Hlavní obsah

Američané v karanténě zvýšili spotřebu alkoholu. Víc pijí i Coronu

Foto: Seznam.cz, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Kvůli šířící se pandemii koronaviru vlády po celém světě vyhlašují bezpečnostní opatření a karantény. Američtí obchodníci s alkoholem informovali o prudkém nárůstu objednávek a tržeb. Vypadá to, že v USA obyvatelé dlouhou chvíli nejraději zapíjejí vodkou.

Článek

Guvernér amerického státu Kalifornie Gavin Newsom vyhlásil v týdnu kvůli šíření nového typu koronaviru celoplošnou karanténu. V nejlidnatějším státu USA žije téměř 40 milionů obyvatel, kteří aktuálně mohou z domovů vycházet jen ve výjimečných případech.

K podobnému opatření se později uchýlili také guvernéři států New York a Illinois. Newyorský starosta nařídil uzavření všech podniků a nakázal lidem, aby neopouštěli domovy. Opatření se netýká nezbytných služeb.

Mezi uzavřené podniky se samozřejmě počítají také bary a restaurace. Právě kvůli tomu na územích s karanténou v posledním týdnu prudce stouply prodeje v obchodech s alkoholem a službám, které se dodávkou alkoholických nápojů zabývají.

Podle dostupných informací od obchodníků tamní spotřebitelé obecně nezměnili své alkoholové návyky – hlásí proto, že doručovací služby a obchody nejčastěji prodávají vodku. Právě ta je pro americké spotřebitele číslem jedna. Druhým nejoblíbenějším alkonápojem je bourbon značky Bulleit, mezi další populární objednávky patří tequila, skotská a irská whisky.

„Spotřebitelé objednávají stále více,“ říká Liz Paquettová, vedoucí zákaznických statistik dodávkové společnosti Drizly. Průměrně zájem vzrostl o 50 procent, sdělila pro Bloomberg. Stejným tempem rostl prodej ginu, což, jak říká Paquettová, překvapilo firmu nejvíce.

Spolu s růstem objednávek rostou také tržby firem, které alkohol v USA distribuují. Jen za posledních sedm dní vzrostly firmě Drizly tržby v průměru na šestinásobek. Vedení Drizly informovalo, že mezi pondělím a středou byly tržby dokonce na desetinásobku. Přičítají to panice, která u lidí z důvodu koronavirové krize roste.

K dalším likérkám, které z nastalé situace v USA těží, patří například společnost Campari, která ohlásila, že v současnosti nejčastěji prodává likér Mr. Black Coffee. „Lidé si vyrábějí jednoduché koktejly i doma,“ poznamenává firma. „Je to částečně proto, že nechodí do barů a restaurací, a částečně proto, že mají více času a chtějí se trochu bavit.“

Dalším populárním pitivem je pivo, i o něj roste zájem - a to včetně značky Corona, jejíž prodeje vzrostly o pět procent.

Ve Spojených státech už se novým typem koronaviru nakazilo více než 14 000 lidí. Přes 200 jich nemoci COVID-19 podlehlo. Nejhůře postižené jsou státy New York, Washington a Kalifornie.

Navzdory přísným opatřením a urgencím politiků se řada mladých Američanů nadále schází a užívá si večírků na plážích v blízké společnosti stovek vrstevníků. „Pokud chytnu koronu, chytnu koronu. Prostě nedovolím, aby mi to zabránilo v paření,“ řekl televizi CBS mladý muž na Floridě, kde se sešly tisíce vysokoškoláků na tradiční týden univerzitních jarních prázdnin naplněný alkoholem a tancem.

Ve srovnání USA a Číny se tak dá mluvit o naprostém opaku. V pevninské Číně naopak minulý měsíc některé likérky kvůli vyhlášené karanténě hlásily padající tržby. Například společnost Diageo v oficiální zprávě uvedla, že ztráty spojené s nefungujícím trhem v Asii odhaduje mezi 225 až 325 miliony liber. V přepočtu na české koruny to dělá 6,8 miliardy až téměř deset miliard korun. Přesná výše ztráty se bude odvíjet od toho, jak dlouho bude nejistota přetrvávat.

„Od konce ledna jsme zaznamenali výrazný propad, který podle našich odhadů potrvá minimálně do konce března. Poté očekáváme postupné zlepšování. Na konci fiskálního roku by se naše výsledky měly vrátit na standardní úroveň,“ sdělila firma na konci února.

Reklama

Doporučované