Hlavní obsah

Češi více utrácejí, ale ne za jídlo. Peníze dávají třeba za auta

Foto: wikipedia

Ilustrační snímek.

Maloobchodní tržby v Česku v srpnu zrychlily meziroční růst na 3,5 procenta z červencových 2,2 procenta. Meziměsíčně se tržby zvýšily o 0,6 procenta, uvedl ČSÚ. Oproti loňsku se prodalo více nepotravinářského zboží, méně potravin.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Tržby v maloobchodě se v srpnu reálně zvýšily meziročně o 3,5 procenta. Oproti loňsku se prodalo více nepotravinářského zboží, méně potravin. Například tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o více než osm procent. Data dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v srpnu meziročně vzrostly. K růstu přispěl prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s nepotravinářským zbožím s výjimkou prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením a s výrobky pro domácnost. Tržby za potraviny se snížily,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 8,1 procenta, v tom za prodej aut včetně náhradních dílů o 9,1 procenta a za opravy o 4,5 procenta.

Prodej ojetých aut na českém trhu rostl i v září a to o 1,5 procenta na 71 016 vozů. Byl to prodejně nejsilnější devátý měsíc v historii tuzemského trhu ojetých vozů. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings.

„Rekordní srpnové prodeje naznačily, že každoročně nejsilnější prodejní sezona začala letos dřív, protože lidé prostě auta obměňovat potřebují. Je pak logické, že po počátečním boomu se prodeje stabilizují. Zákaznickou výhodou je pozastavení růstu cen, ty meziměsíčně poklesly o 2,5 procenta na průměrných necelých 299 000 korun, čímž poprvé od dubna 2025 spadly pod třísettisícovou hranici,“ uvedl generální ředitel Auresu Petr Vaněček.

Meziročně celkové maloobchodní tržby za pohonné hmoty vzrostly o 10,9 procenta a za nepotravinářské zboží o 4,1 procenta, naopak za potraviny klesly o 0,1 procenta.

„Prudký růst reálných mezd vede ke zvyšování spotřeby domácností. Ta je hlavním motorem ekonomického růstu České republiky. V rámci maloobchodu lidé více utrácejí na internetu, kde srpnové tržby meziročně vzrostly o 8,8 procenta,“ komentuje aktuální čísla hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Tržby z internetových a zásilkových obchodů narůstaly 2,5krát rychleji než celkové maloobchodní tržby. Podle Křečka k rostoucí oblibě nakupování online může přispívat snadné porovnávání cen v různých obchodech. Pozitivní vliv má i rozvoj boxů, do kterých lze dodávat objednané zboží 24 hodin denně. Ty doslova zaplavily celou Českou republiku včetně menších obcí.

Lidé nejvíce navýšili nákupy u kosmetických a toaletních výrobků o 12,1 procenta a u výrobků určených pro kulturu, sport a rekreaci o 7,7 procenta. Naopak menší zájem byl v prodejnách s počítačovou a komunikační technikou, kde tržby klesly o 9,7 procenta. Snížení tržeb o 2,4 procenta ohlásily i prodejny s výrobky pro domácnost.

Související témata:

Doporučované