Hlavní obsah

Airbus získal historickou zakázku. Indické aerolinky kupují 300 letadel

Airbus A320neo nízkonákladových aerolinií IndiGo.

Reklama

Podle evropského výrobce letecké techniky jde o jednu z největších zakázek v historii podniku. Její hodnotu Airbus ale nezveřejnil.

Článek

Evropský výrobce letecké techniky Airbus dostal od indické nízkonákladové letecké společnosti IndiGo objednávku na 300 letadel řady A320neo.

Podle katalogových cen by měla mít objednávka hodnotu nejméně 33 miliard dolarů (760 miliard Kč), při takto objemných zakázkách ale výrobci zpravidla poskytují výraznou slevu.

Aerolinky chtějí zůstat indickou špičkou, a dostanou slevu

IndiGo si novými letadly chtějí upevnit pozici největší letecké společnosti v Indii podle podílu na trhu. Uvedla to agentura Reuters dříve dnes s odvoláním na informované zdroje.

Aerolinky při větších objednávkách letadel dostávají z katalogové ceny výrazné slevy. Podle zdrojů IndiGo dokončuje objednávku, která bude zahrnovat i nejnovější letadlo Airbusu A321XLR, což je verze A320 s jednou uličkou a delším doletem.

IndiGo jsou součástí skupiny InterGlobe Aviation. Před několika dny oznámily svoji největší čtvrtletí ztrátu způsobenou problémem s motory dříve koupených letadel A320neo. Aerolinky patřily mezi první, které si na počátku roku 2011 tato letadla koupily s novými motory.

Výhra Airbusu, prohra Boeingu

Dohoda je vítězstvím pro Airbus v boji o nové objednávky s Boeingem. Ten nyní usiluje o povolení letů pro svá letadla 737 MAX poté, co majitel British Airways, holding IAG, oznámil rozhodnutí opustit Airbus jako dodavatele letadel pro středně dlouhé vzdálenosti. IAG v červnu předběžně souhlasil, že si objedná 200 letadel MAX.

Rok od první havárie. Krize leteckého průmyslu v USA?

Dnes je to přesně rok od první ze dvou havárií problematického stroje. Stroj nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havaroval loni 29. října krátce po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato havárie vyvolala obavy o bezpečnost Boeingu nové generace. Necelých pět měsíců poté, 10. března havaroval další stroj v Etiopii, ve kterém zahynulo 157 lidí.

Letecká společnost začala Boeingy 737 MAX dodávat v roce 2017. Teď má po celém světě uskladněno 387 těchto letounů. Přes dvě stovky strojů navíc stojí v okolí výrobních závodů Boeingu ve státě Washington, uvádí deník E15.

Důvod? Firma i přes uzemnění letadel v březnu pokračovala ve výrobě. Boeing tak vyprodukuje 42 těchto strojů za jeden měsíc. Nové letouny se ke svým majitelům ale dostanou až poté, co je úřady schválí. Aerolinky prodloužily jejich odstávku zatím do 3. listopadu.

V období zimy nejsou letecké společnosti vytíženy tolik, proto letouny budou postrádat méně. Problém by ale nastal, pokud by se stroje do provozu vrátit nepodařilo. Podle Boeingu by tak jejich výroba musela skončit a to by podle analytiků dostalo přinejmenším v USA prakticky celý letecký průmysl do krize.

Největší objednávka pro Airbus od jedné firmy

Airbus před dvěma lety obdržel rekordní objednávku od americké investiční firmy Indigo Partners na 430 letadel, ta však jsou určena celkem pro čtyři letecké společnosti. Objednávka od IndiGo by tak měla být největší objednávkou Airbusu od jedné letecké společnosti. V roce 1997 sice americké U.S. Airways objednaly až 400 letadel Airbus A320 včetně opce, mnoho těchto letadel ale nakonec nebylo dodáno, napsala agentura Reuters.

Aerolinky IndiGo rychle expandovaly a ovládají téměř polovinu indického trhu, mimo jiné i díky bankrotu konkurenta Jet Airways. Jejich nejbližším konkurentem je společnosti SpiceJet, která používá stroje Boeing.

Reklama

Související témata:

Doporučované