Hlavní obsah

Strach automobilek z budoucnosti? „Za lobbing jsou placení,“ říká odborník

Foto: Seznam Zprávy, Profimedia.cz

Výroba nových aut se spalovacími motory měla v EU skončit do roku 2035, možná ale bude vše jinak (ilustrační foto).

Článek

Česká vláda, část Senátu a především automobilky mají výhrady k normě Euro 7, která by měla začít platit v roce 2025 a přísněji reguluje zplodiny vypouštěné auty. Automobilky varují před ekonomickými dopady normy, Evropská komise upozorňuje na vysoké emise z dopravy a nutnost inovací. Jak se v argumentech obou stran vyznat, probíráme s ekonomem Luborem Lacinou.

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Co by měla změnit plánovaná norma Euro 7?
  • Proč proti normě brojí jak automobilové firmy, tak česká vláda?
  • A v čem by její schválení mohlo být přínosem?

V Bruselu se opět vedou spory o normu Euro 7, která rozšiřuje stávající regulace a má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a další emise produkované osobními i nákladními auty se spalovacími motory. Platit by měla začít už za dva roky.

Jednání o normě se navíc protlo s diskuzemi o plánovaném evropském zákazu prodeje nových osobních aut se spalovacími motory po roce 2035. A právě souběh těchto událostí je podle Lubora Laciny, profesora ekonomie z Mendelovy univerzity v Brně zabývajícího se Evropskou unií, jedním ze zdrojů sporů a kontroverzí.

Euro 7 se kromě emisí oxidu uhličitého snaží vypořádat i s vlivem dalších škodlivých plynů nebo prachových částic na ovzduší, prodlužuje limity plnění normy, srovnává podmínky pro auta s motory na benzin i na naftu a dopadá i na nákladní vozidla.

Podle některých politiků včetně českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou nároky nové regulace nerealistické. Lacina nicméně upozorňuje, že se Euro 7 od předcházejících norem výrazně neliší. „Je to skutečně evoluce, posunutí existujících norem, které se zabývaly primárně oxidem uhličitým jako hlavním skleníkovým plynem. Dělá trh férovějším,“ říká v podcastu 5:59.

Motivace k rozvoji

Evropská komise chce podle Laciny touto normou také dotlačit výrobce, aby začali více přemýšlet o posunu k alternativním pohonům, jako je elektřina nebo vodík. „Je to taková negativní motivace k rychlejšímu posunu a přípravě automobilového sektoru na rok 2035,“ vysvětluje.

Vývoj nových technologií zvyšuje náklady výrobců a může se projevit i na cenách nových aut. Bez tlaku evropských institucí by proto firmy neměly mnoho důvodů opouštět zavedené a tím i výnosnější postupy. A Evropa by tak podle Laciny mohla přijít o příležitost stát se předním vývozcem nových technologií do zbytku světa. „Kdyby byl ten proces řízený trhem bez tohoto typu regulací, šel by mnohem pomaleji,“ říká ekonom.

Foto: soukromý archiv Lubora Laciny

Profesor ekonomie z Mendelovy univerzity v Brně Lubor Lacina.

Automobilky ale tvrdí, že vyžadované změny tak rychle udělat nedokážou a údajně by to pro ně mohlo být likvidační. Například člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn nedávno pro Českou televizi uvedl, že by kvůli normě museli přestat vyrábět menší modely aut a o práci by přišly tři tisíce lidí. Podobné argumenty zaznívají i od zástupců automobilek v Německu.

„Jsou placení, aby dělali lobbing proti legislativě, která je nutí k většímu technologickému pokroku, který je finančně náročný, bude zvyšovat náklady produkce automobilů a může způsobit růst ceny a následně pokles poptávky po standardním spalovacím a vznětovém motoru,“ vysvětluje Lacina.

Dýchat čistší vzduch

Euro 7 nepřispívá jen k boji s klimatickou krizí prostřednictvím omezování emisí skleníkových plynů, ale zavedení normy může být přínosné i pro lidi, kteří žijí ve městech a jejich zdraví trpí škodlivými emisemi dalších plynů a částic, které spalovací motory produkují a na něž se Euro 7 zaměřuje.

„Vždycky to bude střet jednotlivce, který by měl mít zájem na tom, aby žil v lepším prostředí, a obavy z omezení nebo zdražení individuální dopravy, kterou dnes většina lidí považuje za jednu z osobních svobod,“ připomíná expert.

V podcastu 5:59 se také dozvíte, které další evropské země se proti normě staví na odpor a jakou roli v celém sporu mohou hrát spalovací motory na takzvaná syntetická paliva, které by automobilky možná mohly vyrábět i po roce 2035. Poslechněte si celý díl v přehrávači na začátku článku.

Editor a koeditor: Matouš Hrdina, Dominika Kubištová

Sound design a hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: ČT24, Český rozhlas - Radiožurnál, TV NOVA

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované