Hlavní obsah

Pavel uzavřel kolečko s kandidáty ANO. Přijal i prvního možného ministra SPD

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Prezident Petr Pavel.

aktualizováno •

Další trojici kandidátů na ministry ve vznikající vládě ANO, SPD a Motoristů přijal na Pražském hradě prezident Petr Pavel.

Článek

Ke konzultacím si prezident pozval potenciálního staronového ministra vnitra za ANO Lubomíra Metnara, možnou ministryni pro místní rozvoj Zuzanu Schwarz Bařtipánovou (ANO) a adepta na ministra dopravy nominovaného za SPD Ivana Bednárika.

Metnar byl ministrem vnitra už v první vládě Andreje Babiše (ANO), v druhém kabinetu předsedy ANO stanul v čele Ministerstva obrany. Na Hrad dorazil krátce před desátou hodinou. Prezident Petr Pavel očekával debatu například ohledně zvyšování platů příslušníků bezpečnostních sborů. Podle hlavy státu je potřeba se dívat na problém komplexně, jelikož se případné navyšování promítne i do výsluh.

Odmítnutí migračního paktu

V programovém prohlášení vznikající vlády ANO, SPD a Motoristů je v kapitole věnované vnitřní bezpečnosti mimo jiné příslib nástupního platu 50 000 korun pro policisty a hasiče.

„Nebyl žádný problém, žádná kontroverze. Ba naopak, byla to diskuse, kde jsem představil priority, které máme a pan prezident v tomto neměl výhrady. Jenom jsme diskutovali nad těmi detaily a nad prioritami, které bezpečnost čekají,“ řekl Metnar. Tématem jednání byl například i azylový zákon a zákon o pobytu cizinců či fungování integrovaného záchranného systému.

Migrační pakt, jehož odmítnutí má vznikající vláda zakotvené v programovém prohlášení, podle Metnara neřeší základní příčiny rizik pro bezpečnost Česka a naopak přidává byrokratickou zátěž. „My jsme k tomu vedli samozřejmě diskusi, ale tam z toho nevyplynulo, že by (prezident) projevil jiný názor. Pouze ze strany pana prezidenta zaznívalo, že je to citlivé téma, které je možná z hlediska mezinárodního nastavení v rámci unie poměrně těžké,“ řekl.

S Pavlem Metnar podle svých slov hovořil i o rizicích spojených s konfliktem na Ukrajině. „Je potřeba pracovat na tom a připravit se, co bude v případě ukončení nebo pokračování konfliktu na Ukrajině. Protože jsou tady další rizika která mohou klást tlak na migraci do ČR a ČR a bezpečnostní aparát musí být na ni připraven,“ uvedl.

Změna stavebního zákona

V 11 hodin dorazila Schwarz Bařtipánová, která byla od roku 2018 starostkou Bíliny a na funkci rezignovala letos v listopadu po zisku poslaneckého mandátu. Na MMR již působila na odboru územního plánování. S Pavlem mluvili o změnách stavebního zákona či sociálně ohrožených územích. Schůzka se podle ní nesla v konstruktivním a odborném duchu. Věří, že ze strany Pavla nejsou žádné překážky jejímu jmenování.

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce změnit stavební zákon a zavést centralizovanou stavební správu. Nový stavební zákon by měl podle ANO zjednodušit a zrychlit povolování staveb. „Seznámila jsem prezidenta s aktuálním stavem přípravy nového stavebního zákona. Kvituje, že se snažíme maximálně pomoci úředníkům i stavebníkům, aby se režim povolování i územního plánování zjednodušil,“ uvedla Schwarz Bařtipánová.

Vznikající vláda podle ní dělá maximum a komunikuje se zainteresovanými profesními asociacemi. „Uděláme vše, aby přesun do nové legislativy byl co nejhladší,“ dodala.

S Pavlem hovořili i o regionální a kohezní politice. „Je potřeba pomáhat především nejzaostalejším územím, jako jsou hospodářsky a sociálně ohrožená území či strukturálně postižené regiony,“ řekla. Řeč byla podle ní o nutnosti sběru dat, podle nichž by bylo možné posoudit, v jaké oblasti které regiony ztrácejí. Dodala, že v řadě regionů chybí vymáhání přestupků, což nelze nahradit penězi ani politikou, ale bylo by vhodné to řešit legislativně.

Priority v dopravě

Bývalý generální ředitel Českých drah Bednárik za prezidentem přišel na řadu v poledne. Kvůli nominaci do české vlády oznámil minulý týden rezignaci na funkci generálního ředitele Železnice Slovenské republiky.

V návaznosti na poslední srážku vlaků v České republice Bednárik po schůzce s Pavlem uvedl, že bere jako svoji prioritu metodiku vzdělávání některých profesí na železnici. Manažer slovenského původu také řekl, že má připravenou žádost o české občanství, ačkoli se nejedná o zákonnou podmínku pro jmenování ministrem.

Při srážce vlaků na Českobudějovicku se před dvěma týdny zranily desítky lidí. Příčinou bylo podle ministra dopravy v demisi Martina Kupky (ODS) pravděpodobně to, že rychlík projel návěstidlo stůj. V místě se v tu dobu jezdilo jen po jedné koleji.

Prezident se podle Bednárika zajímal také o kosmický program. „U mě je postoj vždy velice racionální - každá investice musí mít nějakou vypočitatelnou návratnost. Pokud zrovna kosmický program má smysl pro ekonomiku, tak nevidím problém, abych ho nějak brzdil,“ poznamenal.

Obecně Bednárikovi chybí dlouhodobá strategie, v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podle něj chybí peníze nejen pro příští rok, ale i pro rok 2027. Je podle něj také potřeba si vyjasnit strategii, do čeho je smysluplné investovat, na základě analýz a exaktních čísel.

Hovořil také o přípravě vysokorychlostních tratí, kdy prezidenta informoval o případné nutnosti investic ve výši 1,1 bilionu korun. „Všichni se těšíme na vysokorychlostní tratě, ale nikdo ještě nespočetl, jestli bude Brno-Praha stát 1500 korun, nebo to bude muset být dotováno miliardami ročně, aby byla zajištěna provozuschopnost,“ řekl Bednárik. Vysokorychlostní tratě tak mají smysl, pokud jsou zejména přeshraniční, míní.

Pavel zahájil sérii konzultací v pátek a po dnešku by měl mít za sebou schůzky s devíti z 15 ministrů, kteří by měli v možné vládě doplnit potenciálního premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle dřívějších informací by měl Pavel s dalšími kandidáty SPD mluvit ve čtvrtek, následně přijdou na řadu možní ministři za Motoristy.

Doporučované