Hlavní obsah

Apple a Amazon, vyplatí se do těchto obrů investovat?

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační obrázek.

Američtí giganti Apple a Amazon zaznamenali od propadu trhů z loňského března vyvolaného pandemií koronaviru pozoruhodný růst. Letos ovšem jejich akcie v porovnání s loňskem tak výrazně nerostou. Důvodem je klesající prodej.

Článek

Strach kolem koronavirové pandemie vyvolal u akcií společností Apple a Amazon zásadní zlevnění, které mohli investoři zaznamenat především během loňského února a března. Od této doby sice impozantně rostly, za samotný letošní rok ale není růst akcií obou společností tak výrazný, a to především kvůli globálnímu výpadku dodávek a eskalaci nákladů.

Akcie internetového obchodu Amazon během zmíněného období v roce 2020 poklesy z úrovně 2 130 dolarů na 1 780 dolarů. Tento týden, tedy asi o rok a půl později, se obchodovaly kolem ceny 3 520 dolarů za akcii, a od zmíněného propadu tak posílily přibližně o 85 procent. U technologického obra Apple nastal ve stejném období pokles na úroveň 57 dolarů z předchozí úrovně 81 dolarů, akcie následně posílily o 115 procent.

Která akcie těchto dvou technologických gigantů má podle serveru Investing lepší pozici v „postpandemickém“ světě a může znamenat solidní výkonnost?

Akcie v odpočinkovém režimu

Poté, co akcie výrobce iPhonů v loňském roce přidaly okolo 70 procent, letos za tímto výsledkem výrazně zaostávají a přidávají pouze 13 procent. Slabší letošní výkon má ovšem své důvody.

Aktuálně druhá nejhodnotnější společnost světa se snaží uspokojit poptávku po svých produktech v období nedostatku čipů. Tato situace negativním způsobem ovlivňuje produkci a přidávají se také problémy s dodávkami kvůli globální pandemii koronaviru.

Šéf Applu Tim Cook uvedl, že společnost kvůli problémům v dodavatelském řetězci přišla za třetí čtvrtletí o šest miliard na tržbách a dopady mohou být do konce letošního roku ještě horší. Cook dále řekl, že nedostatek polovodičů negativně ovlivňuje téměř většinu jejich produktů. Poptávka po jejich výrobcích je přitom podle něj velmi silná.

Také firma Amazon Jeffa Bezose čelila v uplynulém čtvrtletí náročným podmínkám. Největší internetový prodejce na světě se mimo jiné snažil omezit náklady. Během třetího čtvrtletí společnost vykázala nižší než očekávané tržby a signalizovala, že napjatý trh práce a narušení dodavatelského řetězce ovlivní zisky i během současného čtvrtletí.

Pro Amazon bude podle analytiků ale cesta vpřed poněkud hrbolatější než pro Apple, protože internetový prodejce čelí potenciální změně v chování spotřebitelů. Lidé se totiž mohou vracet zpátky do kamenných obchodů, což potvrzuje také klesající tempo růstu internetových prodejů.

Společnost se sídlem v Seattlu navíc investorům oznámila, že jí vznikají dodatečné náklady v řádu miliard dolarů související s nedostatkem pracovních sil, zvýšenými mzdovými náklady, globálními problémy s dodavatelským řetězcem a zvýšenými náklady na dopravu a přepravu.

Výše zmíněné překážky letos drží investory na vedlejší koleji, což se negativně projevuje i u akcií společnosti. Ty od začátku letošního roku vzrostly o osm procent, tedy méně než v případě Applu.

Apple i Amazon přitom patří k nejodolnějším světovým technologickým gigantům. Obě společnosti jsou, po obtížném období ovlivněném globální pandemií, připraveny dále růst.

Rostoucí byznys Applu v oblasti služeb společně s dalším rozvojem 5G sítí by měly být palivem pro Apple k cestě za vyššími prodeji a dalším růstem akcií. Amazon zase těží ze svého dominantního postavení v oblasti e-commerce a cloudového byznysu, což by mu mělo poskytnout dostatek příležitostí ke zvýšení tržeb.

Podle analytiků Bloombergu, kteří se vyjádřili pro server Investing, panuje na trzích shoda v tom, že Amazonu bude návrat na vzestupnou trajektorii trvat déle než Applu. Údaje za posledních 20 let ukazují, že když čtvrtletní zisky Amazonu nenaplní odhady, akcie během příštího měsíce spíše klesají.

I proto se analytici přiklání spíše k akciím Applu, kde vidí větší potenciál růstu. A přidávají ještě jeden důvod – v tuto chvíli je poptávka po jeho nových produktech nadále opravdu silná, k čemuž přispělo uvedení nejnovějších produktů na trh. A díky tomu by měly akcie firmy se sídlem v Kalifornii růst více než akcie Amazonu.

Související témata:

Doporučované