Hlavní obsah

Lidé šetří, konkurence stoupá. Netflixu poprvé ubyli předplatitelé

Foto: Profimedia.cz

Šéf Netflixu Reed Hastings tento týden investory nepotěšil.

Reklama

22. 4. 12:15
Článek

Netflix, dosavadní král internetových seriálů a filmů, tento týden poprvé významněji klopýtl. Investorům při prezentaci čtvrtletních výsledků přiznal, že od něj odcházejí předplatitelé.

Za první tři měsíce tohoto roku počet platících uživatelů klesl o 200 tisíc. Vedení streamovací služby zároveň v následujícím kvartálu očekává pokles o další 2 miliony předplatitelů.

„To je ještě zásadnější zpráva než aktuální minipokles. Netflix to připisuje několika faktorům: tím prvním je, že se trh s diváky, kteří mají rychlý internet a chytrou televizi, nasytil. Dalším důvodem je rostoucí konkurence, k níž nepočítá jen další streamovací služby jako HBO Max nebo Disney+, ale také klasickou televizi nebo sociální sítě, které v sobě mají video, třeba YouTube a TikTok,“ vysvětluje Tomáš Vyskočil, zakladatel průvodce po streamovacích službách Filmtoro.

Dalším faktorem je podle Netflixu množství sdílených účtů. Vedení sítě mluví až o 100 milionech domácností po celém světě, které si heslo půjčují od někoho jiného a za službu vlastně neplatí. Na ty si teď chce platforma důkladněji posvítit a požadovat po nich alespoň snížené předplatitelské poplatky.

„Také hraje roli válka na Ukrajině. Netflix se stáhl z Ruska, musel tedy odepsat 700 tisíc uživatelů. Jsou tu ale i ekonomické dopady – zdražuje se, lidé očekávají horší časy a osekávají náklady, které nejsou nezbytné. Do nich patří i – bohužel pro Netflix – předplatné ke sledování filmů a seriálů,“ dodává Vyskočil v aktuálním vydání podcastu Stopáž.

Akcie Netflixu se po oznámení výsledků propadly až o 35 %, pád tak vymazal více než 50 miliard dolarů z tržní hodnoty firmy.

„Wall Street očekával, že streaming poroste donekonečna, ale to tak nebude, trh se nasytí. Do budoucna se očekává, že platforem bude méně, že se zkonsolidují, tedy že větší pohltí menší. Druhý možný scénář je, že se služby začnou nějakým způsobem balíčkovat pohromadě,“ předpokládá Vyskočil.

Strategií seriálového giganta bylo dosud zahrnout předplatitele co největším množstvím obsahu nejrůznější kvality. Konkurenční služby Netflixu se ale snaží výrazněji profilovat – AppleTV+ a HBO Max nabízí kvalitní, exkluzivnější obsah, Disney+ se zase zaměřuje na rodinné seriály a filmy.

„Netflix byl prvním, kdo se streamovacím modelem začal, ale studia jako Warner se službou HBO Max nebo Disney s Disney+ ho poslední roky dohánějí. V tomto směru jsou streamovací války spíš bojem o diváka než o dodavatele kvalitního obsahu. Netflix dosud bral prostě všechno, protože potřeboval předplatitelům ukázat, že je na platformě neustále něco nového. Je otázkou, jestli to byla správná strategie a zda se mu to nevymstilo,“ dodává odborník na streamovací služby.

Dočkáme se levnější verze Netflixu s reklamou? Jak si vedou české streamovací služby? A co jsou aktuálně největší seriálové hity?

Poslechněte si celý rozhovor v přehrávači v úvodu článku.

Stopáž

Jediný podcast, který si musíte tento týden poslechnout, pokud nestíháte sjíždět twitter a chcete si udržet přehled. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Jaký díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované