Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Marihuanu je cítit po celém patře jednoho z domů v jižním Bronxu, kam si teenager pozval sousedy na mejdan. Osmnáctiletý DJ Clive Campbell divoce „míchá“ skladby Jamese Browna na mixážních pultech, zatímco jeho kamarád do mikrofonu rytmicky recituje hesla povzbuzující tanečníky. Campbella svět brzy pozná jako zakladatele subkultury jménem hip-hop. Nikdo z přítomných netuší, že o 52 let později bude rap, který z hip-hopu vychází, válcovat hudební průmysl malé středoevropské země jménem Česká republika.
„Globálně prorazil rap už dávno, ale u nás dlouho narážel na odmítání. V devadesátkách vás muzikantská obec brala za podřadného – gramofon prý není nástroj, rap není zpěv. Přitom principy rapu – vyjádření odcizení, frustrace, ale i radosti – jsou přeložitelné i do českého kontextu. Dnes rap v Česku není kuriozita, nýbrž mainstream. Ekonomicky i kulturně dorostl do bodu, kdy má vlastní hvězdy, festivaly a domácí publikum,“ komentuje pro SZ Byznys zakladatel festivalu Hip Hop Kemp a hudební publicista známý pod přezdívkou Affro.
Česká realita afroamerického žánru z ghetta předbíhá i ty nejdivočejší představy. Nejúspěšnější umělci na streamovacích platformách jsou rappeři. Viktor Sheen se blíží počtem měsíčních posluchačů na Spotify k milionu. Rap podle Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) ovládl streamy v posledních letech i v roce 2025. Nejposlouchanější Čech posledních let Redzed se zase vyznačuje rapem s prvky metalu.
„Čeští rappeři ovládají streamovací platformy u tuzemských posluchačů a trend letos podle našich dat ještě zesílí. Na předních příčkách žebříčků se v podstatě střídají pouze domácí či slovenští rappeři. Totéž platí o Slovensku. V přehledech nejstreamovanějších skladeb se začali objevovat v letech 2019/2020. Před nástupem rapu ovládali žebříčky interpreti popové nebo rockové scény. Nyní se svými tituly proniká pop a rock v Česku na přední příčky streamovacích platforem jen ojediněle,“ komentuje analytik IFPI Pavel Bodiš.
Během psaní tohoto textu mají čtyři z pěti nejposlouchanějších skladeb na Spotify v tuzemsku rappeři Hard Rico, PTK a Yzomandias. Úspěch na digitálních platformách promlouvá do celkových příjmů interpreta víc než kdy dřív. Podle Mezinárodní federace hudebního průmyslu narostly příjmy umělců ze streamů v roce 2024 o téměř 30 procent na částku 1,4 miliardy korun. Celkové příjmy hudebního průmyslu dosáhly podle téhož zdroje na 2,2 miliardy. Streamy tak tvoří dominantní složku prodejů hudby oproti například fyzickým nosičům.
„Podle našich statistik je význam streamů na celkových příjmech hudebního průmyslu zásadní. Skokově narostl počet uživatelů s předplacenými účty. Ti tvoří největší skupinu mezi uživateli streamovacích platforem. V Česku, ale i na Slovensku je rap zásadním žánrem v rámci hudebního průmyslu,“ komentuje Bodiš.
Monstrózní koncerty
Píše se rok 1984. Na šedém sídlišti Jižní město právě skupina Manželé nahraje první tuzemský rap „Jižák Jižák město snů“. O čtyři dekády později naplní rap jednu z největších koncertních hal ve střední Evropě.
Jako první rapper měl v O2 areně koncert Marpo pro zhruba 12 tisíc lidí. Na něj navázali další interpreti žánru a pomyslné vyvrcholení zažil rap v tomto prostoru v září 2025, kdy DJ Wich zahrál s pětadvaceti interprety na koncertě mapujícím jeho dekády trvající kariéru. Koncert producenta rapových skladeb v tuzemsku stál zhruba 20 milionů korun a navštívilo ho kolem 17 tisíc lidí.
Ještě větší akce proběhne 10. 10. 2025 na Slovensku, kde rapper Separ vystoupí s hosty na Národním fotbalovém stadionu v Bratislavě. Maximální návštěvnická kapacita prostoru se pohybuje kolem 25 tisíc lidí. Předtím si metu troufli v Československu pokořit dvě hudební uskupení – Elán a Kabát. Koncerty tvoří jen část příjmů interpreta, ale do velkých hal si jdou vzhledem k nákladům spíš splnit sny než vydělat peníze.
„Zásadní část příjmů tvoří tantiémy. Koncerty mají v celkovém koláči svůj význam, ale haly typu O2 areny jsou spíš splněný sen než obří zdroj zisku. Podstatná jsou z hlediska výdělku klubová hraní. Také přibývají spolupráce se značkami. Firmy jsou ochotné za spojení s influencery platit obrovské částky. U top interpretů se to všechno násobí,“ vypočítává zdroje peněz dnešních interpretů Affro.
Silou žánru je schopnost předělat staré na nové. Na rozdíl od jiných subkultur se hip-hop skládá z více částí – rytmizované recitace neboli rapu, tanečního stylu breakdance, dýdžejování (DJing) a graffiti. Dokáže pojmout tedy různá umělecká vyjádření a promlouvá dnes k miliardářům, jako je Jay-Z, ale i dětem ze sídliště.
„Hip-hop od začátku stál na principu – vezmi, co máš, a udělej z toho, co chceš. Byla to hudba lidí bez klasického vzdělání, kteří mixovali breaky z vinylů, a autenticita byla klíčová. Dnes je to žánr schopný pohltit jakýkoliv vliv – samplovat Pink Floyd a zasadit je do nového kontextu. Neexistují pravidla a omezení. Tak zůstává stále živý a autentický. Právě proto má pořád co říct – v Americe, v Evropě i tady v Česku,“ dodává Affro.