Hlavní obsah

Prodej Novy Kellnerovi ohrožuje americkou bezpečnost, píše senátor

Foto: Repro: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Americký senátor a republikánský exkandidát na prezidenta Marco Rubio se opřel do české finanční skupiny PPF. Nelíbí se mu, že PPF se svými čínskými vazbami kupuje mediální impérium CME, do kterého patří mimo jiné i TV Nova. PPF se brání, že Rubio vychází z nepravdivých informací.

Článek

Americký senátor Marco Rubio poslal vládě Donalda Trumpa dopis, ve kterém žádá, aby americká vláda prověřila bezpečnostní dopady akvizice mediální společnosti Central European Media Enterprises, kterou chce koupit česká finanční skupina PPF.

Rubio uvedl, že PPF v minulosti v Česku jednala „jako čínský zástupce“. Senátor rovněž upozornil na to, že telekomunikační společnosti vlastněné firmou PPF spolupracují s čínskou firmou Huawei na rozvoji mobilních sítí páté generace 5G, což je v Bílém domě extrémně citlivé téma.

A také podotkl, že mediální skupina CME působí v Česku a také v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a ve Slovinsku s celkovým dosahem na 97 milionů lidí a že v regionu provozuje řadu nejsledovanějších zpravodajských relací.

Skupina PPF se proti senátorovým tvrzením ohradila a zdůraznila, že americký zákonodárce vychází z nepravdivých informací. O návrhu prodeje CME včetně české televize Nova do rukou PPF budou dnes na mimořádné valné hromadě hlasovat akcionáři mediální firmy.

Foto: Marco Rubio

Dopis Marca Rubia

„Rozumíme zájmu pana senátora Marca Rubia, bohužel ve svém dopise vychází z nepravdivých informaci o PPF, které mu poskytl český politik Pavel Fischer. V dopise nesedí základní informace: například není pravda, že společnost CME operuje na 90milionovém trhu – ve skutečnosti není ani poloviční. Stejně tak není pravda, že PPF prosazuje technologie Huawei, ve skutečnosti je v loňském roce získala v rámci nákupu telco operátorů od norské společnosti Telenor,“ napsala PPF ve svém prohlášení. Rubia chce kontaktovat a poskytnout mu „pravdivé informace o svém podnikání“.

PPF dodala, že společnost v současnosti působí ve 24 zemích na třech kontinentech a že její akcionáři a vrcholový management zastávají principy svobody, liberální demokracie a volného trhu. „Ze skutečnosti, že podnikáme také v Číně, kde stejně jako my podnikají tisíce dalších západních firem, nelze vyvozovat nic o našem světonázoru. Naopak: jako lidé, kteří nemalou část svého života prožili v totalitním komunismu, si extrémně vážíme svobody projevu,“ uvedla firma.

Američtí senátoři v Česku

Podle týdeníku Respekt v uplynulých dnech navštívila Česko skupina čtyř amerických senátorů, součástí delegace byl i Rubio. Debatu na téma Číny Respektu potvrdil šéf zahraničního výboru Senátu Pavel Fischer, s Rubiem řešil i prodej CME.

„Záměr společnosti PPF koupit skupinu CME budí pozornost všude u našich spojenců. Ptali se mě na to opakovaně velvyslanci z několika spojeneckých zemí. Existují totiž obavy z ovlivňování veřejného mínění, například právě ve prospěch Čínské lidové republiky. Firma Home Credit, která je dceřinou firmou nizozemské skupiny, si u nás platila služby PR agentury za účelem ovlivnění veřejné diskuze ve prospěch Číny. Peníze tekly do institucí, které se do té doby vydávaly za nezávislé. A agentura dokonce interně monitorovala mě a dostávala za to zaplaceno,“ uvedl Fischer.

Server Aktuálně.cz koncem loňského roku informoval o tom, že Home Credit proplatil 2000 hodin práce PR agentuře, aby pomáhala těm, kteří se v českých médiích zastávají čínského režimu, a naopak útočila na kritiky nedemokratického státu. Home Credit ale prohlásil, že nikdy nenajímal ani nepoptával v Česku služby, aby prosazoval zájem jakékoli cizí země. Agentura C&B Reputation Management, se kterou Home Credit uzavřel loni v dubnu smlouvu, měla zlepšit česko-čínské vztahy.

Firma PPF v prohlášení také zopakovala, že nákupem CME chce doplnit své aktivity na telekomunikačním trhu a nesleduje jím postranní cíle. PPF nedávno získala telekomunikační aktivity společnosti Telenor v několika evropských zemích, v Česku vlastní většinu v největším operátorovi O2. Minoritní akcionář PPF Ladislav Bartoníček loni v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že hlavním cílem akvizice CME je získat obsah, který bude moci nabízet zákazníkům svých telekomunikačních služeb.

CME podepsala smlouvu s dceřinými společnostmi skupiny PPF loni v říjnu. Podmínkou dokončení transakce je nejen souhlas akcionářů CME, ale také Evropské komise a národních regulátorů v některých ze zemí, kde CME působí. Skupina PPF podle dohody za CME zaplatí 2,1 miliardy dolarů (podle aktuálního kurzu zhruba 49 miliard korun).

Reklama

Doporučované