Hlavní obsah

Cesta do světa vede přes Amazon. Čeští nanovýrobci míří na globální trhy

Foto: nanospace.cz

Českým výrobcům nanoroušek pandemie pomohla. Se zboží, které do té doby nikdo neznal, expandují na zahraniční trhy. Ilustrační foto.

Reklama

10. 9. 15:43

Největší český eshop s nanovlákennými produkty vsadil na prodej přes platformu Amazon. Po šesti měsících na trzích v západní Evropě, zejména Velké Británii, začínají prodávat v USA a Spojených arabských emirátech.

Článek

První byly respirátory firmy Spurtex ze Zlína, které se dostaly do nabídky britského Amazonu letos v lednu. Postupně přibyly další produkty s logem Made in Czech, například kosmetika nebo antibakteriální ponožky.

Než se podařilo české produkty tzv. zalistovat, tedy zařadit do nabídky, na největší obchodní platformě světa, trvalo řadu měsíců, popsal pro SZ Byznys Jiří Kůs, propagátor českých nanotechnologických firem a zakladatel portálu nanoSPACE, který dohody s Amazonem vyjednal.

Virus nebo covid? Zakázaná slova

„Amazon má velmi přísná pravidla pro prodej ochranných pomůcek. Trvá na prokazování všech certifikátů včetně fotografií. Do skladu smíte zavézt nejprve jen omezené množství zboží, automatizované algoritmy prodeje kontrolují velmi přísně popis zboží, například se v něm nesmí objevit slovo virus nebo covid,“ popsal Jiří Kůs. „Máme registraci pro USA a Spojené arabské emiráty, začneme tam navážet zboží,“ dodal.

Pro britský trh například museli upravit rozměry nanovlákenných lůžkovin, protože s klasickými středoevropskými rozměry by u tamních zákazníků neuspěli.

Byznys s nanomembránami akcelerovala pandemie, potvrzují už řadu měsíců také další čeští hráči a v tuzemsku vyrobené zboží si získalo i renomé ve světě.

Spolupracujeme s několika zahraničními partnery a distributory a budujeme prodejní kanály v regionech, jako jsou Jižní a Severní Amerika, Asie i Evropa. I přesto naše prodeje nanovlákenných respirátorů v Česku stále převyšují čísla z prodejů do zahraničí, uvedl ředitel společnosti Nano4Fibers Pardam Jan Buk.

Tradiční výrobci zdravotnických prostředků mají, na rozdíl od nováčků na trhu, výhodu ve vlastních, už prověřených obchodních kanálech do zahraničí. Například Batist Medical z Červeného Kostelce na Náchodsku posílá tuny roušek na sedm evropských trhů a vyváží do dalších desítek zemí Evropy a Blízkého východu.

„V letošním roce očekáváme objem zakázek mimo Česko v hodnotě zhruba jedné miliardy korun, a v příštím roce očekáváme, že budeme mít další asi dvacetiprocentní nárůst,“ řekl Tomáš Mertlík, majitel a výkonný ředitel společnosti Batist Medical.

„Naše výrobky prodáváme prostřednictvím našich distribučních poboček mimo ČR, zhruba 15 procent našeho exportu tvoří exporty přímo vybraným zákazníkům, například na Blízkém východě nebo u evropských zemí, kde máme přímé zastoupení. V současnosti se nám daří například v Itálii, ve Francii a také ve Švédsku,“ upřesnil Mertlík.

Mezinárodní společnost Moldex, která má jednu z továren v Ústí nad Orlicí, má v každé evropské zemi vlastní distribuční kancelář, která pracuje se sítí tamních distributorů. Mezi země, které mají dlouhodobě vysoké povědomí o důležitosti ochrany zdraví a tedy vysoký odbyt, řadí obchodní ředitel Moldexu Martin Trojan zejména Nizozemsko, Německo a Švédsko.

„S tím, jak naši odběratelé a distributoři vyprodávají nadměrné zásoby vytvořené během covidových časů, očekáváme ve srovnání s předcovidovými lety nárůsty až 30 procent,“ upřesnil Martin Trojan pro SZ Byznys.

Moldex teď v Německu získal pro svůj respirátor prestižní umístění v testech Stiftung Warentest, což je německá asociace spotřebitelů. I to firmu byznysově posune výš.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované