Článek
S koncem prázdnin Česko naplno vykročilo do finiše kampaně před sněmovními volbami plánovanými na začátek října. Politické kampaně „jedou“ už řadu měsíců, teď ale přichází čas úprav a korekcí. Důležitou změnu provedl i vládní STAN, jehož předseda Vít Rakušan se netají premiérskými ambicemi. Může ostřejší přístup fungovat?
Co v této epizodě 5:59 také uslyšíte
- Proč STAN přikročil k agresivnějšímu vymezování se nejen vůči opozici, ale i vládním partnerům.
- Že stále větší sázka vládních stran na „antibabiše“ už nemusí v předvolební kampani tolik fungovat.
- Jaká dilemata zřejmě bude muset vyřešit Andrej Babiš, pokud po volbách bude sestavovat vládu.
Děti zpátky do školních lavic a politici s plnou vervou za občany. Tak by se snad s trochou nadsázky dalo vystihnout dění, které letos v Česku přišlo s koncem prázdninových měsíců. Vedle školní docházky se totiž po letním útlumu naplno rozjíždí také závěrečná horká fáze kampaně před parlamentními volbami, ve kterých lidé budou moci odevzdat svůj hlas už na začátku října.
V pondělí tento počínající finiš předvolební kampaně narušil incident nedaleko Frýdku-Místku, kde šéfa hnutí ANO Andreje Babiše na mítinku fyzicky napadl jeden z návštěvníků akce. Expremiér následně podstoupil ošetření v nemocnici.
Právě ANO coby dlouhodobý lídr předvolebních průzkumů oficiálně představí svůj program ve čtvrtek v ostravských Vítkovicích. Ale už nyní Babiš a další stranické špičky objíždějí města a obce se svým sloganem Lepší život. Svou roadshow pak v závěru srpna obnovil také premiér a lídr koalice Spolu Petr Fiala (ODS). A start ostré fáze kampaně mají za sebou i jeho partneři z vládní koalice, Starostové a nezávislí (STAN) v čele s Vítem Rakušanem přitom během své prezentace zaujali deklarovanou ambicí stát se vůdčí silou příští vlády.
„Starostové jsou trochu nervózní, že se volební souboj začíná rýsovat podobně jako v minulých volbách: jako Andrej Babiš vs. ‚někdo‘. A jako ten ‚někdo‘ v tuto chvíli vypadá Petr Fiala a koalice Spolu,“ říká politická reportérka Seznam Zpráv Lucie Stuchlíková, která kampaně stran dlouhodobě sleduje a v roli novinářky v posledních týdnech řadu předvolebních akcí přímo navštívila.

Politická reportérka Seznam Zpráv Lucie Stuchlíková.
V rozhovoru pro podcast 5:59 - který v pondělí vznikl ještě před incidentem na Babišově mítinku - Stuchlíková podotýká, že je logické, pokud Starostové před volbami veřejně nešetří ambicemi a sebevědomím. Na druhou stranu ale poukazuje i na fakt, že se jim dlouhodobě nedaří v předvolebních průzkumech vytáhnout svou podporu z hranice zhruba deseti procent. Což alespoň pro tuto chvíli nedává premiérským úvahám Víta Rakušana příliš reálný základ.
Na pozadí stagnujících preferencí nicméně Starostové upravují směr. Podle reportérky SZ totiž po vesměs nekonfliktní letní fázi „Dobré kampaně“ nově otáčejí kormidlo k více konfrontačnímu stylu, který má zahrnovat i negativní vymezování se vůči Andreji Babišovi. S výpady na jeho adresu zatím hnutí šetřilo, a to na rozdíl od politiků koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09), kteří často tvrdí, že v případě Babišova vítězství by mohlo být ohroženo samotné prozápadní směřování země.
„Určitě se snaží vrátit do toho ‚antibabiše‘,“ říká o úpravě stylu kampaně Starostů Stuchlíková, jež je také spolutvůrkyní podcastu Vlevo dole, který se věnuje politickému provozu. Jak podotýká, mnozí ve STAN došli k závěru, že už je nutné se vůči šéfovi ANO přece jen vymezit: ‚Cítí, že se stali ‚podezřelými‘ z toho, že možná s Babišem po volbách chtějí nějak spolupracovat.“
Rozhovory se členy hnutí pak podle novinářky ukazují i na jisté rozpaky ohledně samotné tvorby a řízení kampaně. Předvolební strategii konkrétně připravuje agentura Maven slovenských marketingových expertů Michala Repy a Martina Burgra, kteří dříve pracovali na kampaních bývalé slovenské prezidentky Zuzany Čaputové nebo současné české hlavy státu Petra Pavla.
V řadách Starostů je však možné narazit na nervozitu z toho, jak velkou roli tito marketéři dostali, zejména pak v případě zmíněné „Dobré kampaně“. „(Část členů STAN) doufá, že zafungují ty poslední týdny (zbývající v kampani), kdy Starostové, jak můžeme sledovat, zahájili ostřejší kampaň,“ popisuje Stuchlíková.
Větší agresivita se nicméně nemá týkat jen rétoriky směrem k opozici - Starostové se chtějí více vymezit také proti koaličním partnerům ze Spolu. Částečnou ukázkou tohoto přístupu snad může být i nový předvolební klip, v němž Vít Rakušan klidní roztržku mezi dvěma muži reprezentujícími na jedné straně ODS a na straně druhé Piráty, tedy ještě před rokem dva partnery z tehdy pětikoaličního kabinetu.
Naděje na změnu? Starostové do čela! 🇨🇿 Silní Starostové v budoucí vládě vyváží konflikty mezi Piráty a ODS a budou zárukou, že Česko půjde vpřed. Abychom pro vás zařídili pevnější, odvážnější a empatičtější demokratickou vládu, potřebujeme vaši důvěru a váš hlas. pic.twitter.com/Gfvjkusinp
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) August 28, 2025
Co jiného, pokud „antibabiš“ nefunguje?
Pokud ale hlavní linií volebního střetu zůstává rozdělení na opoziční strany v čele s ANO expremiéra Babiše a na straně druhé členy bývalé pětikoalice, získává na významu otázka, jestli větší příklon k „metodě antibabiš“ dává smysl a jestli před volbami může přinést nárůst podpory.
Některé průzkumy v minulosti naznačovaly, že varování před návratem šéfa ANO k moci část voličů skutečně aktivizuje. Z výsledků čerstvého exkluzivního průzkumu agentury STEM/MARK pro Seznam Zprávy nicméně plyne, že výrazně častější motivací než „antibabiš“ je momentálně „antifiala“ - tedy že „aby nevyhrál Fiala“ a nepokračovala jeho vláda, uvedlo za motivaci výrazně více dotázaných. Což podle novinářky SZ vlastně není ani moc překvapivé, protože úřadující premiér má situaci ve volbách obvykle složitější než jeho opoziční vyzyvatel.
O zjištěních výzkumu volebních motivací:
Starostové či koalice Spolu se samozřejmě mohou snažit - a už to částečně dělají - působit na voliče vedle „antibabiše“ například i varováním, jaké důsledky by mohlo mít, pokud by se ve spolupráci s ANO dostali k ministerským postům třeba předsedkyně komunistů a lídryně hnutí Stačilo! Kateřina Konečná nebo šéf SPD Tomio Okamura. Z pohledu Lucie Stuchlíkové je to v současnosti dokonce ta „hlavní karta“, kterou mají vládní politici k dispozici, pokud chtějí uspět u voličů, kteří jsou zklamaní z výsledků současného kabinetu.
Celkově se však měsíc před volbami dají podle politické reportérky Seznam Zpráv označit šance na to, že by i příští vláda vznikla na podobném pětikoaličním půdorysu jako v roce 2021, za „velmi malé“. Už proto, že současné průzkumy preferencí nenapovídají tomu, že by tentokrát mohl „propadnout“ tak velký počet hlasů opozičních voličů jako minule, kdy se řada opozičních formací do Sněmovny nakonec nedostala.
Navíc určitý odliv hlasů se dá očekávat naopak u stran současné vládní koalice vlivem nespokojenosti jejich dosavadních voličů, kteří mohou uvažovat třeba i o tom, že k urnám vůbec nepřijdou. „Myslím ale, že jich ve výsledku tolik nebude. A že se stane to, co vládní strany předvídají - že ti voliči takzvaně vyměknou, nedá jim to a k těm volbám půjdou. Nicméně i kdyby doma zůstalo jedno nebo dvě procenta z těch předchozích voličů, tak je to pro vládní koalici zkrátka velký problém. Protože tam je zapotřebí skutečně každé procento,“ dodává novinářka.
V podcastu 5:59 také uslyšíte, jak vedení ANO zatím víceméně mlží kolem odpovědi, s kým by po volbách bylo ochotné vládnout. Anebo také v jaké pozici jsou před volbami Piráti i další členové stávajícího politického pelotonu. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.
Editor a koeditor: Pavel Vondra, Matěj Válek
Sound design: Ursula Sereghy
Hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: Seznam Zprávy, YouTube - Piráti (@CeskaPiratskaStrana), YT - Starostové a nezávislí (@STAROSTOVE), Facebook - Starostové a nezávislí STAN (@starostove), FB - SPOLU 2025 (@Spolu2025)
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.