Článek
Kampaň před sněmovními volbami je ve finále. Už o víkendu Češi rozhodnou, kdo dostane šanci skládat příští vládu. Dá se očekávat, že strany přijdou ještě s nějakým překvapením, které změní nálady voličů, nebo jsou karty rozdané?
Hostem Ptám se já byla politoložka a odbornice na marketing Anna Shavit.
Tři dny do otevření volebních místností se emoce znatelně stupňují jak na mítincích, tak na sociálních sítích. Zvýšená pozornost se také upírá k mnohdy vyostřeným televizním debatám. Podobně jako před čtyřmi lety stojí závěr kampaně zejména na souboji dvou bloků politických sil a jejich voličských táborů.
Strany současné koalice STAN a Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) a jejich někdejší vládní partner Piráti varují před nástupem opozičních ANO a SPD a mimoparlamentního Stačilo! V kampani opakují, že se ANO chystá vládnout s extremisty a „zatáhnout zemi na Východ“.
ANO kontruje, že vládní koalice straší lidi, nálepkuje a rozděluje společnost. Pokud se hnutí Andreje Babiše opět vrátí k moci, slibuje „návrat k normálu“ a změny většiny kroků, které kabinet Petra Fialy udělal. Na obrat dosavadního směru po volbách lákají voliče také hnutí SPD či další strany stojící mimo Sněmovnu.
Strany se chtějí na poslední chvíli soustředit zejména na nerozhodnuté voliče, kterých je podle odborníků před letošními volbami výrazně více.
Jaká emoce ovládla letošní volby a kdo ji nejlépe vystihl? Jak zásadní budou závěrečné televizní duely Fialy a Babiše? A jaký by byl Andrej Babiš podruhé u moci?
Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.
Co v rozhovoru zaznělo?
2:00 Jaká je pro jednotlivé strany nejlepší strategie, jak voliče na poslední chvíli přilákat? - To nejdůležitější je, aby lidé přišli volit. A potom myslím, že už je ty strany přímo konkrétně nepřesvědčí. Samozřejmě budou duely, budou závěrečné debaty. Ale pro většinu lidí pak bude zásadní, až si za plentou dají před sebe vybrané lístky. A vy jste to řekla jako poměrně přesně, že to nebude tak, že si tam dají Spolu a ANO, a pak si budou házet korunou. Ale dají si tam spíš prostě Spolu, STAN, Piráty, a pak ten zbytek. Anebo budou už dopředu rozhodnutí.
3:00 Teď jsou všichni v ulicích. V tom je ta kampaň na české poměry dobře dělaná, že se nepodceňuje tato složka potkávání se s voliči. Od všech stran napříč, s větším či menším úspěchem. Zároveň pro připomenutí, kampaň v roce 2021 byla vlastně luxus, protože paradoxně probíhala za doby covidu, takže velká část setkávání s voliči odpadla. Odehrávala se hodně v médiích, na sociálních sítích a více v online prostoru než v offline. Takže letos se to vrátilo do ulic. - S velkou vehemencí. A je to promyšlené, všechny strany to dělají a sází na to. Ona je to dobrá strategie, když se potkáváte s voliči, protože vás to může pozitivně nabít.
5:00 Máme tady nějakou koncovku kampaně? Mnozí několik týdnů čekali, co přijde. Bylo cítit očekávání, kdy přijde nějaký moment, který změní emoci nebo který do toho vnese něco nečekaného. To se ale letos vlastně nestalo. - Nemáme. V historii českých kampaní najdete mnoho zvratů, Kubiceho zpráva, lithium. Zatím to tak letos nevypadá. Ale myslím si, že doba a geopolitický kontext na nás má vliv. Válka na Ukrajině, ekonomická situace. Myslím, že nakonec ty volby nejvíc rozhodne pocit, jestli jsme chudí nebo bohatí.
6:00 Proto jsem se chtěla ptát, co je hlavní emoce té kampaně? Protože vy a mnoho dalších expertů na marketing vždy zdůrazňujete, že důležité je tu emoci správně odhadnout a správně využít. - Nejúspěšnější je vždy strana, která dokáže dobře načíst nálady ve společnosti. A že je tady velká nespokojenost, je asi patrné. Vůbec nemá smysl spekulovat, jestli je to opodstatněné či ne. Prostě pokud se lidé dobře necítí, anebo mají pocit, že jsou chudí, tak když jim řeknete: jste bohatí, tak to moc nepomůže. A myslím si, že jeden z dominantních pocitů je, že se nemáme dobře ekonomicky. Což ale i souvisí s pocitem bezpečnosti obecně, jak se budou mít naše děti, jak se budou mít další generace. A druhým velkým tématem, a to v obou táborech, je směřování země pomyslně doleva, nebo doprava, na západ, či na východ.
7:00 Sázela jste v průběhu kampaně, nebo když se volby blížily, na to, že by rozhodující emocí mohlo být Rusko, válka, která je blízko? Koalice Spolu na to očividně hodně sázela, její politici o tom mluvili už dlouhé měsíce před volbami. - Ono se to logicky nabízí. Není nějak neobvyklé, že vláda je u nás velmi kritizována. V podstatě jediný, kdo dokázal obhájit premiérování, byl Klaus. A jinak v podstatě vždy dostanete strašně vyčiněno a vyhraje ten druhý tábor. Ale pro koalici Spolu je zahraniční politika logicky velké téma, kde si mohou připsat na mezinárodní scéně i různé úspěchy. A potom logicky voliči Spolu či pravicový blok na to slyší.
7:30 Na druhou stranu - a teď opravdu nechci podsouvat voličům ANO, že by chtěli směřovat na východ, myslím si, že Babiše mnohem víc zajímá Donald Trump než Vladimir Putin - ale geograficky ležíme, kde ležíme, takže obavy, a opět je jedno, jestli jsou racionální, nebo iracionální, tady jsou. A tohle je rozhodně velký motivující faktor zejména pro voliče Spolu.
9:00 Jak zásadní podle vás jsou televizní duely, hlavně očekávaný střet Petra Fialy a Andreje Babiše? - Mediální svět se hodně proměnil. Mnoho politiků si dosah a co chtějí, odkomunikují bez jakékoliv kritiky, náročných otázek ve svých médiích či na sociální sítích. Duely jsou zajímavé, protože se můžete podívat na toho, kdo se deklaruje jako budoucí premiér, versus ten stávající. Uvidíme, jestli to někoho přesvědčí, aby změnil svoji volbu. Může to víc mobilizovat jít volit, pro i proti. A také si ale myslím, že pro oba pány, Petra Fialu a Andreje Babiše to není excelentní disciplína.
10:00 Uvidíme, jak se bude Andrej Babiš kontrolovat. A uvidíme, co bude Petr Fiala říkat. Emoce někdy diváky mohou zaujmout více. Ale ani jeden z nich není řečník à la Zeman, který si poslechl, co kdo řekl, shrnul to, dal tam dva vtipné bonmoty a dokázal být i stručný. Uvidíme. Určitě jsou ty debaty něco, na co se čeká.
11:00 A bojí se Andrej Babiš Petra Fialy a debat s ním? - Andrej Babiš si poměrně umně vybírá prostředí, kde si myslí, že mu bude přátelsky nakloněné. Myslím, že je třeba ty debaty v prezidentské kampani na České televizi pro něho nebyly žádný příjemný zážitek. Obecně se v kampaních vždy říká, že to děláte dobře, když nastavíte směr a ostatní na vás musí reagovat. Takže když Andrej Babiš řekne: já tam nejdu, pošlu tam Karla Havlíčka, který je dobrý a jedu někam za lidmi, tak si mnozí řeknou: wow, ten se zase rozhodl dobře a raději jede za lidmi. Můžeme samozřejmě porovnávat ten dosah, když se s někým potkáte osobně, plus jak to znásobí sítě versus televize a obsah, který můžete znásobit. Nicméně Spolu muselo vysvětlovat, proč tam Babiš nejde. Místo toho, aby řeklo, že Petr Fiala už tu debatu vyhrál, Andrej Babiš tam nebyl.
17:00 Když bych přešla celkově ke kampani a jejím výrazným momentům: rána holí, kterou dostal Andrej Babiš, na to se asi dost zapomnělo, že? - Andrej Babiš o tom několikrát mluvil v různých podcastech, řekl, že si došel sám zodpovědně na magnetickou rezonanci, jestli nemá lebeční krvácení. Takže z toho nedělá velké téma, zároveň na to poukazuje, že je to špatně. Ale tady už se to zapomnělo, že v devadesátých letech to taky byla poměrně běžná praxe. Myslím, že Andrej Babiš překvapivě tu situaci nepolarizoval a zároveň ze sebe nedělal oběť.
19:00 Co kampaň Starostů? - Těžko říct. Starosty jde obecně pochválit za Debaty bez cenzury. Mají jeden z nejsilnějších týmů na online, mají dobrý strategický tým. Takže hodnocení té „dobré kampaně“ zvenku je: co to bylo? Ale zároveň předpokládám, že měli nějakou strategickou rozvahu, že teď chceme být tady, teď chceme jít tam, teď děláme tohle. Mně se to osobně nepozdávalo. Přišlo mi, že nechci vidět Víta Rakušana, jak natírá někde plot. Chci, aby hájil moje zájmy jako občanky v rámci Evropské unie a tak dále.
22:00 A co SPD? - SPD na tom před rokem taky nebylo nijak extra. - Co mu pomohlo? - Tomio Okamura zcela bez skrupulí zkouší, co funguje. Velmi chladnokrevně jako chirurg. Takže si vyzkoušeli billboardy s chirurgy z dovozu. Přidali další strany, to je taky polilo živou vodou. Navíc mě vždy překvapí, že Tomio Okamura je v rámci kampaně také ochotný udělat cokoliv. Myslím si, že to je zcela pragmatický kalkul. Je ve Sněmovně také už několik období a kdyby chtěl hájit české zájmy, tradice, tak můžete udělat mnoho věcí i ve formě různých zákonů a tak dále. Takže tam se historicky zredukuje ochrana české suverenity a národních zájmů na kampaňovou rétoriku.
Volební štáb Seznam Zpráv

Moderátoři Jindřich Šídlo, Marie Bastlová, Martin Jonáš a Kateřina Šafaříková.
Seznam Zprávy vás zvou do svého volebního štábu. V sobotu 4. října od 13:30 v Radlické kulturní sportovně na pražském Smíchově můžete spolu s námi sledovat, jak dopadnou volby do Poslanecké sněmovny.
Předvolební kampaň, průběžné výsledky i to, kam případný vítěz může zavést Českou republiku po volbách, budou komentovat hosté z řad politiků a odborníků i známé tváře Seznam Zpráv a vašich oblíbených podcastů.
Chcete být u toho? Stačí vyplnit registrační formulář a zarezervovat si místo. Těšíme se na vás!