Hlavní obsah

Vlevo dole: Babiš je jediný, kdo sází na elektromobilitu. A nejlíp nabíjí

Foto: Jan Kordovský, Seznam Zprávy

Jak se čeští politici staví k elektromobilitě? Téma pro speciální díl podcastu Vlevo dole.

Reklama

Článek

Elektromobilita v českém konzervativním prostředí nikdy neměla moc zastání. Atmosféru ještě změnila válka na Ukrajině, energetická krize a vysoká inflace. To vše dohromady znamená značnou nejistotu, takže politici nechtějí ještě otevírat další frontu.

Proč to tak je a jak se s tím popasují automobilky? Téma pro netradiční epizodu politického podcastu Vlevo dole. Lucie Stuchlíková je na dovolené, takže za ni zaskočil Jan Kordovský. S Václavem Dolejším vyrazili do mladoboleslavské Škodovky, aby zjistili, jak se v hale montují baterky i jak se firma vyrovnává s e-budoucností.

„V situaci, kdy nevíme, jestli budeme mít plyn, kde se zastaví ceny elektřiny nebo kolik bude stát benzin či nafta, politici pochopitelně nechtějí lidi strašit ještě povinným přechodem na drahá elektroauta,“ míní Dolejší. „Byť paradoxně právě tohle je jedna z cest jak se zbavit závislosti na Rusku,“ dodává Kordovský.

Čeští politici se dělí na dvě skupiny. Ti shovívavější se hlasitě dožadují výjimky z evropského zákazu výroby a prodeje klasických spalovacích aut od roku 2035. Jako by jim nedocházelo, že automobilky určitě dál nebudou dělat kvůli malému českému trhu benziňáky a nafťáky.

A druhá skupina, ta radikálnější, považuje celý Green Deal jen za zelené šílenství, které by nejraději zrušila. To je vše. Žádný relevantní politik či strana, kteří by elektromobilitu tlačili nebo alespoň podporovali jako nevyhnutelnou budoucnost, v Česku neexistují.

Foto: Jan Kordovský, Seznam Zprávy

Jan Kordovský a Václav Dolejší na velké prázdninové elektrojízdě.

Zato tu máme Andreje Babiše, který má dvě tváře – politika a byznysmena. Jako politik svým voličům na náměstích opakovaně říká, že unijní zákaz klasických aut je neštěstí, které poškodí náš průmysl i domácnosti, pro něž se nové auto stane nedostupným luxusem.

Jako byznysmen ale dobře rozumí trendu a transformaci, na čemž se dá vydělat. Nejenže si koupil elektromobil Škoda Enyaq, ale na čerpací stanici Pumpa, kterou vlastní Agrofert, dnes najedete největší počet nejrychlejších nabíječek na celé dálnici D1.

Kolik robotů je třeba k výrobě jedné baterie? A domluví se někdy Honza s Václavem ohledně elektromobility? A co by tomu všemu řekla Lucie Stuchlíková? Speciální vysoce nabitou epizodu Vlevo dole si poslechněte v přehrávači v úvodu!

Vlevo dole

Podcast Václava Dolejšího a Lucie Stuchlíkové, politických reportérů Seznam Zpráv.

Politické kauzy, problémy tradičních i nových stran, historky ze zákulisí volebních sjezdů i Sněmovny. Nový díl každou středu na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Jaká epizoda vás bavila nejvíc? Co máme zlepšit? Své podněty, připomínky nebo tipy posílejte na e-mail audio@sz.cz.

Reklama

Doporučované