dat Operátora trhu s energiemi dodávala v srpnu elektřinu na 2 248 odběrných míst, plyn na 591 míst. Společnost AZ Energies rovněž vydala dluhopisy.